بررسی و امکان سنجی طرح توجیهی تولید پوشاک

امکان سنجی طرح توجیهی تولید پوشاک ، برآورد میزان سرمایه‌گذاری، تعیین میزان سود، شناسایی ریسک‌ها و تحلیل فنی و مالی پروژه می‌باشد. در طرح توجیهی تولید  پوشاک این اطمینان خاطر به سرمایه‌گذار داده می‌شود تا بتواند آینده پروژه را به درستی پیش بینی نماید و بهترین تصمیم را قبل از شروع فعالیت اقتصادی خویش اتخاذ نماید. تا انتهای مطلب همراه بهین صنعت یاب باشید، امید است این نوشتار مفید واقع شود؛

این روزها صنعت مد و پوشاک طرفداران زیادی در دنیا پیدا کرده و یکی از صنایع پیشرو در جهان است. اواخر دهه 1370 در ایران صنعت پوشاک مورد توجه قرار گرفت و در همان سال‌ها تولیدات ایرانی توانست با کیفت خوب مورد توجه کشورهای اروپایی قرار گیرد. اما این محبوبیت عمر کوتاهی داشت و امروزه کشورهایی که در گذشته قابلیت رقابت با پوشاک ایرانی را نداشتند، بازار جهانی را تصاحب کرده اند.

بازار جهانی و امکان سنجی طرح توجیهی تولید پوشاک

سرمایه گذاری در صنعت پوشاک به دلیل ارزش افزوده و اشتغالزایی بالای آن بسیار پسندیده است. زیرا پوشاک یکی از پر مصرف ترین کالاهای مصرفی بشر است که روز به روز به تقاضای آن افزوده می‌شود. به همین دلیل بسیاری از کشورها در اهداف بلند مدت اقتصادی، جایگاه ویژه ای به صنعت پوشاک داده اند.

چین، بنگلادش، هنگ ­کنگ، هند، ترکیه و …. از جمله کشورهایی هستند که بخش اعظمی از صادرات پوشاک را به دلیل کیفیت مطلوب بر عهده دارند. همچنین ایران از جمله کشورهای واردکننده محصولات آنان می‌باشد.

این در حالیست که قدمت صنعت  پوشاک در ایران، به مراتب از این کشورها بالاتر بوده و حتی از کیفیت و طراحی بهتری برخوردار است.

متاسفانه مدیریت ناکارآمد و سیاست های اشتباه باعث افول این صنعت گردید. در حالی که این صنعت می‌توانست به توسعه اقتصادی کشور کمک کند، ارز آوری داشته باشد و از خروج ارز جلوگیری نماید.

شایسته است، کشور از تولیدکنندگان این صنعت حمایت‌ کند و از ورود قاچاق پوشاک به طور جدی جلوگیری نماید.

موانع و مشکلات در امکان سنجی طرح توجیهی تولید پوشاک

  • قیمت تمام شده بالا نسبت به محصول مشابه وارداتی.
  • قاچاق بسیار بالای پوشاک.
  • عدم وجود و شناخت برندهای ایرانی در بازار جهانی.
  • نبود مکان های مناسب جهت نمایش پوشاک ایرانی.
  • در لیست صنایع آلاینده قرار دارد.
  • نبود فروشگاه‌های تخصصی.
  • نبود مدیریت درست و وجود قوانین غیر تخصصی.
  • عدم وجود سیستم جامع و شفاف از کنترل گردش کالا.

 

معرفی محصول در امکان سنجی طرح توجیهی تولید پوشاک

در طرح توجیهی پوشاک به معرفی محصول از نگاه صنعتی پرداخته می‌شود. کد آیسیک این محصولات با کد 18 متعل به گروه محصولات “ساخت پوشاک” تعلق دارد.

روش تولید در امکان سنجی طرح توجیهی تولید پوشاک

در روش تولید پوشاک بسته به نوع کارخانه مواد اولیه متفاوت خواهد بود، برخی کارخانجات از تولید پارچه تا دوخت پوشاک را انجام می دهند. اما اکثر کارخانجات تولید پوشاک ماده اولیه که همان انواع پارچه می‌باشد را تهیه کرده و تنها مراحل دوخت را انجام می‌دهند.

مراحل کار در تولید پوشاک

مراحل تولید پوشاک با توجه به سفارشی که برای تولید گرفته می‌شود انجام می‌شود. پس از ورود مواد اولیه به مرحله دوخت، پارچه ها بر روی میز برش پهن می‌شوند و سپس بعد از قرار گیری الگو بر روی پارچه عملیات برش صورت می‌گیرد. امروزه با استفاده از نرم افزارهای مناسب الگوها طوری بر روی پارچه قرار داده می‌شود تا کمترین ضایعات پارچه را داشته باشد.

برش توسط دستگاه های لیزری و بسیار دقیق انجام می‌شود. بعد از برش وارد مرحله بعد، که دوخت است خواهد شد. چرخ های صنعتی توسط اپراتورها دوخت را انجام می‌دهند. لباس های دوخته شده به مرحله اتوکشی می‌روند و پس از تائید کنترل کیفیت وارد مرحله بسته بندی خواهند شد.

صنعت پوشاک یکی از صنایعی است که روز به روز در حال جهانی شدن قرار گرفته است و به دلیل وجود آنلاین شاپینگ ها مشتری های این محصولات مرز و بوم نمی‌شناسد و رقابت در بین تولید کنندگان این صنعت  بسیار جدی است.

  • مزیت‌های صنعت پوشاک
  • زود بازده
  • ارز اوری بالا
  • ارزش افزوده بالا
  • هزینه ایجاد اشتغال پایین
  • نداشتن مخاطرات زیست محیطی

امید است با تدابیر و سیاست های درست، گام های موثری در جهت بازیابی جایگاه از دست رفته ایران در این  صنعت باشیم.

امکان سنجی طرح توجیهی تولید پوشاک روش های تهیه آن

همانطور که در مقاله های قبل اهمیت نگارش طرح توجهی توسط مشاور تائید صلاحیت شده شرح داده شد. طرح توجیهی پوشاک نیز از این قضیه مستثنی نبوده و جهت تهیه طرح باید به مشاوران عضو کانون مراجعه شود تا طرحی مستند، قابل دفاع و به روز در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد.

شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی “بهین صنعت یاب”، عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری و عضو شرکت های دانش بنیان این اطمینان را به متقاضیان عزیز می‌دهد که جهت تدوین باکیفیت ترین طرح توجیهی پوشاک همواره در کنار شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس