عارضه یابی - بررسی سازمان - بهینه سازی - مطالعات و تحقیقات

تهیه و تدوین مطالعات امکان سنجی مقدماتی

تهیه مطالعات امکان سنجی مقدماتی، یک مرحله اساسی در فرآیند بررسی و برنامه‌ریزی پروژه‌های جدید می باشد؛ این گزارش، به منظور ارزیابی و ارائه تحلیل کلی امکانات، مزایا، ریسک‌ها و هزینه‌های یک پروژه در مرحله ابتدایی تهیه می گردد. مطالعات امکان سنجی مقدماتی ابزاری ارزشمند برای سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب و کار است تا قبل از سرمایه‌گذاری در یک پروژه، اطلاعات لازم را برای تصمیم‌گیری آگاهانه به دست آورند، به عبارتی دیگر این مطالعات به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا ریسک‌های پروژه را شناسایی و ارزیابی کرده و از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های غیرقابل اجرا یا غیرسودآور جلوگیری کنند.

هدف اصلی طرح امکان سنجی مقدماتی، بررسی میزان قابلیت اجرای یک پروژه و تحلیل اولیه مزایا و معایب آن است. این طرح شامل ارائه اطلاعات کلی درباره ماهیت پروژه، اهداف، زمینه‌های فنی و اقتصادی، نیازمندی‌های تامین منابع و همچنین ریسک‌های محتمل است.

:: تفاوت مطالعات امکان سنجی مقدماتی و اصلی در چیست؟

مطالعات امکان سنجی “Feasibility Studies“در دو دسته مطالعه امکان سنجی مقدماتی و مطالعه امکان سنجی جامع و اصلی تقسیم می‌شود، که هر کدام دارای اهداف و محتوای متفاوتی هستند. در ادامه به بررسی انواع مطالعات امکان سنجی می پردازیم

:: مطالعه امکان سنجی مقدماتی (Preliminary Feasibility Study)چیست؟

این مطالعه در مرحله ابتدایی برای بررسی امکان سنجی یک پروژه یا ایده انجام می‌شود و هدف از انجام آن، ارزیابی اولیه ایده و تعیین میزان جذابیت آن پروژه است. در این مطالعه، معمولاً به ارزیابی مسائل مالی، فنی، عملیاتی و قانونی پرداخته می‌شود، اما این تحلیل ها با جزئیات کمتری نسبت به مطالعه امکان سنجی اصلی صورت می گیرد. نتیجه این مطالعه معمولاً یک گزارش کوتاه از ایده و میزان توجیه اقتصادی آن است.در این مرحله، اطلاعات موردنیاز جمع‌آوری، و تحلیل‌های کمی و کیفی انجام می‌شود تا توجیه فنی و اقتصادی پروژه مورد بررسی قرار گیرد. مزایا و معایب پیش‌بینی شده، منابع مورد نیاز، زمان‌بندی اولیه و ریسک‌های قابل تشخیص پروژه نیز در این مرحله بیان می‌شوند.

طرح امکان سنجی مقدماتی توسط تیم‌های متخصص در زمینه مهندسی، مدیریت و مالی تهیه می‌شود. این تیم‌ها با استفاده از روش‌های تخصصی تحلیلی و آماری به بررسی جوانب مختلف پروژه می‌پردازند.

:: مطالعه امکان سنجی اصلی (Comprehensive Feasibility Study)چیست؟

این مطالعه در مرحله بعدی از مطالعه امکان سنجی مقدماتی انجام می‌شود و بر روی تجزیه و تحلیل دقیق‌تر ایده تمرکز دارد. هدف از انجام این مطالعه، ارائه تحلیل‌های کامل و دقیق در مورد تمام جنبه‌های اقتصادی، مالی، فنی، عملیاتی و قانونی پروژه است. در این مطالعه، معمولاً با جزئیات بیشتری به تجزیه و تحلیل هر جنبه پروژه پرداخته می‌شود و مطالعات مختلفی مانند تحلیل SWOT (قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها، تهدیدها)، تجزیه و تحلیل PESTLE (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، حقوقی، محیطی) و غیره انجام می‌شود. نتیجه این مطالعه معمولاً یک گزارش جامع و کامل با شرح دقیق تجزیه و تحلیل‌ها و پیشنهادات برای پیشبرد پروژه به مراحل بعدی است.

به طور خلاصه، تفاوت اصلی میان مطالعات امکان سنجی مقدماتی و اصلی در سطح جزئیات تجزیه و تحلیل و توجه به جنبه‌های مختلف پروژه، هدف اصلی مطالعات، و گزارش‌دهی نتایج است.

 

گروه بهین صنعت یاب با تکیه بر تیمی مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات نوین و تخصصی به شما در مسیر پیشرفت و تعالی است. سابقه درخشان ما در همکاری با طیف وسیعی از کسب و کارها در صنایع گوناگون کشور، گواه تعهد و تخصص ما در ارائه راهکارهای اثربخش و متناسب با نیازهای منحصر به فرد شماست.

با فرهنگ صحیح سرمایه گذاری و بهره‌مندی از خدمات مشاوره تخصصی، مسیری امن و مطمئن را به سوی ثروت و موفقیت کسب و کار خود رقم بزنید.

همین امروز با ما تماس بگیرید و از خدمات ما بهره‌مند شوید.