بازیافت ضایعات مس و برنج

امروزه با پیشرفت تکنولوژی فرآیند بازیافت، به دو شکل بازیافت ضایعات فلزی و غیر فلزی انجام می‌گیرد و به موادی که قابلیت بازیافت داشته باشند، ضایعات می‌گویند. صنعت بازیافت خصوصاً بازیافت ضایعات فلزی، یک صنعت مهم و اساسی دراکثر کشورها بشمار می آید. بخش بزرگی از بازیافت ضایعات مس و برنجی که در رده بازیافت ضایعات فلزی انجام می‌گیرد، مکانیزه بوده و می‌تواند این محصول را تا چندین بار دوباره تجدید نموده و به صنایع موردنظر تزریق کند. با بررسی طرح توجیهی بازیافت ضایعات مس و برنج همراه کارشناسان بهین صنعت یاب باشید.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟‌

طی جمع آوری، پاکسازی و ذوب کردن ضایعات بازیافتی فلزات، در نهایت شمش ‌های با ارزشی دوباره تولید شده و برای مصرف مجدد مورد استفاده قرار می ‌گیرند. در واقع به واسطه جمع آوری ضایعات فلزی، چرخه تولید فلزات ارزشمند هیچ وقت توقف نخواهد کرد؛ همچنین بازگشت ضایعات فلزی به چرخه تولید، اثرات مفید زیست محیطی بسیاری را به همراه دارد.

 

معرفی مس و برنج

مس نام یک عنصر جدول تناوبی با نماد شیمیایی Cu است، عنصری فلزی با ویژگی‌های شکل‌پذیری و رسانایی گرمایی و الکتریکی بالا است و پس از نقره بالاترین رسانایی الکتریکی را دارد؛ ولی به دلیل قیمت مناسب، از این فلز بیشتر از نقره در سیم برق و … استفاده می‌شود. مس خالص، نرم و چکش خوار است و بخشی از آن که در برابر هوای آزاد قرار دارد به رنگ قرمز مایل به نارنجی است.

 

آلیاژهای مس آلیاژهای فلزی هستند که مس به عنوان مولفه اصلی آن است و مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند. شناخته‌ترین نوع آن، برنز است که از قلع و مس ساخته شده و در برنج، به جای قلع از روی استفاده می‌شود. برنج آلیاژی به رنگ زرد است که با توجه به درصد مس و سایر عناصر موجود در آن، به رنگ‌های دیگری نیز وجود دارد. نسبت آلیاژ مس و روی می تواند انواع مختلفی از آلیاژهای برنج با خواص مکانیکی و الکتریکی مختلف ایجاد کند. برنج دارای قدرت بالا و گرما و هدایت الکتریکی خوب است و برای ساخت برنامه های کاربردی مانند: کلید اصلی، سیم، زیپ، رادیاتور و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاربردهای مس و برنج

آلیاژ مس با درجه خلوص بالا که شامل ۹۹ درصد مس و یک درصد و حتی کمتر سایر آلیاژها می باشد، بیشتر در حوزه لوله های مسی، کابل ها و لوله های دوجداره کاربرد دارد.
آلیاژ برنج از ترکیب ۹۵ درصد مس و ۵ درصد روی به وجود می آید، بیشتر در تولید مدال ها، فیوز و لوله ها کاربرد دارد. البته آلیاژ برنج خود انواع مختلفی دارد که به آنها هم خواهیم پرداخت.
کاربرد ضایعات مس و برنج مس به دلیل داشتن ویژگی ‌های مهم و منحصر به فردی که دارد، در صنایع مختلفی از جمله صنعت خودروسازی، صنعت ماشین آلات، صنعت ساخت تجهیزات جنگی، صنعت ساختمان سازی و … نیز کاربرد وسیعی پیدا کرده است.

یکی دیگر از دلایل اهمیت بازیافت ضایعات مس این است که این فلز سرخ نسبت به دیگر فلزات سنگین ‌تر است و دارای قیمت بالاتری هم می ‌باشد و ارزش بالایی دارد. علاوه بر این بسیار انعطاف پذیر بوده و خاصیت چکش خوردن خوبی هم دارد. از این رو در ساخت انواع تجهیزات و وسایل مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به همین دلیل افراد زیادی به سراغ جمع آوری ضایعات مسی می پردازند و به واسطه فروش آن به کارخانه‌ ها و خریداران ضایعات مسی، به سود قابل توجهی دست پیدا می‌ کنند.

برنج به دلیل خواص ضدباکتری و ضدمیکروبی، به صورت دستگیره و شیرآلات سرویس بهداشتی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین ضایعات آن اغلب دستگیره‌های مستعمل و شیرآلاتی هستند که از این آلیاژ ساخته شده‌اند.

اهمیت بازیافت ضایعات مس و برنج

با بهره گیری از ضایعات مس و بر نج برای تولید مس و برنج به جای استفاده بی رویه از معادن می تواند به دستاوردهای فوق العاده ای درحفاظت از محیط زیست رسید. برخی از این دستاوردها به شرح زیر هستند؛
-حفظ انرژی:
انرژی مصرف‌شده برای بازیافت فلزات نسبت به انرژی مورد نیاز برای تولید اولیه‌ آن‌ها، بسیار کمتر است. به گونه‌ای که بازیافت مس باعث ۸۵ درصد صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود.
-حفظ منابع طبیعی :
بازیافت فلزات باعث کاهش نیاز به استخراج مواد اولیه، کاهش نیاز به ایجاد معادن جدید و کاهش مصرف آب و نفت می‌شود.
-کاهش آلودگی هوا:
بازیافت تمامی فلزات از جمله مس و برنج، برای محیط زیست آنقدر ارزشمند و حیاتی است که به عنوان یک صنعت بسیار مهم و درآمدزا در کشورهای جهان اول تبدیل شده است؛ همچنین بازیافت در کاهش مصرف و آلودگی آب نقش بسزایی دارد.

کد آیسیک مرتبط با بازیافت ضایعات مس و برنج

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
بازیافت مس ۳۷۱۰۴۱۲۳۱۰
بازیافت برنج ۳۷۱۰۳۱۲۳۰۶

 

کد تعرفه مرتبط با بازیافت ضایعات مس و برنج

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.
در ایران، میزان تولید داخلی کالا یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
قراضه و ضایعات مس ۷۴۰۴۰۰۰۰
ضایعات برنج

 

وضعیت واردات و صادرات مرتبط با محصول طرح توجیهی بازیافت ضایعات مس و برنج
نمودار و جدول میزان واردات و صادرات بازیافت ضایعات مس و برنج به شرح زیر می باشد:

 

نمودار وضعیت واردات و صادرات بازیافت ضایعات مس و برنج به تفکیک سال


جدول وضعیت واردات و صادرات بازیافت ضایعات مس و برنج به تفکیک سال

خلاصه فرایند بازیافت ضایعات مس و برنج

۱- جمع‌آوری: غالباً از منابع مختلفی از قبیل ضایعات خانگی، ضایعات صنعتی و پسماندهای تولیدات فلزی تامین می‌شود. این ضایعات پس از خرید به انبارهای بزرگ منتقل شده و انباشته می‌شوند.
۲-مرتب‌سازی: در این مرحله هم به صورت دستی و هم مکانیزه اجزای قطعات مختلف فلزی تمیزکاری و جداسازی می‌شوند. البته سنسورها و آهن‌ربا نیز در پاکسازی فلزات نقش اساسی دارند و به این روند سرعت بیشتری می‌دهند.
۳-پردازش: در این مرحله از بازیافت ضایعات، این ضایعات خرد و از هم جدا شده تا فرآیند ذوب ضایعات با سهولت و سرعت بیشتری انجام گیرد.
۴-ذوب: برای هر یک از ضایعات فلزی کوره‌های مخصوصی در نظر گرفته شده است، چراکه فلزات دارای درجه و نقطه ذوب مختلفی هستند.
۵-خالص‌سازی: یکی دیگر از مراحل بازیافت ضایعات، خالص سازی آن است که توسط الکترولیز یا برقکافت انجام می‌گیرد.
۶-حمل و نقل به کارخانه‌ها: پس از خالص‌سازی فلز آن را به شکل میله‌هایی قالب ریزی کرده و در اختیار کارخانه‌ها و تولیدکنندگان مختلف قرار می‌گیرند تا در پایان زمانی که غیرقابل استفاده می‌شوند، دوباره در فرآیند بازیافت ضایعات قرارگرفته و بازتولید شوند.

شرکت بهین صنعت یاب، در زمینه تهیه تدوین و ارائه طرح های توجیهی و مطالعات امکان سنجی آماده ارائه خدمات می باشد. در صورتی که متقاضی طرح توجیهی بازیافت ضایعات مس و برنج می باشید، می توانید با مشاوران و کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی مس

طرح توجیهی فولاد

طرح توجیهی مقاطع فلزی

طرح توجیهی بازیافت لاستیک 

طرح توجیهی آلومینیوم

طرح توجیهی بازیافت آهن قراضه

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس