طرح توجیهی بازیافت آهن قراضه

آهن قراضه عبارت است از ضایعات فولادی و چدنی که اغلب از خودروها و موتورسیکلت های فرسوده و سایر مصنوعات فلزی، بازیافت می شود. این محصول یکی از نیازهای اصلی کارخانه های فولادسازی است. با بررسی خلاصه طرح توجیهی بازیافت آهن قراضه همراه بهین صنعت یاب باشید.

امروزه، به دلیل افزایش کاربرد فولاد و ترکیب های مربوطه، این صنعت بسیار مورد توجه قرار گرفته و به یکی از بازارهای مهم دنیا تبدیل شده است. از جمله مزایای بازیافت فولاد و چدن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نیاز به سرمایه گذاری پایین
  • مواد اولیه قابل کنترل و در دسترس
  • ارزش افزوده بالا
  • نیاز به انرژی کم برای تولید
  • جمع آوری و تفکیک ضایعات
  • بومی بودن فرایند تولید

بازیافت فولاد و چدن توجیه اقتصادی بسیار بالایی دارد؛ به طوری که خودروسازهای بزرگ اروپایی، این منطقه را به بزرگترین مرکز بازیافت آهن قراضه تبدیل کرده اند.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

حجم بازیافت فولاد و چدن و تولید آهن قراضه در ایران به طور تقریبی، سالانه چیزی در حدود ۲ تا ۲ و نیم میلیون تن در سال تخمین زده می شود. از سوی دیگر، طبق آمار و اطلاعات موجود، کارخانه های فولادسازی ایران در سال چیزی در حدود ۴ تا ۴ و نیم میلیون تن آهن قراضه نیاز دارند. بنابراین، مشاهده می کنید این حجم از تولیدات آهن قراضه، می تواند کمتر از نیمی از نیاز بازار داخلی را تامین کند.

پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۴، تولید فولاد در ایران به ۵۵ میلیون تن در سال برسد. بنابراین، نیاز به آهن قراضه و بازیافت فولاد و چدن افزایش چشمگیری خواهد داشت. بر این اساس، برداشت می شود که این طرح، توجیه اقتصادی داشته و در کوتاه مدت بازدهی چشمگیری خواهد داشت.

بازیافت آهن قراضه

طرح توجیهی بازیافت آهن قراضه

 

واحدهای تولیدی فعال در زمینه بازیافت فولاد و چدن

در حال حاضر، کارگاه ها و کارخانه های تولیدی داخلی متعددی در زمینه بازیافت فولاد و چدن فعالیت می کنند. در جدول زیر می توانید آمار و اطلاعات این واحدهای تولیدی که برای ارائه در طرح توجیهی بازیافت آهن قراضه تهیه شده است را مشاهده نمایید:

 

نام واحد استان ظرفیت تولید سالانه
فولاد گستر آتیه سپاهان اصفهان ۱۴۲،۵۰۰ تن
زرین قطعه مکران منطقه آزاد چابهار ۱۵،۰۰۰ تن
صنایع ریخته گری سهند آذرین آذربایجان شرقی ۱۰،۰۰۰ تن
بازیافت سازه آذربایجان شرقی ۱،۷۰۰ تن
پرس فلز کیمیا البرز ۵۰۰ تن

 

کدهای آیسیک مرتبط با طرح توجیهی بازیافت آهن قراضه

در این قسمت از طرح توجیهی بازیافت آهن قراضه ، می بایست کدهای آیسیک ISIC ارائه شود. این کدها، کدهای هویت و اطلاعات VCM در سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع هستند. کد آیسیک تعریف شده برای بازیافت فولاد و چدن به شرح زیر است:

 

شرح محصول کد آیسیک ISIC
بازیافت فولاد و چدن (آهن قراضه) ۳۷۱۰۴۱۲۳۰۸
بازیافت فولاد و چدن (آهن قراضه) از خودروی فرسوده ۳۷۱۰۴۱۲۳۱۷
بازیافت فولاد و چدن (آهن قراضه) از موتور سیکلت فرسوده ۳۷۱۰۵۱۲۳۲۳

 

آهن قراضه

طرح توجیهی راه اندازی کارگاه بازیافت فولاد و چدن

 

در این قسمت می بایست کدهای گمرکی مرتبط با طرح توجیهی بازیافت آهن قراضه ارائه شود. کد تعرفه گمرکی یا Hs Code 8 تا ۱۰ رقمی، اطلاعات صادرات و واردات محصول را در اختیار ما قرار می دهد. این اطلاعات شامل مجاز بودن و یا نبودن صادرات و واردات محصول، عوارض و حقوق گمرکی و مالیات می شود. طبق آخرین آمار اداره گمرکات ایران کد تعرفه گمرکی ترخیص ضایعات و قراضه آهن شامل ۴% حقوق ورودی و ۹% مالیات ارزش افزوده می شود و به صورت زیر تعریف شده است:

 

شرح محصول کد تعرفه گمرکی
قراضه و ضایعات چدن،‌آهن یا فولاد، شمش‌های حاصل از ذوب مجدد ضایعات آهن یا فولاد. ۷۲۰۴

 

واردات و صادرات محصولات تحت کد تعرفه ۷۲۰۴

در این قسمت از طرح توجیهی بازیافت آهن قراضه ، می بایست وضعیت بازار بین المللی محصول مورد بررسی قرار گیرد. به همین منظور، واردات و صادرات محصولات بازیافتی فولادی و چدنی با کد تعرفه ۷۲۰۴ را بررسی خواهیم کرد. بر اساس آمار و اطلاعات موجود، بیشترین واردات این محصولات از مبدا آذربایجان با ۵۴% از سهم بازار واردات بوده است. صادرات این محصولات نیز به مقصد هند با ۷۰% از سهم بازار صادرات ایران است. آمار و اطلاعات صادرات و واردات کد تعرفه ۷۲۰۴ در ایران در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷ را می توانید در نمودار و جدول زیر مشاهده نمایید:

صادرات آهن قراضه نمودار واردات و صادرات انواع قراضه و ضایعات چدن،‌آهن یا فولاد، شمش‌های حاصل از ذوب مجدد ضایعات آهن یا فولاد با کد تعرفه ۷۲۰۴ در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷

واردات آهن قراضه جدول واردات و صادرات انواع قراضه و ضایعات چدن،‌ آهن یا فولاد، شمش‌های حاصل از ذوب مجدد ضایعات آهن یا فولاد با کد تعرفه ۷۲۰۴ در طی سالهای ۸۵ تا ۹۷

 

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه بازیافت آهن قراضه

بر اساس محاسبات انجام شده، پیش بینی می شود برای راه اندازی کارگاه بازیافت آهن قراضه با ظرفیت تولید ۱۲،۰۰۰ تن آهن قراضه در سال، به زمینی به مساحت ۵،۰۰۰ متر مربع نیاز داشته باشیم. در جدول زیر سایر موارد پیش بینی شده در طرح توجیهی بازیافت آهن قراضه آورده شده است:

 

ظرفیت تولید سالیانه ۱۲،۰۰۰ تن
مساحت زمین مورد نیاز ۵،۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل ۱،۲۰۰ متر مربع
نرخ برابری دلار ۵۰،۰۰۰ تومان
میزان سرمایه گذاری ثابت ۹٫۴ میلیارد تومان بدون احتساب هزینه زمین
تعداد نیروی انسانی ۲۱ نفر
ارزش ماشین‌آلات و تجهیزات ۵٫۶ میلیارد تومان
بازده داخلی در سال مبنا ۳۷ درصد

 

* ارقام فوق تقریبی بوده و برای محاسبه دقیق سرمایه ثابت و اولیه، به تحقیقات و مطالعات گسترده تری نیاز است. همچنین، هزینه نیروی انسانی، بهره برداری، حامل های انرژی و تعمیر و نگهداری تجهیزات و … نیز می بایست در این طرح توجیهی، بررسی شوند و در این خلاصه طرح آورده نشده است.

 

در پایان شایان ذکر است چنانچه نیاز به نسخه کامل تولید طرح توجیهی آهن قراضه دارید، میتوانید با کارشناسان بهین صنعت یاب تماس حاصل فرمایید.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی فولاد 

طرح توجیهی شمش فولادی 

طرح توجیهی مقاطع hss

طرح توجیهی استیل

طرح پروفیل آلومینیوم

طرح توجیهی لوله و یراق آلات

طرح توجیهی ابزار آلات

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس