فرمت طرح توجیهی بانک ها

فرمت طرح توجیهی بانک ها / لزوم استفاده از تسهیلات بانکی توسط سرمایه گذاران و کارآفرینان به منظور ایجاد و یا توسعه واحد صنعتی یا خدماتی همواره مورد توجه صاحبان سرمایه بوده است در این راستا ضرورت شناخت نحوه اخذ تسهیلات از بانک های عامل به عنوان تامین کنندگان مالی از جانب سرمایه گذاران لازم است.

همانطور که در مقالات پیشین در مورد مفهوم طرح توجیهی و کاربردهای آن توضیح داده شده است. در این نوشتار به شرح فرمت طرح توجیهی بانک ها ی عامل پرداخته خواهد شد. یکی از کاربرد های طرح توجیهی جهت اخذ وام می‌باشد که فرمت طرح توجیهی بانک ها متفاوت است.

فرمت طرح توجیهی در قالب و فرمت بانک عامل تهیه می‌شود تا در بخش های مختلف مطالعات امکان سنجی، پروژه از جنبه های بازار، فنی و مالی مورد ارزیابی قرار گیرد و تائید گردد این پروژه توجیه اقتصادی دارد. زیرا بانک‌ ها به پروژه هایی که دارای توجیه اقتصادی ‌باشند وام می دهند.

بانک های عامل به منظور حفظ منافع بانک و کسب اطمینان از اجرای پروژه ها به طور صحیح، در بررسی طرح ها دقت و حساسیت بالایی به خرج می دهند.

بانک های تامین کننده مالی باید از برگشت وجوه اطمینان حاصل نمایند و همچنین نقش واحد مورد نظر در توسعه اقتصادی را بررسی می نمایند. در این ارزیابی ها بانک ها، مواردی را در فرمت طرح توجیهی بانک ها مورد سنجش قرار خواهند داد، که برخی به قرار زیر است؛

  • شاخص های مورد توجه در فرمت طرح توجیهی بانک ها
  • طرح مورد نظر از لحاظ اقتصادی در اولویت های کشور قرار داشته باشد و همچنین تقاضا برای محصول یا خدمت ارائه شونده وجود داشته باشد.
  • اطمینان برخورداری پروژه از امکانات و دانش فنی لازم و تناسب بودجه مشخص شده در برآیند زمانی و مالی متناسب با پروژه.
  • بهره‌برداری از پروژه دارای سودآوری و بازدهی متناسب باشد.
  • جهت انجام تعهدات در سررسیدهای تعیین شده، گردش وجوه نقدی کافی باشد.
  • بررسی سابقه مجری طرح ، تائید صلاحیت و اهلیت مدیران مجموعه.
  • طرح توجیهی توسط کارشناسان مورد تائید سیستم بانکی کشور تهیه شده باشد.

شرح مراحل اخذ تسهیلات به صورت خلاصه در نمودار زیر آمده است؛

 

فرمت طرح توجیهی بانک ها

طرح توجیهی که توسط متقاضی به بانک جهت اخذ تسهیلات ارائه می شود تاثیر زیادی در جلب اعتماد یا عدم اطمینان از آن پروژه در دیدگاه کارشناسان بانک خواهد داشت زیرا طرحی که با رعایت فرمت بانک عامل تهیه شده باشد و همچنین مستند و قابل دفاع باشد نشان دهنده هویت آن مجموعه اقتصادی خواهد بود.

طرح های ارسال شده در اداره کل بررسی طرح ها در گروه های کارشناسی اقتصادی بانک ها مورد بررسی قرار می گیرند. نتایج حاصل از  بررسی ها منجر به تصویب اخذ یا عدم دریافت وام از سوی سرمایه گذار خواهد بود.

مطالعات امکان سنجی با فرمت طرح توجیهی بانک ها ی عامل چگونه تدوین می شوند؟

بانک ها جهت اطمینان از صحت طرح توجیهی تدوین شده، تنها طرح هایی که توسط مشاوران تائید صلاحیت شده و عضو کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی باشند را می پذیرد.

شرکت دانش بنیان “مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب”، عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی آماده خدمت رسانی به متقاضیان عزیز جهت تدوین طرح توجیهی با فرمت بانک عامل می باشد.

1 دیدگاه

  1. سایت ویدائو گفت:

    متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس