استراتژی پلتفرم و استارتاپ

استراتژی در پلتفرم و استارتاپ به چه معناست؟

استراتژی پلتفرم به برنامه و رویکردی اشاره دارد که یک کسب و کار اتخاذ می‌کند تا یک پلتفرم را ایجاد کند، مدیریت کند و بهره‌مندی از آن را فراهم سازد. در اینجا، پلتفرم به زیرساخت دیجیتال  اشاره دارد که تعاملات و معاملات بین گروه‌های مختلف را تسهیل می‌کند و اغلب به عنوان واسطه گر عمل می‌کند. استراتژی‌های پلتفرم معمولاً در پلتفرم های دیجیتال رواج دارند، جایی که پلتفرم‌ها، کاربران و طرف های عرضه و تقاضا را به یکدیگر متصل کرده و کسب ارزش در معاملات را تسهیل می‌کنند. این استراتژی‌ها به طور کلی به تصمیماتی درباره چگونگی طراحی، بهره‌وری و گسترش پلتفرم مرتبط می شوند.

خدمات قابل ارائه توسط گروه بهین صنعت یاب در این حوزه به شرح زیر است:

 خدمات مشاوره استراتژی پلتفرم و استارتاپ
مشاوره در زمینه ی ساخت و ارتقای پلتفرم
مشاوره در تدوین و اجرای استراتژی های ورود به بازار، ایجاد اثر شبکه ای و رشد پلتفرم
بررسی ریسک ها و جذابیت های صنعت و بازار مورد هدف
تحلیل استراتژیک الگوهای موفق در کسب و کارهای پلتفرمی (ایران، منطقه و جهان)
مشاوره در زمینه ی مدیریت همکاری با ذینفعان (اکوسیستم)
مشاوره در زمینه ی شیوه ی نظام حاکمیتی در پلتفرم ها

 

در ادامه جنبه‌های کلیدی استراتژی پلتفرم را بررسی می‌کنیم:

ایجاد ارزش:

  • مفهوم استراتژی پلتفرم بر ایجاد ارزش برای ذینفعان یک اکوسیستم تمرکز دارد. ذینفعان شامل کاربران نهایی، توسعه‌دهندگان، تأمین‌کنندگان و سایر مشارکت کنندگان می باشند. هدف از به کارگیری استراتژی های پلتفرم ایجاد یک محیط تعاملی است که برای همه ی ذینفعان ارزش ایجاد کند.

 تأثیر شبکه:

  • توانایی استفاده از اثر شبکه ای یکی از مهم ترین قسمت های استراتژی پلتفرم است. اثر شبکه ای در حالتی رخ می‌دهد که ارزش پلتفرم با افزایش تعداد کاربران یا مشارکت‌کنندگان افزایش می‌یابد. اثرشبکه ای مثبت منجر به رشد نمایی و جذابیت بیشتر برای کاربران می شود.

بازارهای دوسویه:

  •  پلتفرم‌ها به عنوان بازارهای دوسویه عمل می‌کنند و دو گروه متفاوت از کاربران را به یکدیگر متصل می‌کنند. به عنوان مثال، یک بازار آنلاین ، کاربران را به فروشندگان متصل می‌کند. استراتژی پلتفرم شامل تعادل نیازها و انگیزه‌های هر دو طرف عرضه و تقاضا برای ایجاد یک اکوسیستم پویا است.

پلتفرم باز یا بسته:

  • کسب‌وکارها می‌توانند انتخاب کنند که استراتژی پلتفرم باز یا بسته را اتخاذ کنند. پلتفرم باز به توسعه‌دهندگان شخص ثالث اجازه می‌دهد که ویژگی‌ها و قابلیت‌های اضافی در یک پلتفرم ایجاد کنند. پلتفرم بسته نیز همانگونه که از نام آن مشخص است، ازسیاست های کنترلی بیشتری برخوردار است.

مدل‌های درآمدزایی:

  • تعیین اینکه پلتفرم چگونه درآمد کسب خواهد کرد، از مهم ترین تصمیمات مربوط به استراتژِی پلتفرم است. مدل‌های درآمد ممکن است شامل کارمزد، اشتراک‌، تبلیغات یا ترکیبی از این موارد باشد. انتخاب مدل بستگی به اهداف پلتفرم و طبیعت اکوسیستم دارد.

مدیریت اکوسیستم:

  • مدیریت اکوسیستم یک فرایند مداوم در استراتژی پلتفرم است. این فرایند شامل ترویج همکاری میان ذینفعان، اطمینان از تجربه مثبت کاربر و حل هرگونه تضاد یا چالش داخلی در جامعه پلتفرم می‌شود.

حاکمیت داده و حریم خصوصی:

  •  یکی دیگرازاهداف استراتژی پلتفرم پرداختن به به مسائل مرتبط با حریم خصوصی کاربران است، از آن جا که پلتفرم‌ها معمولاً با حجم زیادی از اطلاعات کاربران سر و کار دارند، اطمینان از تطابق با مقررات و ایجاد اعتماد در میان کاربران ضروری است.

مقیاس‌پذیری:

  • طراحی پلتفرم برای مقیاس‌پذیری حیاتی است تا بتواند رشد کند. یکی از وظایف استراتژیست پلتفرم ، طراحی و مشخص کردن راه رسیدن به مقیاس پذیری با توجه به پیش بینی های انجام شده است.

نوآوری:

  • نوآوری و به روزرسانی مداوم بخش جدایی ناپذیر یک استراتژی پلتفرم است که  شامل معرفی ویژگی‌ها، فناوری‌ها یا خدمات جدید برای پیشی گرفتن از رقبا و تأمین نیازهای متغیر کاربران است.

برندسازی در پلتفرم:

  • ایجاد و حفظ یک برند قوی  برای جلب توجه، حفظ و نگه‌داری کاربران بسیار حائز اهمیت است. برندسازی ارتباط پلتفرم را با بازارحفظ می کند و اعتماد میان مشارکت‌کنندگان را بالا می‌برد

نمونه های زیادی از پلتفرم‌هایی که استراتژی‌های موفق را دنبال می کنند، وجود دارد که شامل شرکت هایی مانند آمازون ، علی بابا، پلتفرم‌های اجتماعی مانند فیسبوک و پلتفرم‌های فناوری مانند آی‌او‌اس و اندروید هستند. هر یک از این پلتفرم‌ها استراتژی‌های خاصی را برای ایجاد و حفظ اکوسیستم خود اجرا کرده‌اند.

چرا استراتژی پلتفرم مهم است؟

استراتژی پلتفرم به دلایل چندگانه بسیار حیاتی است، و اهمیت آن در موفقیت بسیاری از کسب و کارها، به خصوص در اقتصاد دیجیتال، آشکار است. در زیر دلایل اصلی اهمیت استراتژی پلتفرم را بررسی می‌کنیم:

تسهیل رشد اکوسیستم:

  • استراتژی پلتفرم اکوسیستمی ایجاد می‌کند که ذینفعان مختلف مانند کاربران، توسعه‌دهندگان و کسب و کارها می‌توانند با یکدیگر تعامل کنند و ارزش ایجاد کنند. این اکوسیستم‌ها اغلب تأثیرات شبکه را نشان می‌دهند، جایی که ارزش پلتفرم با افزایش تعداد شرکت‌کنندگان افزایش می‌یابد. با رشد اکوسیستم، تعداد بیشتری از کاربران و مشارکت‌کنندگان جذب می‌شوند، که به یک چرخه رشد خود تقویت‌کننده منجر می‌شود.

استفاده از تأثیرات شبکه:

  • تأثیرات شبکه یک محرک قدرتمند برای موفقیت پلتفرم‌ها هستند. تأثیرات مثبت شبکه زمانی رخ می دهند که ارزش پلتفرم با افزایش تعداد کاربران یا مشارکت‌کنندگان افزایش می‌یابد. این پویایی به ایجاد یک مزیت رقابتی منجر شده و می‌تواند به رشد سریع و نمایی منجر شود. پلتفرم‌هایی که تأثیرات شبکه قوی دارند، به مرور زمان ارزشمندتر و جذاب‌تر می‌شوند.

تسهیل نوآوری و همکاری:

پلتفرم‌ها زمینه ای برای نوآوری و همکاری نیز فراهم می‌کنند. با باز کردن زیرساخت‌های خود از طریق رابط‌های برنامه‌نویسی ، پلتفرم‌ها به توسعه‌دهندگان شخص ثالث این امکان را می‌دهند که بر روی آن‌ها ساختار بدهند و ویژگی‌ها، برنامه‌ها و خدمات جدید ایجاد کنند که نوآوری را درون اکوسیستم ترویج می‌کند.

ایجاد مدل‌های کسب‌وکار جدید:

در استراتژی پلتفرم‌ معمولاً مدل‌های کسب‌وکار جدید و مختلفی معرفی می شود. با اتصال گروه‌های مختلف کاربر یا تسهیل معاملات، پلتفرم‌ها می‌توانند درآمد از طریق مدل‌های مختلف مانند هزینه‌ها، اشتراک‌ها، تبلیغات یا درآمدزایی از داده تولید کنند. این انعطاف‌پذیری در مدل‌های کسب‌وکار به پایداری پلتفرم کمک می‌کند.

گسترش دسترسی به بازار:

پلتفرم‌ها  فرصتی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کنند تا به مشتریانی که شاید به آن‌ها دسترسی نداشته باشند، خدمت رسانی کنند. این گسترش دسترسی به بازار به خصوص برای کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌ها که به‌دنبال ایجاد حضور در مقیاس بزرگتر هستند، مفید است.

افزایش تجربه کاربری:

پلتفرم‌های موفق بر تجربه کاربر تمرکز می‌کنند و سعی دارند تعامل برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را بی‌دردسر و ارزشمند کنند. تجربه کاربری مثبت به حفظ کاربران، رضایت و پیشنهادات شخصی سازی شده کمک می‌کند و به ایجاد یک پایگاه از کاربران وفادار کمک می‌کند.

کسب درآمد از داده ها و اطلاعات:

پلتفرم‌ها اغلب مقدار زیادی از داده‌های حاصل از تعاملات کاربر را جمع‌آوری می‌کنند. استفاده استراتژیک از این داده‌ها می‌تواند به تبدیل آن به اطلاعات ارزشمند درباره رفتار، ترجیحات و روندهای کاربران منجر شود. کسب درآمد از این داده‌ها از طریق تبلیغات هدفمند، پیشنهادات شخصی‌سازی شده یا اجاره داده می‌تواند منبع قابل توجهی از درآمد برای پلتفرم باشد.

سازگاری با تغییرات بازار:

استراتژی پلتفرم قابلیت انعطاف پذیری زیادی دارد و به عبارت دیگرچابک است. انعطاف پذیری و چابکی به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که به سرعت به تغییرات بازار پاسخ دهند. این انعطاف‌پذیری در زمینه‌هایی که پیشرفت‌های فناورانه، ترجیحات مصرف‌کنندگان و شرایط رقابتی به سرعت تغییر می‌کنند، ضروری است. پلتفرم‌هایی که می‌توانند تطبیق پذیر باشند، در مقابل عدم قطعیت با موفقیت پیش می‌روند.

ترویج  مشارکت:

پلتفرم‌ها اغلب جوامع پویا را که کاربران، توسعه‌دهندگان و سایر سهام‌داران با یکدیگر در تعامل هستند، پرورش می‌دهند. این حس اجتماعی، وفاداری را ترویج می‌کند و به جذابیت کلی پلتفرم کمک می‌کند.