طرح توجیهی اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی، در واقع یکی از انواع سکونتگاه های مسافری با رویکرد معرفی فرهنگ و طبیعت، احیای ارزش ‌های سنتی و بومی و ارائه جاذبه های بومی و فرهنگی منطقه است. می توان گفت اقامتگاه های بوم گردی، خانه هایی هستند که ساکنین آن منطقه در آن زندگی می کنند و عموماً مدیریت آن را یک خانواده بر عهده دارند. در این اقامتگاه ها سعی می شود امکانات به صورت بومی و طبیعی ارائه شوند؛ حتی سعی می شود بافت تاریخی خانه حفظ شده و چیدمانی مطابق با فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه داشته باشد. با بررسی خلاصه ای از طرح توجیهی اقامت گاه بوم گردی همراه بهین صنعت یاب باشید.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

آیا طرح توجیهی اقامتگاه بوم گردی، توجیه اقتصادی دارد؟

پاسخ کوتاه به این سوال، این است: بله! زندگی ماشینی و شلوغی شهرهای ما موجب شده است که این روزها اغلب افراد به ‌دنبال مکانی آرام و دنج مانند اقامتگاه های بوم گردی برای گذراندن آخر هفته های خود باشند، خصوصا در روزهای تعطیل که مردم به طبیعت پناه می برند، این نیاز شدت می گیرد.

از سوی دیگر، یکی از مهمترین دلایل جذابیت بوم گردی و اقامتگاه های بوم گردی علی الخصوص برای گردشگران خارجی، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف است.

از اینرو در سالهای اخیر، صنعت بوم ‌گردی رشد قابل ملاحظه ‌ای داشته است. علاوه بر این، بر اساس برنامه ششم توسعه با هدف جذب ۲۰ میلیون گردشگر، توسعه انواع اقامتگاه‌ بوم ‌گردی در دستور کار دولت قرار گرفته و بر این اساس، برنامه ‌های حمایتی جذابی برای تاسیس این واحدها ارائه می شود. لذا، طرح توجیهی اقامتگاه بوم گردی، توجیه اقتصادی دارد.

طرح توجیهی راه اندازی اقامتگاه بوم گردی

 

شرایط و الزامات راه اندازی یک اقامتگاه بوم گردی

اولین شرط و در واقع اصلی ترین شرط راه اندازی اقامتگاه‌ بوم‌ گردی این است که می بایست این اقامتگاه ها در محیط‌ های طبیعی احداث شوند. همچنین می بایست این اطمینان را ایجاد نمایید که در حین احداث این نوع واحدهای اقامتی، ضوابط زیست محیطی و سازگاری با معماری بومی و چهره طبیعی منطقه، در بالاترین سطح ممکن رعایت می شود. این اقامتگاه ها می بایست بتوانند بالاترین کیفیت را برای حضور و اقامت بوم گردان در محیط ‌های محلی و طبیعی فراهم نمایند.

همچنین، اقامتگاه‌ های بوم گردی باید شرایط زیر را نیز احراز نمایند:

  • کمترین آسیب طبیعی و فرهنگی را به محیط وارد نمایند.
  • با بافت فیزیکی و فرهنگی منطقه، همسو و هماهنگ باشند. یعنی معماری، شکل، ظاهر و حتی رنگ آن با منطقه هم راستا باشد.
  • خدمات و امکاناتی که در اقامتگاه ارائه می شود، محلی و بومی آن منطقه باشد.
  • با انجمن ‌های محلی تعامل برقرار نمایند و همکاری داشته باشند.
  • در مورد محیط‌ های فرهنگی و طبیعی منطقه به کارمندان خود آموزش دهند و اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار دهند. همچنین، این اطلاعات را به گردشگران و بوم گردان نیز انتقال دهند.
  • در برنامه ‌های تحقیقاتی شرکت نموده و به توسعه‌ پایدار منطقه کمک نمایند.

شرایط و الزامات راه اندازی اقامتگاه بوم گردی

 

درجه بندی انواع اقامتگاه بوم گردی

به طور کلی، اقامتگاه های بوم گردی در سه درجه طبقه بندی می‌ شوند:

  • اقامتگاه ‌های بوم گردی درجه ۱ بهترین اقامتگاه های بوم گردی با بالاترین امتیاز.
  • اقامتگاه ‌های بوم گردی درجه ۲ که خدماتشان نسبت به اقامتگاه های درجه ۱ کمتر است.
  • اقامتگاه ‌های بوم گردی درجه ۳ که پایین ترین سطح ارائه خدمات را دارند و پایین ترین نرخ اقامت به ازای یک شب را نیز خواهند داشت.

درجه بندی اقامتگاه های بوم گردی بر اساس امتیاز بندی و بودجه بندی زیر انجام می شود:

  • کیفیت و شرایط ساختمان و بنا بعلاوه تجهیزات و خدماتی که در اقامتگاه های بوم گردی ارائه می شود، ۳۰ درصد از کل امتیازات را تشکیل می دهد.
  • سرمایه های انسانی (تسلط به زبان های خارجی، تحصیلات و تجربه های کاری پرسنل)، بهداشت و سلامت، ایمنی و HSE پرسنل و گردشگران نیز ۳۰ درصد دیگر امتیازات را تشکیل می دهد.
  • رعایت اصول زیست محیطی و پایداری (SUSTAINABILITY)، رعایت ابعاد فرهنگی منطقه (SOCIAL AFFAIRS)،۴۰ درصد باقیمانده امتیازات را تشکیل می دهند. عدم ایجاد آلودگی های بصری، صوتی و زیست ‌محیطی مانند دفع فاضلاب، جمع ‌آوری پسماند و ایجاد فضای سبز آن، از جمله پارامترهای مهم این بخش هستند.

درجه بندی اقامتگاه های بوم گردی

 

مراحل و مجوزهای لازم برای راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی

در این قسمت از طرح توجیهی اقامتگاه بوم گردی، لازم است مراحل و مجوزهای لازم برای راه اندازی اقامتگاه بوم گردی را شرح دهیم. در ابتدا می بایست موافقت سازمان گردشگری استان را کسب نمود. در این مرحله درخواست در کمیته برنامه ‌ریزی گردشگری استان مطرح شده و مورد بررسی قرار می گیرد. پس از موافقت این کمیته، می توان درخواست موافقت اصولی به سازمان گردشگری تسلیم نمود.

پس از آن می توان به ساخت و ساز و یا بازسازی اقامتگاه بوم گردی اقدام نمود. پس از پایان ساخت و ساز و یا بازسازی بنا، بر اساس درجه بندی اقامتگاه، می توان پروانه بهره برداری موقت را دریافت نمود. مدت اعتبار پروانه صادر شده، ۶ ماه است و در طی این مدت می بایست روند استاندارد سازی و اخذ رتبه بندی اقامتگاه را طی نمود. در نهایت و پس از تایید تمامی مراحل، پروانه بهره برداری ۳ ساله صادر خواهد شد.

مراحل و مجوزهای لازم برای راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی

 

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی یک اقامتگاه بوم گردی

بر اساس محاسبات انجام شده، پیش بینی می شود برای راه اندازی اقامتگاه بوم گردی با ظرفیت ۵،۰۰۰ هزار نفر گردشگر در سال، به زمینی به مساحت ۵ هزار مترمربع نیاز داشته باشیم. در جدول زیر سایر موارد پیش بینی شده در طرح توجیهی اقامتگاه بوم گردی و اقامتگاه بوم گردی روستایی آورده شده است:

 

عنوان فعالیت اقامتگاه بوم گردی
ظرفیت ۵،۰۰۰ نفر در سال
مساحت زمین مورد نیاز ۵،۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل ۱،۲۰۰ مترمربع
نرخ برابری دلار ۵۰،۰۰۰ تومان
میزان سرمایه گذاری ثابت ۱۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بدون احتساب هزینه زمین
سرمایه در گردش ۶۵۰ میلیون تومان
تعداد نیروی انسانی ۱۵ نفر
مدت زمان برگشت سرمایه ۵ سال
بازده داخلی در سال مبنا ۳۰ درصد

 

عنوان فعالیت اقامتگاه بوم گردی روستایی
ظرفیت ۵ سوئیت اقامتی
مساحت زمین مورد نیاز ۶۰۰ مترمربع
زیربنای کل ۱۹۰ متر مربع
نرخ برابری دلار ۵۰،۰۰۰ تومان
میزان سرمایه گذاری ثابت ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بدون احتساب هزینه زمین
سرمایه در گردش ۲۵۰ میلیون تومان
تعداد نیروی انسانی ۶ نفر
مدت زمان برگشت سرمایه ۵ سال
بازده داخلی در سال مبنا ۳۲ درصد

در پایان شایان ذکر است چنانچه نیاز به نسخه کامل طرح توجیهی اقامتگاه بوم گردی دارید، میتوانید با کارشناسان بهین صنعت یاب تماس حاصل فرمایید.

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی گردشگری

طرح توجیهی مجتمع گردشگری بین راهی 

طرح توجیهی هتل 

طرح توجیهی مرکز ماساژ و اسپا 

طرح توجیهی پیست اتومبیل رانی 

طرح توجیهی باشگاه اسب سواری

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس