طرح توجیهی تولید کمپرسور کولر

مقاله پیش رو ” طرح توجیهی تولید کمپرسور کولر ” است که خلاصه ای از طرح تهیه شده توسط کارشناسان بهین صنعت یاب می باشد.

کمپرسور کولر یکی از اجزای اصلی در سیستم ‌های تهویه مطبوع (کولرهای گازی) است. وظیفه کمپرسور در این سیستم‌ ها این است که گاز مبرد را فشرده نموده و آن را به سمت کندانسور یا مبدل حرارتی هدایت نماید؛ این عمل موجب افزایش فشار و دمای گاز مبرد می ‌شود و در نتیجه می‌ تواند گرمای محیط را جذب کرده و به خارج از محیط منتقل نماید که این فرآیند به حفظ دمای مناسب در محیط داخلی کمک می ‌نماید. کمپرسور کولرهای گازی خانگی و صنعتی، معمولاً از نوع پیستونی، روتاری یا اسکرال است که هر یک ویژگی ‌ها و مزایای خاص خود را دارند.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟‌

انواع کمپرسور کولر

از جمله رایج ترین انواع کمپرسور کولر گازی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1) کمپرسور پیستونی (Reciprocating Compressor)

در کمپرسورهای پیستونی، گاز مبرد توسط پیستون فشرده می شود و پس از آن، گاز فشرده از طریق سوپاپ خروجی به کندانسور منتقل می ‌شود. از جمله مزایای این نوع کمپرسور می توان به کارایی بالا در شرایط مختلف دمایی، قدرت فشرده‌ سازی بالا، دوام، پایداری و طول عمر بالا اشاره نمود، اما این نوع کمپرسورها صدا و لرزش و مصرف انرژی بسیار بالاتری دارند.

کمپرسور پیستونی

2) کمپرسور روتاری (Rotary Compressor)

یکی از انواع کمپرسور کولر گازی، کمپرسورهای روتاری است که اغلب در کولرهای کوچک یا متوسط استفاده شده و در این کمپرسور، گاز مبرد توسط یک تیغه دوار فشرده می شود. از جمله مزایای این نوع کمپرسورها می توان به صدا و لرزش کمتر، راندمان انرژی بالا و ابعاد کوچکتر و وزن کمتر اشاره نمود. اما در مقابل، این نوع کمپرسورها در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی، قدرت کمتری دارند.

3) کمپرسور اسکرال (Scroll Compressor)

این نوع کمپرسور کولر گازی از دو صفحه مارپیچ تشکیل شده اند که یکی ثابت و دیگری متحرک است. صفحه متحرک درون صفحه ثابت می ‌چرخد و گاز مبرد را فشرده می ‌کند. این نوع کمپرسور، عملکردی نرم تر و بدون لرزش تری داشته و از جمله دیگر مزایای این نوع کمپرسورها می توان به راندمان بالا و مصرف انرژی کمتر، طول عمر بالاتر و نیاز به نگهداری کمتر آنها اشاره نمود. اما در مقابل این نوع کمپرسورها نسبت به کمپرسورهای پیستونی و روتاری، هزینه بالاتری دارند و تعمیر و نگهداری آنها نیز پیچیده‌ تر است.

کمپرسور اسکرال

4) کمپرسور اسکرو (Screw Compressor)

در این نوع کمپرسور کولر گازی، از دو روتور مارپیچی استفاده شده است که با چرخیدن، گاز مبرد را فشرده می ‌کنند. کمپرسورهای اسکرو عمدتاً در سیستم ‌های تهویه مطبوع بزرگ و صنعتی استفاده می‌ شوند. از جمله مزایای کمپرسورهای اسکرو عبارتند از:

  • توانایی فشرده‌ سازی بالا و ظرفیت بالا
  • عملکرد پیوسته و بدون نیاز به توقف
  • راندمان بالا

اما این نوع کمپرسور کولر گازی ابعاد بزرگ و وزن زیادی دارد و هزینه اولیه آن بسیار زیاد است.

5) کمپرسور گریز از مرکز (Centrifugal Compressor)

در این نوع کمپرسور کولر گازی، همانطور که از نامش نیز بر می آید، نیروی گریز از مرکز موجب فشرده ‌سازی گاز مبرد می شود. معمولاً در کاربردهای بزرگ صنعتی و تهویه مطبوع مرکزی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

از جمله مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ظرفیت فشرده سازی بالا
  • راندمان بالا در بارهای سنگین
  • طراحی ساده و قطعات کم

اما در مقابل این نوع کمپرسور کولر گازی به سرعت بالا برای عملکرد مؤثر، فضای زیاد و هزینه بالا نیاز دارد.

6) کمپرسور اسکرال دیجیتال (Digital Scroll Compressor)

این نوع کمپرسور نیز مشابه کمپرسورهای اسکرال است، اما تنها تفاوت آن در این است که می توان ظرفیت آن را تنظیم نمود. از جمله مزایای آن می توان به مصرف انرژی کمتر در بارهای کم و عملکرد بی‌صدا و روان آن اشاره نمود. اما هزینه بالاتری نسبت به اسکرال معمولی دارد و علاوه بر این، کنترل و تعمیر آن پیچیدگی بالاتری دارد.

هر یک از این انواع کمپرسور کولر، بسته به نیاز و کاربرد خاصی که دارند، انتخاب می‌ شوند؛ به عنوان مثال در کولرهای خانگی اغلب از کمپرسورهای اسکرال و روتاری استفاده می ‌شود، در حالی که در سیستم ‌های تهویه مطبوع صنعتی، کمپرسورهای اسکرو و گریز از مرکز ترجیح داده می ‌شوند.

کمپرسور اسکرال دیجیتال

 

واحدهای داخلی فعال در زمینه تولید انواع مختلف کمپرسور کولر

در این قسمت از طرح توجیهی تولید انواع کمپرسور کولر، لازم است آمار و اطلاعات واحدهای تولیدی داخلی فعال در زمینه تولید انواع کمپرسور کولر آورده شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده، در حال حاضر استان های اصفهان، با تولید سالانه بیش از 10 هزار دستگاه انواع کمپرسور تهویه هوا در سال و تهران با تولید سالانه بیش از 8 هزار دستگاه انواع کمپرسور تهویه ساختمانی، بیشترین حجم تولید کشور را به خود اختصاص داده اند. محصولات و ظرفیت تولیدی سالانه پیش بینی شده در سایر واحدهای داخلی عبارتند از:

 

محصول استان ظرفیت تولید سالانه
کمپرسور تهویه ساختمانی سمنان 1،500 دستگاه
انواع کمپرسور هوا البرز، آذربایجان شرقی 630 دستگاه
کمپرسور هوا، روتاری منطقه ویژه اقتصادی، البرز 3،580 دستگاه

 

کدهای آیسیک مورد نیاز در طرح توجیهی تولید انواع کمپرسور کولر

در این قسمت از طرح توجیهی تولید انواع کمپرسور کولر، کدهای بین المللی تعریف شده برای انواع کمپرسور (کدهای آیسیک ISIC)، ارائه شده است. این کدها عبارتند از:

 

شرح محصول کد آیسیک ISIC
کمپرسور تهویه ساختمانی 2919512422
انواع کمپرسور هوا 2912412322
کمپرسور هوا، روتاری 2912512329

 

کد تعرفه گمرکی برای ارائه در طرح توجیهی تولید انواع کمپرسور کولر

طبق آخرین آمار اداره گمرک ایران، کدهای گمرکی یا Hs Code مرتبط با طرح توجیهی تولید انواع کمپرسور کولر و انواع کمپرسور کولر عبارت است از:

 

شرح محصول کد تعرفه گمرکی
کمپرسور تهویه ساختمانی 841430
انواع کمپرسور هوا 8414
کمپرسور هوا، روتاری 84144090

 

کارخانه تولید انواع کمپرسور کولر گازی

 

واردات و صادرات انواع کمپرسور کولر

به منظور بررسی وضعیت بازار محصول، در این قسمت از طرح توجیهی تولید انواع کمپرسور کولر، لازم است تا صادرات و واردات این محصول را بررسی نماییم. طبق آخرین اطلاعات گمرک، بیشترین حجم واردات انواع کمپرسور کولر با کد تعرفه گمرکی 84144090، از مبدا ایتالیا با 63% بوده است. همچنین این محصول از مبدا ایران به کشور عراق با 78% از سهم بازار صادر می شود. حجم صادرات و واردات انواع کمپرسور از سال 85 تا 98 در نمودار و جدول زیر ارائه شده است:

نمودار واردات و صادرات انواع کمپرسور کولر با کد تعرفه گمرکی 84144090 در طی سالهای 85 تا 98

جدول واردات و صادرات انواع کمپرسور کولر با کد تعرفه گمرکی 84144090 در طی سالهای 85 تا 98

 

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی واحد تولید انواع کمپرسور کولر

بر اساس محاسبات انجام شده برای راه اندازی واحد تولید انواع کمپرسور کولر با ظرفیت تولید 5،000 دستگاه در سال، پیش بینی می شود به زمینی به مساحت 10،000 مترمربع نیاز داشته باشیم. در جدول زیر می توانید سایر موارد محاسبه شده در طرح توجیهی تولید انواع کمپرسور کولر را مشاهده نمایید:

ظرفیت تولید سالانه 5،000 دستگاه
نرخ برابری دلار 60،000 تومان
مساحت زمین مورد نیاز 10،000 مترمربع
زیربنای کل 7،000 مترمربع
میزان سرمایه گذاری ثابت 84 میلیارد تومان بدون احتساب هزینه زمین
ارزش ماشین‌آلات و تجهیزات 37،2 میلیارد تومان
تعداد نیروی انسانی 50 نفر
بازگشت سرمایه 4.5 سال
بازده داخلی در سال مبنا 38 درصد

 

* آمار و ارقام اعلام شده تقریبی و بر اساس اطلاعات سال 1402 محاسبه شده است. برای محاسبه دقیق تر سرمایه مورد نیاز، به تحقیقات و مطالعات کامل تری نیاز است.

بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی تلفن رومیزی

طرح توجیهی تولید لوازم خانگی 

طرح توجیهی ماشین لباسشویی 

طرح توجیهی پنکه 

طرح توجیهی هدفون و اسپیکر 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس