طرح توجیهی پودر آلومینا

آلومینا (Al₂O₃) از جمله مواد پیشرفته ای است که در صنایع مختلف کاربردهای بسیار فراوانی دارد. عمده ترین کاربرد آلومینا، استفاده به عنوان ماده اولیه برای تولید آلومینیوم خالص است. اما از آنجایی که این ترکیب سختی و مقاومت در برابر سایش بسیار بالایی دارد، اغلب از آن به عنوان یک ساینده عالی یاد می شود. همچنین، خواص مکانیکی فوق العاده این ترکیب موجب شده است که از این محصول در تولید انواع پوشش های زرهی و نظامی نیز استفاده شود. بعلاوه آلومینا، به عنوان یک ماده نسوز، در فرایندهای دما بالا و محیط های بسیار خورنده نیز بکار برده می ‌شود.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

در حال حاضر شرکت آلومینای ایران بزرگترین و تنها تولید کننده آلومینا در کشور است؛ از آنجایی که کشور سالانه به ۱.۵ میلیون تن پودر آلومینا نیاز دارد و بخش عمده ای از آن از طریق واردات تامین می شود، به نظر می رسد راه اندازی کارخانه تولید پودر آلومینا، صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد.

روش صنعتی تولید انواع آلومینا

فرایند پیشنهادی برای ارائه در طرح توجیهی پودر آلومینا، فرایند بایر است؛ فرایند بایر در واقع، روش صنعتی تولید اکسید آلومینیوم، از سنگ معدنی بوکسیت است. بیش از 130 سال از ابداع این برای تولید آلومینا می گذرد. در این فرایند برای تولید هر تن آلومینا به 2 تا 3 تن بوکسیت نیاز است. در این روش سنگ معدنی بوکسیت در هیدروکسید سدیم حل شده و هیدروکسید آلومینیوم رسوب داده می شود. در نهایت نیز به منظور تولید آلومینا، هیدروکسید آلومینیوم رسوب کرده در دمای 1100 درجه سانتیگراد کلسینه می شود.

صنعتی تولید پودر آلومینا به روش بایر

 

ذخایر شناخته شده سنگ معدنی بوکسیت در ایران

همانطور که اشاره شد در طرح توجیهی پودر آلومینای حاضر، در نظر است از سنگ معدنی بوکسیت به عنوان ماده اولیه استفاده شود. سنگ معدنی بوکسیت یکی از منابع غنی از آلومینیوم است که به دو دسته بوکسیت لاتریت و بوکسیت کارست تقسیم می شود. از آنجایی که این سنگ عموماٌ نزدیک به سطح پوسته زمین نزدیک تشکیل می شود، معادن آن به روش روباز استخراج شده و دیگر نیازی به حفاری های سنگین ندارد. حدود 85% از بوکسیت استخراج شده از این معادن در صنایع متالورژی و تولید آلومینیوم بکار برده می شود. 15% درصد باقیمانده نیز عموماً برای تولید مواد نسوز و دیرگداز و سایر صنایع شیمیایی استفاده می شود. بزرگترین معادن کشف شده بوکسیت در ایران، عبارتند از:

  • معدن جاجرم شاهرود با ذخیره تخمین زده شده در حدود 20 میلیون تن
  • معدن تاش استان سمنان با ذخیره تخمین زده شده در حدود 8.32 میلیون تن
  • معدن چک چک و دشت ده غربی استان یزد با ذخیره تخمین زده شده در حدود 4.3 میلیون تن
  • معدن بلبلوئیه و دارسینوئیه استان کرمان با ذخیره تخمین زده شده در حدود 4.2 میلیون تن
  • معدن مندان استان کهگیلویه و بویراحمد با ذخیره تخمین زده شده در حدود 750 هزار تن
  • معدن افرا تخته، سیاه رودبار و شیرین آباد استان گلستان
  • و معادن آبگرم قزوین و فیروزکوه.

طرح توجیهی راه اندازی کارگاه تولید پودر آلومینا

 

واحدهای داخلی فعال تولید آلومینا

در این قسمت از طرح توجیهی پودر آلومینا، لازم است آمار و اطلاعات واحدهای تولیدی داخلی فعال در زمینه تولید انواع آلومینا آورده شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده، در حال حاضر در استان های خراسان شمالی، تهران و قم، تعدادی واحد تولیدی در حال راه اندازی هستند. محصولات و ظرفیت تولیدی سالانه پیش بینی شده برای این واحدها عبارتند از:

 

محصول استان ظرفیت تولید سالانه
آلومینا خراسان شمالی، تهران، قم 256،000 تن
آلفا آلومینا خراسان شمالی، قم 80،000 تن

 

کدهای آیسیک مرتبط با طرح توجیهی پودر آلومینا

در این قسمت از طرح توجیهی پودر آلومینا، کد بین المللی تعریف شده برای انواع آلومینا (کد آیسیک ISIC)، ارائه شده است. کد آیسیک تعریف شده برای انواع مختلف آلومینا به شرح زیر است:

 

شرح محصول کد آیسیک ISIC
آلومینا 2720512509
آلفا آلومینا 2720512562

 

کد تعرفه گمرکی برای ارائه در طرح توجیهی پودر آلومینا

طبق آخرین آمار اداره گمرکات ایران، کدهای گمرکی یا Hs Code مرتبط با طرح توجیهی پودر آلومینا، برای انواع آلومینا، عبارتند از:

 

شرح محصول کد تعرفه گمرکی
آلومینا 28182000

 

واردات و صادرات پرکاربردترین انواع آلومینا

به منظور بررسی وضعیت بازار محصول، در این قسمت از طرح توجیهی پودر آلومینا، لازم است تا صادرات و واردات این محصول را بررسی نماییم. طبق آخرین اطلاعات اداره گمرکات ایران، بیشترین حجم واردات انواع آلومینا (اکسید آلومینیوم غیر از کرندوم مصنوعی) با کد تعرفه گمرکی 28182000، از مبدا هند با 53% بوده است. همچنین این محصول از مبدا ایران به کشورهای آذربایجان (71%)، تاجیکستان (28%) و کانادا (1%) صادر می شود. حجم صادرات و واردات انواع آلومینا از سال 85 تا 98 در نمودار و جدول زیر ارائه شده است:

نمودار واردات و صادرات انواع اکسیدهای آلومینیوم غیر از کرندوم مصنوعی با کد تعرفه گمرکی 28182000 در طی سالهای 85 تا 98

جدول واردات و صادرات انواع اکسیدهای آلومینیوم غیر از کرندوم مصنوعی با کد تعرفه گمرکی 28182000 در طی سالهای 85 تا 98

 

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کارخانه تولید پودر آلومینا

بر اساس محاسبات انجام شده، پیش بینی می شود برای راه اندازی واحد تولید پودر آلومینا با ظرفیت تولید 200،000 تن آلومینا در سال، به زمینی به مساحت 30،000 مترمربع نیاز داشته باشیم. در جدول زیر می توانید سایر موارد محاسبه شده در طرح توجیهی پودر آلومینا را مشاهده نمایید:

 

ظرفیت تولید روزانه 10 تن
نرخ برابری دلار 60،000 تومان
مساحت زمین مورد نیاز 30،000 مترمربع
زیربنای کل 9000 مترمربع
میزان سرمایه گذاری ثابت 157.5 میلیارد تومان بدون احتساب هزینه زمین
تعداد نیروی انسانی 44 نفر
ارزش ماشین‌آلات و تجهیزات 105 میلیارد تومان
بازده داخلی در سال مبنا 39 درصد

 

* ارقام فوق تقریبی و بر اساس آمار و اطلاعات سال 1402 محاسبه شده است. برای تخمین دقیق تر سرمایه، به تحقیقات و مطالعات بیشتری نیاز است.

 

در پایان شایان ذکر است چنانچه نیاز به نسخه کامل تولید طرح توجیهی تولید پودر الومینا دارید، میتوانید با کارشناسان بهین صنعت یاب تماس حاصل فرمایید.

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی محصولات پایین دستی شیمیایی

طرح توجیهی پودر آهن

طرح توجیهی تولید پودر باریت 

طرح توجیهی اکسید روی 

طرح توجیهی آلومینیوم

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس