طرح توجیهی بسته بندی حبوبات

مقدمه

اهمیت و ضرورت صنعت بسته بندی، امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست. بسته بندی آخرین مرحله و تکمیل کننده زنجیره تولید بوده و از الزامات ورود کالا های تولیدی به بازار های داخلی و خارجی است  و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از هزینه تمام ‌شده تولید را به خود اختصاص می ‌دهد؛ بنابراین اگر بسته بندی مناسب با نوع کالا و کیفیت آن انجام نشود، ممکن است مانع رونق تولید شود. بسته بندی، آمیزه ای از صنعت و هنر است. شاید به همین دلیل است که یک خریدار ممکن است گاهی اوقات جذب نوع بسته بندی محصول شود تا کیفیت آن. با توجه به این که انواع مواد غذایی از جمله حبوبات، از کالاهای استراتژیک و حیاتی زندگی بشر بوده و دارای تقاضای مطلوبی در داخل از کشور هستند؛ لذا اهمیت بسته بندی مناسب در سهولت عرضه به بازار، به شدت محسوس است. گزارش رو به رو، خلاصه ای از طرح توجیهی بسته بندی حبوبات و پوست گیری جو می باشد که توسط کارشناسان شرکت بهین صنعت یاب، در سال ۱۳۹۹، تهیه و تدوین شده است.

بخوانید: طرح توجیهی چیست؟

خلاصه ای از مطالعات بازار طرح توجیهی بسته بندی حبوبات

معرفی محصول طرح توجیهی بسته بندی حبوبات، مشخصات و ویژگی های آن

برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و کافی، باید انواع کربوهیدرات ها، پروتئین ها، ویتامین ها و … را در سبد غذایی خود جای دهیم. حبوبات، منابع مهمی از انواع پروتئین ها و ویتامین های ضروری مورد نیاز بدن هستند لذا  نقش کلیدی و مهمی را در سبد غذایی خانوار ایفا می کنند. حبوبات دانه های خشک خوراکی متعلق به خانواده بقولات می باشند. طبق طبقه ­بندی فائو حبوبات شامل: لوبیا، نخود فرنگی، نخود معمولی، ‌لپه هندی، عدس، ماش، لوپن و سایر حبوبات می­باشد.

طرح توجیهی بسته بندی حبوبات

برنامه تولید در طرح توجیهی بسته بندی حبوبات، به شرح زیر است:

تولیدات مشخصات فنی ظرفیت اسمی
مقدار واحد
حبوبات انواع حبوبات شامل عدس لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی، لپه، نخود، ماش ۱۲۱۵ تن
جو پوست کنده و بسته بندی شده ۱۲۱۵ تن

بسته بندی حبوبات دارای کد آیسیک ۷۴۹۵۴۱۲۳۲۲ در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تعداد واحد های فعال و در دست احداث بسته بندی حبوبات و اطلاعات تکمیلی تر در زمینه عرضه و تقاضای محصول در طرح توجیهی بسته بندی حبوبات، با کارشناسان بهین صنعت یاب در ارتباط باشید.)

خلاصه ای از بررسی های فنی طرح توجیهی بسته بندی حبوبات

فرآیند تولید در طرح توجیهی بسته بندی حبوبات

طرح توجیهی بسته بندی حبوبات

طبق فلوچارت ارائه شده، اولین مرحله فرآیند بوجاری است. دستگاه های بوجاری، الک های لرزان و پنوماتیکی می باشند که به صورت موازی بر روی هم تعبیه شده اند و علاوه بر بوجار کردن، کار حذف گرد و خاک را نیز انجام می دهند. این الک ها دارای سه مش متفاوت می باشند؛ به این صورت که در الک اول سیخ وچوب و کلوخه هـای درشت و دانه های بزرگتر از لوبیا درالک دوم نـیم لپـه یا دانه های شکسته ولی هم سایز لوبیا و در الـک سـوم ذرات ریز که از لوبیا ریزتر است مثل شـن، علـف هـرز وغیره جدا می گردد. مرحله ی دوم فرآیند بسته بندی حبوبات، برس زنی می باشد که به وسیله دستگاه استوانه ای شکل حاوی برس هایی در قسمت مرکزی، انجام می شود. به منظور ایجاد شفافیت در حبوبات، می توان در صورت تمایل محفظه کوچکی در بالای دستگاه برس زنی به منظور تزریق اندک پارافین، انجام داد. در مرحله بعدی که سورت کردن است، عملیات درجه بندی و جداسازی و سورت انجام می گیرد. در مرحله سبوس گیری نیز پوست جو از آن جدا خواهد شد و اما مرحله اصلی و نهایی بسته بندی می باشد که برای این منظور، یک دستگاه بسته بندی برای حبوبات و یک دستگاه بسته بندی برای جو در نظر گرفته می شود.

بسته بندی حبوبات

در ادامه، لیست ماشین آلات مورد نیاز برای بسته بندی حبوبات، ذکر می شود:

 

ردیف ماشین آلات مشخصات فنی
۱ بوجاری سـه طبقـه شــامل الـک هــای ارزان و پنوماتیک
۲ برس زنی و پارافن زنی بصــورت اســتوانه ای و پــارافین برای ایجاد شفافیت در حبوبات
۳ الواتورها ۲ متری
۴ سیکلون ها برای گرفتن خاک و ضایعات
۵ سیلوها برای نگهداری
۶ بسته بندی برای بسته بندی حبوبات و جو
۷ پوست گیری برای گـرفتن پوسـت اضـافی حبوبات
۸ برس زنی طول ۱/۵ و عرض ۲/۵
۹ سبوس گیری برای جداسازی پوست دریک دستگاه با حرکت دورانی
۱۰ نوارسورت ۴ متری عرض ۶۰ سانتی متر برای درجه بندی نمودن
۱۱ نوارنقاله عرض ۳۰ سانتی متر

لیست مواد اولیه مورد نیاز در طرح توجیهی بسته بندی حبوبات نیز به این شرح است:

 

مواد اولیه اصلی

مشخصات فنی مصرف سالیانه
مقدار واحد
حبوبات از انواع عدس و لوبیا ۱۲۵۱/۵ تن
جو همراه با پوسته ۱۳۷۳ تن
سلوفان به منظور بسته بندی ۲۲۶۲۴ کیلوگرم
کارتن براس بسته بندی ۲۳۰۵۰۰ عدد
قرص برای ضد عفونی ۱۷۰۰ عدد

جمع بندی و نتیجه گیری

از آن جا که بسته بندی، تکمیل کننده زنجیره تولید محصول است؛ لذا تاثیر مثبتی بر بازاریابی و فروش محصولات و متعاقبا کسب سهم مناسبی در بازار، خواهد داشت. طرح های بسته بندی معمولا شاخص های مالی و اقتصادی مناسب و توجیه پذیری برخوردارند؛ به طوریکه نرخ بازده داخلی سرمایه گذاری در طرح توجیهی بسته بندی حبوبات مذکور، برابر با ۴۰ درصد می باشد که درصد قابل قبولی است. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر و کسب مشاوره تخصصی در زمینه بسته بندی حبوبات و به طور کلی بسته بندی انواع مواد غذایی، با کارشناسان مجرب شرکت بهین صنعت یاب، در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس