طرح توجیهی تولید منیزیم

منیزیم فلزی سفید رنگ یا نقره‌ای و هشتمین عنصر فراوان بر روی زمین است. ساختار بلوری این فلز، هگزاگونال متراکم بوده و از آن با عنوان سبک‌ ترین فلز صنعتی یاد می شود. این فلز ویژگی ‌های متالورژیکی منحصر به فردی دارد که موجب کاربردهای متنوع در بسیاری از صنایع از جمله صنایع هوایی و خودروسازی شده است. از جمله ویژگی های این فلز می توان به چگالی پایین و استحکام قابل توجه آلیاژهای آن اشاره نمود. منیزیم را به عنوان یک واکنشگر شیمیایی قوی می شناسند که در هر دو حالت مایع و گازی، به شدت با اکسیژن و کلر واکنش می دهد. همچنین، منیزیم نسبت به امواج الکترومغناطیس عایق بوده و در نتیجه از این فلز در تولید تجهیزات الکترونیکی، نظامی و سیم‌ های انتقال پرفشار استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

از جمله کانی های معدنی حاوی منیزیم، می توان به دولومیت (ترکیبی از منیزیم و کلسیم کربنات) و منیزیت (منیزیم کربنات) اشاره نمود. از آنجایی که منیزیم به شدت با اکسیژن و کلر واکنش می دهد، در نتیجه استخراج آن فرایندی پر مصرف است. تولید تجاری این فلز عمدتاً به دو روش انجام می شود:

  • برقکافت یا الکترولیز مواد اولیه: منیزیم بدست آمده از این روش خلوص بسیار بالاتری داشته و عموماً در صنایع دفاعی و نظامی استفاده می شود.
  • کاهش دمایی اکسید منیزیم به وسیله فرایند پیگون (Pidgeon): فرایند پیگون نسبت به روش برقکافت، بازده پایین تری دارد؛ اما به دلیل صرفه اقتصادی بالاتر ترجیح داده می شود.

 

طرح توجیهی تولید منیزیم

 

روش های استخراج و تولید انواع منیزیم

در طرح توجیهی تولید منیزیم حاضر، از فرایند پیگون (Pidgeon) برای تولید منیزیم استفاده خواهد شد؛ این روش در واقع یک روش احیای سیلیکوترمی است که ماده اولیه آن سنگ معدنی دولومیت است. در این روش ابتدا سنگ معدنی دولومیت درون کوره های دوار با دمای 1200 تا 1400 درجه سانتیگراد کلسینه می شود، سپس ترکیب حاصل به همراه فروسیلیس و فلورین به صورت بریکت در آمده و به کوره های احیا انتقال داده می شود. بریکت ها در کوره های احیا درون ریتورت های مخصوص تا دمای 1200-1300 درجه سانتیگراد و در شرایط خلا حرارت داده می شوند که این کار موجب احیای منیزیم به صورت بخار می شود. بخار حاصل درون محفظه های چگالش به صورت بلورهای منیزیمی در آمده و به کوره های ذوب منتقل می شود. در نهایت و پس از ذوب و تصفیه، منیزیم بدست آمده درون قالب ریخته گری می شود.

ذخایر شناخته شده دولومیت در ایران

در این قسمت از طرح توجیهی تولید منیزیم، لازم است تا در مورد معادن و ذخایر دولومیت کشور صحبت نماییم. بزرگترین معدن دولومیت ایران در شهر همدان و شهرستان نهاوند وجود دارد. حجم ذخایر دولومیت ایران چیزی در حدود 50 میلیون تن است که 45% از این حجم، در معدن دولومیت همدان قرار دارد. دولومیت کوه های آردوشان نهاوند، از نظر کیفیت در رده دوم جهان قرار دارد. علاوه بر این، در سالهای اخیر در شهرستان گرمه استان خراسان‌ شمالی نیز، یک معدن با ظرفیت سالانه 20 هزار تن شناسایی شده است.

طرح توجیهی راه اندازی کارگاه تولید منیزیم

 

کارگاه های داخلی فعال در زمینه تولید انواع منیزیم

در این قسمت از طرح توجیهی تولید منیزیم، لازم است آمار و اطلاعات واحدهای تولیدی داخلی فعال در زمینه تولید انواع منیزیم آورده شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده، واحدهای تولیدی فعال، محصولات و ظرفیت سالانه پیش بینی شده تولید این محصولات، عبارتند از:

 

محصول نام واحد استان ظرفیت تولید سالانه
شمش منیزیم بازیافت منیزیم اندیشه مازندران 32،000 تن
مهندسی رهاورد منیزیم پارسیان قم
شمش فلز رویال خراسان جنوبی
آذر سپید سپاهان اصفهان
فروسیلیس غرب پارس همدان
پودر منیزیم مهندسی رهاورد منیزیم پارسیان قم 17،000 تن
تینا کوبه قومس سمنان
سید علی موسوی شهابی کرمان

 

کدهای آیسیک مرتبط با طرح توجیهی تولید منیزیم

در این قسمت از طرح توجیهی تولید منیزیم، کد بین المللی تعریف شده برای انواع منیزیم (کد آیسیک ISIC) ارائه شده است. کد آیسیک تعریف شده برای انواع مختلف منیزیم به شرح زیر است:

 

شرح محصول کد آیسیک ISIC
شمش منیزیم 2720512477
پودر منیزیم 2720512331

 

کد تعرفه گمرکی برای ارائه در طرح توجیهی تولید منیزیم

طبق آخرین آمار اداره گمرکات ایران، کدهای گمرکی یا Hs Code مرتبط با طرح توجیهی تولید منیزیم، برای انواع منیزیم عبارتند از:

 

شرح محصول کد تعرفه گمرکی
انواع منیزیم و مصنوعات از منیزیم، همچنین قراضه و ضایعات 8104
شمش منیزیم 81041100

81041900

پودر منیزیم 81043000

 

واردات و صادرات منیزیم

به منظور بررسی وضعیت بازار محصول، در این قسمت از طرح توجیهی تولید منیزیم، لازم است تا صادرات و واردات این محصول را بررسی نماییم. طبق آخرین اطلاعات اداره گمرکات ایران، بیشترین حجم واردات انواع منیزیم و مصنوعات از منیزیم، همچنین قراضه و ضایعات با کد تعرفه گمرکی 8104، از مبدا چین با 86.6% بوده است. حجم صادرات و واردات انواع منیزیم از سال 85 تا 98 در نمودار و جدول زیر ارائه شده است:

نمودار واردات و صادرات انواع منیزیم با کد تعرفه گمرکی 8104 در طی سالهای 85 تا 98

جدول واردات و صادرات انواع منیزیم با کد تعرفه گمرکی 8104 در طی سالهای 85 تا 98

 

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی واحد تولید منیزیم

بر اساس محاسبات انجام شده، پیش بینی می شود برای راه اندازی کارخانه تولید منیزیم با ظرفیت تولید 20،000 تن شمش منیزیم در سال، به زمینی به مساحت 20،000 مترمربع نیاز داشته باشیم. در جدول زیر می توانید سایر موارد محاسبه شده در طرح توجیهی تولید منیزیم را مشاهده نمایید:

 

ظرفیت تولید سالیانه 20،000 تن
نرخ برابری دلار 60،000 تومان
مساحت زمین مورد نیاز 20،000 مترمربع
زیربنای کل 12000 مترمربع
میزان سرمایه گذاری ثابت 284 میلیارد تومان بدون احتساب هزینه زمین
تعداد نیروی انسانی 82 نفر
ارزش ماشین‌آلات و تجهیزات 124 میلیارد تومان
بازده داخلی در سال مبنا 32 درصد

 

* ارقام و اعداد فوق بر اساس آمار و اطلاعات سال  1402 محاسبه شده و تقریبی است. برای محاسبه دقیق تر به تحقیقات و مطالعات گسترده تر و بیشتری نیاز است.

 

در پایان شایان ذکر است چنانچه نیاز به نسخه کامل تولید طرح توجیهی تولید منیزیم دارید، میتوانید با کارشناسان بهین صنعت یاب تماس حاصل فرمایید.

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی محصولات پایین دستی شیمیایی

طرح توجیهی پودر آهن

طرح توجیهی تولید پودر باریت 

طرح توجیهی اکسید روی 

طرح توجیهی آلومینیوم

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس