اهمیت تهیه و ارزیابی طرح توجیهی فنی و اقتصادی براساس استانداردهای سیستم بانکی

اهمیت نگارش طرح توجیهی فنی و اقتصادی

طرح توجیهی فنی و اقتصادی یا گزارش مطالعات امکان سنجی feasibility study مطالعات اولیه و پایه‌ای برای احداث هر پروژه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. بنابراین همه پروژه‌های سرمایه گزاری به نوعی براساس اهداف ذینفعان به این مطالعات توجیهی نیاز دارند.

طرح توجیهی فنی و اقتصادی گزارشی است که از سه وجه بازار، فنی، مالی و اقتصادی؛ طرح را بررسی می‌کند. بخش مطالعات مالی و اقتصادی طرح نیز می‌تواند با استفاده از نرم افزار کامفار (comfar) مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. طرح توجیهی از هر منظر انجام طرح را رد یا توصیه می‌کند و در جمع‌بندی به این نتیجه می‌رسد که طرح توجیه پذیری بازار، فنی، مالی و اقتصادی را دارد یا خیر.

 طرح‌های توجیهی در نظام سیستم مالی و اعتباری بانک با دید متفاوتی ارزیابی و بررسی می‌شوند. چرا که ممکن برخی از بانک‌های استاندارد و فرمت‌های بخصوصی جهت ارزیابی طرح‌های توجیهی داشته باشند. بانک‌های عامل جهت تخصیص منابع و تامین مالی طرح‌های ایجادی، با توجه به کمبود منابع از بین پروژه‌ها براساس اهلیت متقاضی، و شاخص‌های مالی و اقتصادی مشخص و استاندارد، پروژه‌هایی با سود مناسب و ریسک کم را با توجه به اولویت‌های سرمایه‌گذاری بانک و یا صندوق توسعه ملی، جهت تامین سرمایه برای بهره‌برداری از طرح انتخاب می‌کنند. این شاخص‌ها براساس دستورالعمل‌ها و تجارب قبلی بانک در نظر گرفته می‌شوند و سعی دارند از ریسک‌های آتی پروژه جلوگیری کنند.

این استانداردها به نکاتی توجه می‌کنند که در صورت بررسی طرح‌ها با توجه به این نکات، بسیاری از پروژه‌ها توجیه‌پذیری لازم برای سرمایه‌گذاری را ندارند، نکاتی که سرمایه‌گذاران متوجه آنها نیستند. از طرفی بررسی طرح قبل از ارسال آن به بانک به نوعی خریدن زمان و کاهش هزینه‌هاست.

اما در فرایند تامین مالی پروژه‌ها در سیستم بانکی کشور، استانداردها و رویه‌های بررسی متفاوت از یکدیگر است. به طوری که گاهی متقاضی تسهیلات را سردر گم می‌کنند و متقاضی در این فرایند گاهی با موارد و قوانینی روبرو می‌شود که مجبور به چند باره کاری و تهیه طرح توجیهی‌های مختلف و متعدد می‌شود. از اینرو به سرمایه‌گذاران و متقاضیان توصیه می‌شود با اطلاع از این رویکردها و انجام دقیق مطالعات، براساس نیاز و استانداردهای سیستم بانکی، زمان بررسی و مراحل بررسی را برای خود و سیستم بانکی تسهیل نمایند.

شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب؛ با تجارب ارزنده خود و آگاهی کامل از نظام سیستم بانکی کشور در زمینه تامین مالی و ارزیابی طرح‌های توجیهی فنی و اقتصادی، آماده تهیه و تدوین طرح توجیهی بازار، فنی، مالی و اقتصادی با نرم افزار کامفار (comfar)، در جهت تسهیل روند کاری شرکت‌ها و اشخاص متقاضی می‌باشد.

 

طرح توجیهی

به کانال بهین صنعت یاب در تلگرام بپیوندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس