طرح توجیهی تولید سیب زمینی نیمه آماده (فرنچ فرایز)

طرح توجیهی تولید سیب زمینی نیمه آماده (فرنچ فرایز)، همان طور که می‌دانید برای طرح توجیهی ابتدا به بررسی بازار محصول مورد نظر می‌پردازیم تا وضعیت صنعت آن را شناخته تا بتوان  یک دید کلی از صنعت مورد نظر را داشته و از آینده آن با خبر بود. صنعت سیب زمینی نیمه آماده (فرنچ فرایز) نیز از این موضوع مستثنی نبوده و ابتدا به بررسی بازار آن پرداخته‌ایم و بعد از آن به بررسی وضعیت مالی طرح می‌پردازیم، تا با استفاده از نتایج بدست آمده راهبردهای برای رسیدن به اهداف تولیدی که در طرح مد نظر داشته، برسد. در ادامه به توضیح درباره هر بخش از طرح توجیهی تولید سیب زمینی نیمه آماده (فرنچ فرایز) می­پردازیم. باید خاطر نشان کرد که این مطالعات در زمستان سال ۱۳۹۷ و توسط “شرکت  مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب” صورت پذیرفته است. و به علت بررسی همه جانبه قابلیت استفاده  در امسال را هم دارد.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

  • معرفی محصولات و مطالعات بازار طرح توجیهی تولید سیب زمینی نیمه آماده (فرنچ فرایز)

فرنچ فرایز (سیب زمینی نیمه آماده) در واقع از دو بخش تشکیل شده یکی سیب زمینی و دیگری نیمه آماده یا یخ زده آماده طبخ . در واقع به بخش نیمه آماده یا یخ زده به موادی گفته می‌شود که قبلا یکبار پخت روی آنها انجام گرفته که می‌تواند این پخت کامل یا ناقص باشد، یعنی مواد یا فقط باید طبخ کمی داده شود و یا گرم شود تا آماده مصرف باشد. سیب زمینی هم همانطور که می‌دانید یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی در دنیا محسوب می‌شود و شاید کمتر کسی باشد که با این ماده غذایی سرشار از انرژی آشنایی نداشته باشد. در واقع ما ریشه سطحی گیاه سیب زمینی را مصرف می‌کنیم و علت آن سمی بودن میوه سیب زمینی می‌باشد. در دنیا سالانه ۳۳۰ میلیون تن سیب زمینی برداشت می‌شود که چین هند و روسیه بزرگترین تولید کننده سیب زمینی می‌باشند.

فرنچ فرایز برای مصارف خانگی و یا عمده در رستوران ها٬ هتل ها و … کاربرد دارد همچنین سیب زمینی سرخ کرده در به شکل گرم، یا نرمتر یا ترد، و به طور کلی به عنوان بخشی از ناهار یا شام یا توسط خود را به عنوان یک میان وعده خورده میشود. آنها معمولاً نمکی می شوند و یا بسته به کشور ممکن است با سس گوجه فرنگی ، سرکه ، مایونز ، سس گوجه فرنگی یا سایر غذاهای محلی سرو شود. سیب زمینی سرخ شده را می توان با همراه با چاشنی های مختلف نیز همراه کرد، مثلا در هند به مقدار زیاد فلفل به آن اضافه میکنند که کاملا  امری ذائقه ای است. از جمله غذا هایی هم که حتما نام آن به گوشتان خورده میتوان به فیش اند چیپس ( ماهی و چیپس) اشاره کرد.

  • کد آیسیک طرح توجیهی تولید سیب زمینی نیمه آماده (فرنچ فرایز)

در طرح تولید فرنچ فرایز ( سیب زمینی نیمه آماده) که توسط “ شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب”  انجام گرفته با کدهای ISIC در جدول زیر آمده است.

ISIC کد شرح ردیف
۱۵۱۳۲۰۲۱ سیب زمینی منجمد آماده طبخ فرنچ فرایز ۱
۱۵۱۳۴۱۲۴۵۸ سیب زمینی منجمد نیمه آماده، منجمد (آماده طبخ) ۲

 

  • شماره تعرفه گمرکی طرح توجیهی تولید سیب زمینی نیمه آماده (فرنچ فرایز)

شماره تعرفه جهت صادرات و واردات در طرح توجیهی فرنچ فرایز (سیب زمینی نیمه آماده) به شرح زیر می­باشد.

ردیف کالا کد تعرفه
۱ سیب زمینی(سایر سبزیجات آماده یا محفوظ شده بجز در سرکه یا در جوهر سرکه، یخ زده، غیر از محصولات مشمول شماره ۰۶ ۲۰) ۲۰۰۴۱۰۰۰

 

با توجه به اینکه از سیب زمینی برای محصولاتی همچون آرد و پودر سیب زمینی، چیپس سیبزمینی، پوره سیبزمینی، گرانول و فلیک سیب زمینی، پوره خشک سیب زمینی، انواع اسنک و سیب زمینی نیمه آماده، منجمد (آماده طبخ) استفاده می‌شود باید دقت کرد و نوع تعرفه به درستی استفاده شود تا باعث خطا در آن نشویم.

طرح توجیهی تولید سیب زمینی نیمه آماده

  • بخش مطالعات فنی (فرنچ فرایز)

مطالعات طرح توجیهی تولید سیب زمینی نیمه آماده (فرنچ فرایز)، دارای قسمت‌های مختلفی می‌باشد که در ادامه و به طور خلاصه به روش تولید فرنچ فرایز (سیب زمینی نیمه آماده) اکتفا می‌کنیم.

  • نوار تغذیه Feeder

وظیفه این نوار حمل سیب زمینی از انبار به داخل کارخانه برای جدا سازی خاک و سنگ از سیب زمینی ها می‌باشد.

  • خاک گیری Cleaning

در این مرحله هدف  جداسازی شن، خاک و میکرو ارگانیزم‌های نامطلوب از  سیب‌زمینی می‌باشد.

  • شستشو

به وسیله دستگاه‌های مخصوص سیب زمینی ها شسته می‌شوند.

  • پوست گیری Ling & steam peeler

پوست گیری معمولا در یک دستگاه مخصوص صورت می‌گیرد که همانند سانتریفیوژ بوده و سیب زمینی‌ها همراه آب چرخیده و پوست آن گرفته می‌شود.

  • نوار بازرسی Inspeetion table

در این قسمت توسط نیروهای موجود بر روی نوار بازرسی سیب زمینی ها از لحاظ ظاهری و یا داشتن قارچ مورد بازبینی قرار می‌گیرند.

  • برش Cutter

در این مرحله سیب زمینی با فشار از تیغه ها رد شده و برش می‌خورند. ضخامت اسلایس یا برش‌ها بر اساس نوع خواسته شده متفاوت می‌باشد و حتی می‌تواند حالات مختلفی داشته باشد.

  • بلانچر

در این قسمت نشاسته موجود در سیب زمینی گرفته می‌شود و سپس عقیم سازیبر روی آنها انجام می‌گیرد.

  • آب زدایی De- watering unit

در این مرحله آب موجود از سیب زمینی‌ها گرفته می‌شود که معمولا توسط فن‌های قوی گرفته می‌شود.

  • خشک کن Dryer

این مرحله آن ها را در محیطی گرم و داغ قرار میدهیم تا رطوبت آن خارج شده و آماده سرخ کردن گردد.

  • سرخ کن Fryer

سیب در ظرفی مخصوص در حدود ۳۰ ثانیه سرخ می‌گردد.

  • نوار چربی زدایی De-Oil machine

در این قسمت بخشی از روغن موجود گرفته می‌شود.

  • سرد کردن و منجمد کردن

در این قسمت سیب زمینی‌ها در ابتدا تا دمای ۴۰ درجه کاهش می‌یابد و سپس تا در دستگاه دیگری تا دمای پایین تر از صفر کاهش می‌یابد.

  • بسته بندی Packaging unit

بعد از عمل فریز، سیب زمینی‌های نیمه آماده را در نایلون ریخته و بسته بندی می‌کنند و در سردخانه و در دمای منفی ۲۰ درجه نگهداری می کنند.

  • طرح توجیهی تولید سیب زمینی نیمه آماده (فرنچ فرایز)

در ابتدا باید گفت طرح توجیهی مورد بررسی توسط شرکت دانش بنیان “مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب” در شهر آذربیجان شرقی و شهرستان سراب می‌باشد.

در بخش مالی با توجه به اطلاعات موجود و کسب شده برای طرح توجیهی تولید سیب زمینی نیمه آماده (فرنچ فرایز)، از نرم افزار کامفار استفاده شده است که خلاصه آن به صورت زیر می‌باشد.

شرح میزان واحد
مجموع سرمایه‌گذاری ثابت طرح ۲۸۵,۴۲۰ میلیون ریال
سرمایه در گردش ۱۸۴,۸۷۱ میلیون ریال
ظرفیت سالیانه ۱۲,۰۰۰ تن
اشتغال‌زایی ۷۸ نفر
نرخ بازده داخلی طرح ۵۸ درصد
دوره بازگشت سرمایه ۱٫۶ سال

 

  • چگونه طرح توجیهی تولید سیب زمینی نیمه آماده (فرنچ فرایز) تهیه کنیم؟

شرکت دانش بنیان “مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب” عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی، با انجام پروژه های موفق در زمینه های مختلف و طرح توجیهی تولید فرنچ فرایز (سیب زمینی نیمه آماده)، آماده ارائه خدمت به متقاضیان عزیز می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس