هزینه نگارش طرح توجیهی

 هزینه تهیه مطالعات امکان سنجی یک ایده سرمایه گذاری و یا هزینه نگارش طرح توجیهی فنی- اقتصادی به عواملی متعددی بستگی دارد، از ماهیت محصول تولیدی گرفته تا پیچیدگی دانش فنی تولید آن؛ در ادامه ابعاد دیگر این موضوع در این نوشتار روشن شده است. با بهین صنعت یاب همراه باشید.

هزینه نگارش طرح توجیهی ، همانند هر خدمت دیگری هزینه یک طرح توجیهی را نوع ارائه خدمات و شرایط سرمایه‌گذار تعیین می‌کند. بعبارت ساده‌تر، طرح توجیهی یک کالا نیست که هزینه‌ای ثابت برای آن در نظر گرفته شود؛ چراکه عوامل بسیاری در هزینه نهایی یک طرح توجیهی تاثیرگذار می‌باشند.

عواملی از جمله: طرح توجیهی پس از نگارش به کدام نهاد، بانک و یا سازمان خاصی ارائه می‌شود؟ عمق پروژه، میزان سختی و پیچیدگی طرح چگونه است؟ آیا متقاضی خواهان یک طرح توجیهی کامل (شامل مطالعات بازار، فنی، مالی و اقتصادی) است یا صرفاً فواصلی از طرح را نیاز دارد؟ میزان سرمایه‌گذاری کل طرح و میزان تسهیلات درخواستی چقدر می‌باشد؟ در چه مدت زمانی طرح می‌بایست ارائه شود؟ چه اطلاعاتی از سوی مجری طرح در اختیار مشاور قرار خواهد گرفت؟ پشتیبانی از طرح تا چه مرحله‌ای باشد؟ طرح به سرمایه‌گذار داخلی ارائه می‌شود یا خارجی؟ و مهمترین نکته؛ نگارش طرح توجیهی توسط چه مشاورانی تهیه می‌شود؟ مشاوران تائید صلاحیت شده، یا افراد حقیقی و حقوقی که از طرف کانون مشاوران اعتباری و بانک‌ها تعیین صلاحیت نشده‌اند؟

با این حال، برای تهیه طرح توجیهی با قیمت‌های متفاوت و گاهاً عجیب از سوی برخی افراد و شرکت‌های مشاور مواجه می‌شویم که تصمیم را برای متقاضی سخت می‌کند. به عنوان یک مشاور باید بگوئیم هزینه طرح هرگز نمی‌تواند معیار مناسب و درستی جهت مقایسه و انتخاب مشاور باشد.

هزینه انجام طرح توجیهی، توسط شرکت‌های مشاور تعیین صلاحیت شده و دارای رتبه تخصصی به گونه‌ا‌ی متفاوت است؛ چرا که مراجع ذی‌صلاح (کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی) تعرفه‌های مشخص و استانداردی را ابلاغ نموده که همه شرکت‌های عضو موظفند بر مبنای این دستورالعمل تعرفه‌ طرح‌ها را صادر نمایند. مطابق دستور العمل کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی تعرفه تدوین طرح توجیهی فنی- اقتصادی بر مبنای حجم سرمایه‌گذاری آن تعیین می گردد. در برخی موارد نیز، پیچیدگی دانش فنی طرح توجیهی، در تعرفه نگارش طرح توجیهی اثرگذار است. منظور از تعرفه نگارش طرح توجیهی در اینجا، مربوط به شرکت‌هایی است که دارای مجوز فنی و مهندسی از سازمان صنعت، معدن و تجارت و دارای رتبه تخصصی طرح نویسی از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی و همچنین عضو رسمی و تائید صلاحیت شده از سوی بانک‌های عامل ‌باشند.

در غیر این صورت هزینه تهیه طرح توجیهی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد این مجوز‌ها به مراتب پایین‌تر بوده که عملاً طرح توجیهی آنان فاقد اعتبار از سوی سازمان‌های ذی‌ربط بوده و در بسیاری از موارد استانداردهای لازم را نداشته و خسارات جبران‌ناپذیری را به سرمایه‌گذار وارد خواهد کرد.

 در همین ارتباط، به تبعات نگارش طرح توجیهی توسط مشاوران تائید صلاحیت نشده، در مقالات قبلی به طور مفصل پرداخته شد؛ امید است متقاضیان و سرمایه‌گذاران با انتخابی مناسب، بهترین نتیجه را از تهیه طرح توجیهی فعالیت خود کسب نمایند.

با این حال، اگر به یک مشاور سرمایه‌گذاری منحصر به فرد و ارائه خدماتی با استراتژی بی‌رقیب از سوی مشاور نیازمند هستید، ما شما را حمایت می‌کنیم تا تمامی اهداف مشترکمان محقق شود.


در صورت نیاز به مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی کاملاً تخصصی، به روز، مستند و قابل دفاع در کلیه بانک ها با شرکت بهین صنعت یاب تماس حاصل نمایید.

1 دیدگاه

  1. مهرشاد محمدشاهی گفت:

    ما نماینده شرکت خارجی هستیم در زمینه طراحی ، تامین و راه اندازی پروژه های ذیل:

    1) کارخانجات تولید خوراک دام ، طیور و آبزیان و در ایران 36 پروژه Turn – Key از سال 1384 تا کنون
    2) خطوط روغن کشی و تصفیه از دانه های روغنی ، 2 پروژه
    3) خطوط فراوری ذرت و تولید نشاسته خشک ، گلوکز ، فروکتوز و سوربیتول . 2 پروژه

    لطفا بفرمایید چگونه میتونیم باهم همکاری داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس