نمونه یک طرح توجیهی

شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، با بیش از ۱۰ سال تجربه در ارائه طرح های توجیهی در ابعاد مختلف صنعتی و گردشگری، در این مقاله قصد دارد با ذکر نمونه یک طرح توجیهی ، اجزاء و اهداف آن را شرح دهد.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

یک طرح توجیهی دارای ۴ بخش است؛ بخش اول طرح توجیهی، معرفی مجری طرح است که شامل سوابق ثبتی شرکت یا بنگاه اقتصادی، سرمایه و سهامداران، مدیریت، بازرسان شرکت، مجوز های قانونی و آگهی تغییرات می باشد.

در بخش دوم یک طرح توجیهی به معرفی محصول و مطالعات بازار می پردازیم.

اهمیت مطالعه بازار:

مطابق متدولوژی مطالعات امکان سنجی، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی‌های لازم از منظر بازار آن صورت خواهد گرفت. هر محصول ویژگی‌ها و مشخصات خاصی دارد که پیش از هرگونه بررسی فنی و مالی لازم است این خصوصیات به­ درستی شناخته شود. شناخت صحیح مشخصات و انواع مختلف محصول بدون تردید راهنمای مناسبی جهت تصمیم­ گیری‌های لازم در انتخاب روش تولید و عملیات تولید و محاسبات بعدی خواهد بود. در این ارتباط یکی از روش‌های موثر به کارگیری استانداردهای مدون بین‌المللی و جهانی هر یک از محصولات است. در ادامه طرح توجیهی ، مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت‌های اقتصادی و حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه‌گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند.

در بخش مطالعات بازار، پس از ذکر مقدمه ای مختصر و معرفی محصول مورد نظر( که خود شامل ذکر کد های آیسیک متعلق به محصولات، معرفی محصول،مشتقات و ویژگی های آن و استاندارد های ملی و بین المللی می باشد.)

کد آیسیک

متداول ترین طبقه بندی و دسته بندی در فعالیت های اقتصادی همان تقسیم بندی آیسیک است. تقسیم بندی آیسیک طبق تعریف عبارت است از: طبقه بندی و دسته بندی استاندارد بین مللی فعالیت های اقتصادی. این دسته بندی با توجه به نوع صنعت و محصول تولید شده به هریک   کدهایی دو، چهار، هشت و ده رقمی اختصاص داده می شود.

در ادامه به بررسی کاربرد های محصول (شامل معرفی ماهیت محصول و کاربرد آن در صنعت و کالاهای جایگزین محصولات طرح)، می پردازیم.

بخش دیگری که باید در مطالعه بازار یک طرح توجیهی ذکر شود، معرفی پروژه است که این بخش خود شامل:

  • تحلیل ضرورت اجرای پروژه (۱- هدف صادراتی-۲- هدف جایگزینی واردات)
  • تحلیل ملاحظات اجرایی پروژه (ملاحظات اقتصادی، ملاحظات فرهنگی و اجتماعی و ملاحظات سیاسی و …)
  • مکان یابی پروژه

می باشد. در ادامه به ذکر دانش فنی پروژه می پردازیم.

دانش فنی عبارت است از مجموعه آگاهی‌ها، مهارت‌های فنی و غیرفنی که در طراحی، ساخت و سایر عملیات واحد صنعتی به منظور تولید محصول یا تهیه مواد مورد نیاز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این دانش در انحصار دارنده تکنولوژی است و توسط وی به کار گرفته می شود. این دانش در اختیار متقاضی تکنولوژی قرار می‌گیرد تا با استفاده از آن، تا با استفاده از آن واحد تولیدی مورد  نظر خود را طراحی، تاسیس و محصول خاصی را از طریق دانش فنی محصول تولید کند.

در ادامه جدولی درباره مواد اولیه و نحوه تامین و قیمت آن ها آورده می شود و پس از آن در بخشی دیگر به تحلیل جایگاه صنعت مورد بررسی در سیاست های کلان اقتصادی کشور، شامل: سازگاری اجرای پروژه با مجموع استراتژی‌های کلان اقتصاد، بررسی سیاست‌های حمایتی دولت از صنعت مورد بررسی، مزیت‌های نسبی سرمایه‌گذاری در صنعت مورد بررسی، بررسی قوانین و مقررات دولتی و جهانی، مرتبط بر صنعت مورد بررسی، بررسی روند موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای سازمان تجارت جهانی و اثرات ان بر صنعت مورد بررسی و بررسی تاثیر وارات و صادرات غیررسمی بر صنعت مورد بررسی.

 

در ادامه به مهم ترین بخش مطالعه بازار، یعنی تحلیل بازار می رسیم.

ارکان مطالعه بازار شامل عرضه فعلی، تقاضای فعلی، پیش­ بینی عرضه، بررسی تقاضا(صادرات با استفاده از نرخ رشد و تقاضای داخلی که با روش مصرف ظاهری طبق رابطه ی:

C=Y+M-X-K

که در آن :

  • C: مصرف ظاهری
  • Y: تولید داخلی
  • M: واردات
  • X: صادرات
  • K: موجودی انبار (در صورت امکان دستیابی به آمار آن)

و نهایتاً تحلیل موازنه پیش­ بینی امکانات عرضه و تقاضا می­ شود. متأسفانه در کشور ما دسترسی به آمار به ویژه در بخش  ­های مصرف ­کننده محدود می­ باشد. به همین دلیل دستیابی به نتایج مشخص کاربردی درباره توجیه­ پذیری اقتصادی طرح عمدتاً با استناد به آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی صنایع ایران صورت می پذیرد.

اطلاعات مربوط به عرضه فعلی (تولید داخلی) از مرکز آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت با عنوان جدول ظرفیت واحد های فعال تولید محصول مورد نظر طی سال های اخیر، جمع آوری می شود. میزان واردات و صادرات محصولات مورد نظر با کد تعرفه های متفاوت طی ۵ سال اخیر نیز در قالب جداول و نمودار هایی در این بخش گنجانده می شوند. در ادامه بخش بازار را با جمع بندی و نتیجه گیری به اتمام می رسانیم.

طرح توجیهی - کامفار - بهین صنعت یاب

پس از پایان مطالعات بازار یک طرح توجیهی، وارد بخش سوم(مطالعات فنی) می شویم.

مطالعات فنی ایجاد صنایع، مجموعه ­ای از تحقیقات در خصوص ماهیت مواد و محصولات، شناخت فرایندهای مختلف تولید و تکنولوژی موجود و بررسی سیستم­ ها، تجهیزات و ماشین­ آلات مورد نیاز می ­باشد. این بررسی­ ها در راستای نیل به هدف توسعه، تولید و افزایش کیفیت و بهره‌وری تولیدی صورت می‌پذیرد که با بهبود بافت فنی واحدهای جدیدالتاسیس در داخل کشور، پاسخگویی به نیاز بازار و رقابت با سایر تولید کنندگان جهانی را امکان‌پذیر می­ سازد.

در بررسی‌های فنی علاوه بر تشریح فرایندهای تولید، کنترل کیفیت، مشخصات فنی تولید، میزان مواد اولیه مصرفی جهت تولید محصول، تعداد و نحوه عملکرد دستگاه­ های مورد نیاز و تعیین طرح استقرار ماشین­ آلات در جریان تولید، تاسیسات زیربنایی مورد نیاز جهت انجام و ادامه فعالیت­ های تولیدی، نیروی انسانی مورد نیاز و مساحت­ های بخش­ های مختلف تولید و اداری لازم مورد بررسی قرار می­ گیرد.

اجزاء بخش مطالعات فنی به این صورت می باشد:

هدف از اجرای طرح

(بررسی محل اجرای طرح از نظر موقعیت جغرافیایی، اقتصاد و …)

روش تولید

کنترل کیفیت

به طور کلی اهداف کنترل کیفیت را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • حفظ استاندارهای تعیین شده
  • تشخیص و بهبود انحرافات در فرآیند تولید
  • تشخیص و بهبود محصولات خارج از استاندارد
  • ارزیابی کارآیی افراد واحدها

به عبارت دیگر می‌توان گفت کنترل کیفیت عبارت است از اطمینان از تهیه و تولید کالا و خدمات، بر طبق استاندارهای تعیین شده و بازرسی به عنوان یکی از اجزاء جدایی ناپذیرکنترل کیفیت به منظور شناخت عیوب و تهیه اطلاعات مورد نیاز برای سیستم کنترل کیفی در همۀ واحدهای صنعتی انجام می‌گیرد. هریک از این مراحل بازرسی ممکن است در محل عملیات یا آزمایشگاه انجام گیرد.

کنترل کیفیت را باید در سه مرحله اعمال نمود.

۱- کنترل کیفیت مواد اولیه

۲- کنترل حین تولید

۳- کنترل نهایی

 

محیط زیست و بررسی جنبه های زیست محیطی

پیش بینی تولید

هزینه های سرمایه گذاری طرح ( شامل زمین و ساختمان، محوطه سازی، ماشین‌آلات، تجهیزات و تاسیسات، هزینه‌های قبل از بهره‌برداری، هزینه‌های متفرقه و پیش‌بینی نشده، برآورد سرمایه در گردش و اطلاعات مربوط به آن)

زمانبندی اجرای طرح

هزینه‌های تولید  (شامل مقدار و ارزش مواد مصرفی و سوخت، هزینه خدمات نیروی انسانی، هزینه­ های تعمیرات و نگهداری، هزینه استهلاک )

برآورد هزینه‌های درصد ثابت و متغیر تولید

بخش چهارم یک طرح توجیهی، مطالعات مالی و اقتصادی را شامل می شود. در این بخش ، خلاصه پیش بینی‌های مالی طرح ، بررسی صورت سود و زیان طرح(خروجی نرم افزار کامفار) ، فروش و درآمد ها (پیش بینی فروش و درآمد و تراز نامه پیش بینی شده(خروجی نرم افزار کامفار)

عملکرد و شاخص های مالی طرح (نرخ بازده داخلی IRR  و ارزش خالص فعلی NPV که از خروجی نرم افزار کامفار قابل پیوست است.)

تحلیل حساسیت که با نرم افزار کامفار انجام می شود.

نتیجه گیری و پیشنهاد

در بخش آخر طرح توجیهی، با برسی شاخص های مالی به دست آمده و موازنه عرضه و تقاضا و …، می توان سود دهی یا عدم سود دهی طرح مذکور را نتیجه گیری کرد.

شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، با سابقه ای درخشان در تدوین و ارائه انواع طرح های توجیهی صنعتی، گردشگری و …، همواره آمادگی خود را جهت این امر و مشاوره تخصصی صنعتی و سرمایه گذاری اعلام می دارد.

فرصت های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری در کیش وجود دارد که تعدادی از آنها را در اینجا برای شما لیست کرده ایم

طرح توجیهی اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی در واقع، یکی از انواع سکونتگاه های مسافری با رویکرد معرفی فرهنگ و طبیعت، احیای ارزش ‌های سنتی و بومی و ارائه جاذبه های بومی-فرهنگی منطقه است. در واقع، اقامتگاه های بوم گردی، خانه هایی هستند که ساکنین آن منطقه در آن زندگی می کنند.

طرح توجیهی مجموعه ورزشی چند منظوره

برای طراحی هر یک از این سالن های چند منظوره ورزشی، باید استانداردهایی در نظر گرفته شوند. در وهله اول باید فضای مورد نیاز برای احداث چنین مجموعه ای تامین شود. برخی از ورزش ها، مانند فوتسال و هندبال و… به صورت کلی در یک فضا انجام می شوند و برای این ورزش ها از سالن های چند منظوره استفاده می شود.

طرح توجیهی احداث دهکده ورزشی

با ارائه طرح احداث دهکده ورزشی اطلاعات لازم در زمینه احداث یک محیط ورزشی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. منظور از دهکده ورزشی چیست؟ چه هزینه و سرمایه ای برای تحقق و اجرای طرح توجیهی احداث دهکده ورزشی نیاز است؟

طرح توجیهی زائرسرا

هدف از ارائه طرح توجیهی زائرسرا، برآورد کردن هزینه های لازم برای احداث یک زائرسرای کوچک با ظرفیت صد نفره است. منظور از زائرسرا یک مکان برای استراحت و سکونت مهمان ها در شهرهای زیارتی است.

طرح توجیهی بسته بندی پروتئین

بسته بندی پروتئین یک مرحله مهم و کارامد در بازار و صنعت است. امروزه پروتئین های مختلف اعم از گوشت و سایر پروتئین ها به روش های مختلف و اشکال گوناگون بسته بندی و عرضه می شوند. بسته بندی پروتئین باید به نحوی صورت گیرد

طرح توجیهی پارک آبی

پارک آبی یک مکان تفریحی جذاب و سالم بین کودکان و نوجوانان است. اجرایی کردن طرح احداث پارک آبی نیاز به سرمایه گذاری بالایی دارد اما اگر بتوانید یک مکان تفریحی خلاق برای عموم مردم ایجاد کنید می توانید در این طرح پیروزمندانه عمل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس