طرح توجیهی احداث چاپ خانه

در طرح توجیهی چاپ خانه ابتدا به نقش این صعنت در کشور میپردازیم. چاپ، صنعت عظیم و با اهمیتی است که در بیشتر کشور های صنعتی و توسعه‌ یافته جهان، در ۵ صنعت نخست جای گرفته است. این صنعت به عنوان صنعت مادر در حوزه نشر، نقش اساسی در پیشرفت فرهنگ در کشور دارد.

صنعت چاپ یکی از مهم‌ ترین صنایع در جهان به‌شمار می‌ رود، به گونه‌ ای که برخی از کشور های پیشرفته این صنعت را در اولویت سوم تا پنجم فعالیت‌ های خود تعریف کرده و بودجه‌ های بسیاری را صرف این مهم می‌ کنند.

یخوانید : طرح توجیهی چیست؟

اگر صنعت چاپ با صنعت گردشگری مقایسه شود، صنعت گردشگری حدود ۵۰۰ میلیارد دلار در سطح جهان گردش مالی دارد، ولی صنعت چاپ بیش از یک هزار میلیارد دلار گردش مالی دارد، یعنی ۲ برابر صنعت گردشگری. گردش مالی چاپ در حوزه کتاب فقط حدود ۷ درصد است و ۹۳درصد آن مربوط به چاپ تجاری، صنعتی، تبلیغات و مطبوعات است.

در اوایل دوره قاجار، میرزا صالح شیرازی که از سوی دولت ایران برای فراگیری هنر های جدید به فرنگ رفته بود، در راه بازگشت یک دستگاه چاپ سنگی با خود به ایران آورد که موجب ورود صنعت چاپ به ایران شد. البته تاریخ چاپ در ایران به پنج قرن پیش از میلاد یعنی به زمان پادشاهان هخامنشی (هخامنشیان) و مهر های سلطنتی می‌ رسد و نخستین چاپ خانه نیز در ایران به دوران صفویان باز می‌ گردد که کشیشان ارامنه در جلفای اصفهان با آن تعدادی دعا و ذکر های مسیحی را چاپ کردند.

ورود آخرین دستاورد های تکنولوژی به کشور می ­تواند صنعت چاپ ایران را در بازار ۴۰۰ میلیون نفری خود و همسایگانش به هاب منطقه‌ تبدیل کند.

 

 

مطالعه بازار محصول در طرح توجیهی چاپ خانه

با گسترش استفاده از جعبه دارو به عنوان کالای استراتژیک و جعبه­ های کفش و همچنین از نظر بعد فرهنگی و مذهبی چاپ قرآن و مفاتیح، انتظار می­ رود، در آینده نیز استفاده از محصولات مذکور سیر فزونی به خود گرفته و شاهد استفاده این قیبل محصولات در تمامی مناسبت­ ها و مراسمات مختلف باشیم.

به­ گفته رئیس اتحادیه صادر کنندگان صنعت چاپ، ورود آخرین دستاورد های تکنولوژی به کشور می ­تواند صنعت چاپ ایران را در بازار ۴۰۰ میلیون نفری خود و همسایگانش به هاب منطقه‌ تبدیل کند. ایران ۶۰۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشور های همسایه دارد و بازار منطقه‌ای با ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت که ظرفیت مناسبی برای رونق و توسعه این صنعت است.

از طرف دیگر حمایت از تولید‌کنندگان داخلی برای تولید و یا توسعه و افزایش ظرفیت تولید محصولات چاپخانه و البته بهبود کیفیت محصولات چاپخانه های صنعتی، می‌ تواند عامل مهمی برای تشویق سرمایه‌ گذاران در این شاخه صنعت باشد و به تدریج تولید داخلی توانایی پوشش تقاضای داخلی را داشته باشد که این مهم بی‌نیازی از واردات این قبیل محصولات به داخل کشور را در پی دارد.

 

محصولات تولیدی

  • چاپ قرآن و مفاتیح

با پدید آمدن صنعت چاپ در جهان، قرآن کریم نیز چاپ شد. تاریخ چاپ قرآن به وسیله غیرمسلمین به آغاز رواج چاپ در اروپا باز می‌ گردد. نخستین بار متن عربی قرآن را پاگانینی در شهر ونیز (Venise)   ایتالیا در سال‌ های ۱۵۰۳ – ۱۵۲۳ م چاپ کرد، و همه نسخه‌ های آن به دستور پاپ جمع‌ آوری و نابود شد. سپس ابراهام هنکلمان (Hinkelman)  هامبورگ در سال ۱۶۹۴ نسبت به چاپ قرآن اقدام کرد، پس از وی ماراکی (Marracci) در شهر «پادوا» در سال ۱۶۹۸ بار دیگر قرآن را به چاپ رسانید. سپس در سال ۱۷۶۸م در شهر «لیپزیک» آلمان نیز قرآن به چاپ رسید. ولی هیچ یک از چاپ‌ های اروپا مورد توجه و اعتماد مسلمانان قرار نگرفت. نخستین چاپ قرآن توسط مسلمانان در اواخر سده هجدهم (۱۷۹۷ – ۱۷۹۸م) به ابتکار مسلمانان روسیه در شهر پطرزبورگ روسیه، و به همت مولای عثمان صورت گرفت، و در همان زمان نسخه دیگری از قرآن در شهر قازان به چاپ رسید. بعد نوبت به ایرانیان می‌ رسد. منابع درباره نخستین چاپ قرآن در ایران اختلاف دارند؛ برخی نخستین چاپ قرآن را در تبریز در سال ۱۲۴۲ق و برخی در سال ۱۲۴۶ق دانسته‌ اند. در سال ۱۲۴۸ قمری در تهران نیز چاپ سنگی شد. با توجه به اهمیت قرآن و مفاتیح در جامعه اسلامی و همچنین کاهش قیمت فروش و حفظ ارزش‌ های دینی و محافظت از مطالب قران و مفاتیح باید به صورت تخصصی در چاپ و تکثیر این کتب دینی فعالیت نمود.

 

احداث چاپخانه

  • جعبه کفش و دارو

تولید جعبه به عنوان یکی از شاخه‌ های بسته‌ بندی مورد توجه صنعتگران است و در واقع جعبه و به طور کلی بسته‌ بندی برای محافظت از کالای تولید شده اهمیت دارد. نکاتی که در بسته‌ بندی محصول رعایت می‌ شود در زمینه برندینگ تاثیر گذار است. خریدار یک محصول ممکن است از ظرافت‌ ها و جزئیات موثر در انتخاب جعبه بی‌ اطلاع باشد، اما ارتباط حسی که با بسته‌ بندی محصول برقرار می‌ کند در نهایت منجر به خرید محصول می‌ شود. در فرایند جعبه‌ سازی، مقوا به عنوان یکی از شناخته شده ترین مواد اولیه تولید جعبه است و به سبب ارزان بودن و قابلیت‌ های متنوع گرافیکی و چاپ، سلیقه قشر وسیعی از تولیدکنندگان کشور را تامین می‌ کند. مقوا و کارتن که هر دو جز خانواده سلولوزی‌ ها محسوب می‌ شوند، مواد خام پایه‌ ای کارتن‌ سازی و جعبه‌ سازی می‌ باشند. جعبه مقوایی به لحاظ چاپ‌ پذیری قابلیت خوبی در نمایش انواع رنگ ها دارد و این وجه تمایز جعبه مقوایی و کارتن کاملا مشهود و قابل توجه است. همه ما از اهمیت نحوه مصرف و نگهداری دارو مطلع هستیم، لذا یک جعبه با کیفیت می‌ تواند هم اطلاع‌ رسانی دقیق و هم نگهداری بهتری از دارو داشته باشد. لذا این مجموعه با هدف ارتقاء صنعت چاپ جعبه دارو به احیا و احداث مجموعه پرداخته است.

 

طرح توجیهی تولید جعبه کفش و دارو

وضعیت اقتصادی چاپخانه‌ های جهان

با جستجو و تحقیق در بخش ­های مختلف بازار در صنعت چاپ، اینگونه استنباط می­ شود که «چاپخانه­ های صنعتی» و «چاپخانه ­های بسته ­‌بندی» توان تولیدی بیشتری نسبت به «چاپخانه های تبلیغاتی» دارند؛ و «چاپخانه‌ های تبلیغاتی» نسبت به «چاپخانه‌ های انتشاراتی» توان تولیدی بالاتری دارند و این الگو از سال ۲۰۱۳ همچنان مشاهده می‌ شود. هر چند که این گزارش جهانی استثنائاتی که در بعضی مناطق وجود دارد را نادیده گرفته است و فقط برآیند آن را نشان می‌ دهد. «چاپخانه‌ های انتشاراتی» در آفریقا و آسیا توان تولیدی بیشتری از شرکت­ های حاضر در «چاپ تبلیغاتی» داشتند و در مناطق استرالیا/اقیانوسیه و خاورمیانه عکس این موضوع اتفاق افتاده بود. در مجموع، این داستان برای همه تأمین‌ کنندگان در حالت کلی مشابه است که ۵۶% شرکت خود را «در شرایط اقتصادی خوب» و تنها ۶% وضعیت خود را «ضعیف» اعلام کردند که همان برآیند خالص مثبت ۵۰% را نشان می­ دهد.

مطالعات فنی طرح توجیهی چاپخانه

ماشین‌ آلات مورد نیاز احداث چاپ خانه

ردیف شرح تعداد
۱ دستگاه چاپ افست یک رو ۱دستگاه
۲ دستگاه چاپ افست رولند ۲۰۰ دو رنگ ۱دستگاه
۳ دستگاه برش گیوتین ۹۲ ۱دستگاه
۴ دستگاه برش گیوتین ۷۲ ماکسیما ۱دستگاه
۵ دستگاه پرس دو کفه ۱دستگاه
۶ دستگاه پرس ۶۰ تن هیدرولیک برجسته ۱دستگاه
۷ دستگاه طلاکوب برجسته هیدرولیک ۱دستگاه
۸ دستگاه طلاکوب نواری ۱دستگاه
۹ دستگاه تسمه کش ترانس پک ۱دستگاه
۱۱ دستگاه شیرینک تونلی ۱دستگاه
۱۲ دستگاه مفتول زن ریلی ۱دستگاه
۱۳ دستگاه نقطه جوش استند کاغذ کادو ۱دستگاه
۱۴ دستگاه تیغ گوشه زن کاغذ ۱دستگاه
۱۵ دستگاه پرس غلطکی ۱دستگاه
۱۶ دستگاه لمینت چسب سرد ۱دستگاه
جمع کل

مواد اولیه مورد نیاز برای احداث چاپ خانه

شرح واحد
قرآن ومفاتیح چاپ (جلد)
سلفون کشی (عدد)
نخ (بسته)
جعبه کفش مقوا (کیلو)
چاپ (برگ)
چسب (کیلو)
سلفون کشی (عدد)
کاغذ روکش (کیلو)
بسته بندی (عدد)
جعبه دارو مقوا (کیلو)
چاپ (برگ)
چسب (برگ)
سلفون کشی (عدد)
کاغذ روکش (کیلو)
بسته بندی (عدد)

 

بررسی مالی و اقتصادی طرح توجیهی چاپ خانه

محاسبات مالی و اقتصادی طرح توجیهی چاپ خانه توسط نرم افزار کامفار ۳ انجام شده و داده‌ های ورودی نرم‌ افزار، داده‌ های مربوط به جداول موجود در گزارش می‌ باشد.

حداقل نرخ قابل قبول برای کل سرمایه‌ گذاری و سرمایه‌ گذار ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است. در ادامه شاخص‌ ها و تحلیل‌ های اقتصادی آمده است.

طرح توجیهی احداث چاپخانه 

 شرکت دانش بنیان مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، با بیش از ۱۰ سال تجربه مفید در ارائه انواع طرح های توجیهی صنعتی، همواره آمادگی خود را جهت مشاوره تخصصی و ارائه طرح توجیهی  احداث چاپ خانه، اعلام می کند.

1 دیدگاه

  1. سید علی موسوی گفت:

    سلام متاسفانه اکثر دوستان وقتی صحبت از صنعت چاپ و بسته بندی می‌شود محدود به چاپ کتاب و یا چاپ جعبه های مقوایی می‌شود درحالی که حجم بالایی از این صنعت مربوط به کارتن سازی می‌شود اونم انواع مختلف کارتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس