طرح توجیهی بازسازی ماشین آلات

هدف طرح حاضر کسب سهم مناسبی از بازار در بخش بازسازی و نوسازی خودرو های مرسوم همچون خودروهای راه سازی و البته بازسازی و نوسازی ماشین آلات خاص همچون خودرو های آتش نشانی، خودرو های خاص فرودگاهی و دریایی که در کشور صورت نمی‌ گرفته است، می باشد. فعالیت مذکور باعث می‌ گردد که از خرید ماشین آلات جدید خودداری گشته و صادرات این ماشین آلات بازسازی شده را نیز داشته باشیم که خود نیز باعث ارزآوری می ‌گردد. اشتغال‌زایی برای جوانان نیز از دیگر اهداف مهم طرح می ­باشد. در ادامه به بررسی خلاصه ای از طرح توجیهی بازسازی ماشین آلات می پردازیم که در سال ۱۳۹۸ توسط کارشناسان شرکت بهین صنعت یاب، تهیه و تدوین شده است.

بخوانید: طرح توجیهی چیست؟

بازار هدف

با توجه به اینکه ماشین آلات مذکور همگی وارداتی می ‌باشند و قیمت هر یک از دستگاه ها بسیار گزاف بوده و  تهیه آن ارزبری بسیار زیادی به همراه خواهد داشت، با ایجاد طرح بازسازی ماشین آلات، با هزینه بسیار پایین‌تر می‌ توان کمکی بسیار بزرگ به کشور نمود؛ البته باید عنوان کرد که با توجه به اینکه هدف اصلی این پروژه صادرات ماشین آلات بازسازی شده می ‌باشد، این عمل خود باعث ایجاد ارزآوری فراوانی نیز می شود.

طرح توجیهی باز سازی ماشین آلات

خلاصه ای از بررسی بازار در طرح توجیهی بازسازی ماشین آلات:

 (در مطالعات بازار طرح توجیهی بازسازی ماشین آلات، اطلاعات جامعی در خصوص واحدهای موجود در ایران که فعالیت مشابه دارند، ظرفیت عملیاتی، آمارهای صادرات و واردات، روند مصرف، رقبا و چشم انداز صادرات و غیره، آورده می شود.)

خدمات طرح حاضر، بازسازی و نوسازی ماشین آلات سنگین می ‌باشند که این اقلام در سامانه محصولات صنعتی، معدنی و کشاورزی اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت با کد آیسیک ۱۰ رقمی معرفی شده است.

با مراجعه به پایگاه اطلاع ‌رسانی سازمان صنعت، معدن و تجارت، کد مشروحه زیر در ارتباط با محصولات تولیدی این واحد جمع‌آوری شده‌ است.

 

ردیف شرح کد آیسیک
۱ بازسازی و نوسازی ماشین آلات راه سازی، خاکبرداری و ساختمانی ۲۹۲۴۴۱۲۴۰۲
۲ بازسازی و نوسازی بالابرهای آتش نشانی ۲۹۱۵۴۱۲۴۱۳

ضرورت اجرای طرح

توجه به اهمیت بالای دارایی های فیزیکی، به خصوص ماشین آلات و تجهیزات در انواع پروژه های عمرانی، معدنی، سدسازی و غیره، و همچنین مبحث تعمیرات و نگه داری این ماشین آلات که همواره از ارکان جدایی ناپذیر بوده است، ضرورت اجرای طرح های بازسازی و نوسازی ماشین آلات را بیش از پیش ملموس می کند.

مزایای اجرای طرح بازسازی ماشین آلات

تولید محصولات بازسازی و نوسازی شده از ظرفیت قابل توجهی برای ایجاد اشتغال نیروهای ماهر برخوردار است. همانطور که شکل زیر برجسته می ‌کند، در بررسی صورت گرفته درباره درآمدها و هزینه های مربوط به تولید کنندگان محصولات جدید و تولیدکنندگان محصولات بازسازی شده و نوسازی شده، همگی حاکی از آن است که قیمت محصولات بازسازی شده و نوسازی شده پایین‌تر از محصولات جدید خواهد بود، درباره هزینه‌ ها نیز این اتفاق تکرار می ‌شود و هزینه ‌های بازسازی محصولات به ویژه برای هزینه ‌های متغیر بسیار پایین‌تر از محصولات جدید خواهد بود. اما هزینه‌ های ثابت برای هر دو تولیدکننده تقریبا یکسان خواهد بود. اما جالب‌ترین قسمت بخش سود حاصل از این فعالیت ها می باشد که سود هر دو تولید کننده تقریبا یکسان می‌باشد.

 

طرح توجیهی بازسازی ماشین آلات

 

پیش بینی و نتیجه گیری

بررسی ‌های صورت گرفته در رابطه با صنعت بازسازی و نوسازی، همگی حاکی از آن می ‌باشد که این صنعت با رشد قابل توجهی روبرو خواهد بود و پیش بینی شده است که این صنعت در سال ۲۰۳۰ به حجم ۹۰ میلیارد یورو در اروپا برای صنعت بازسازی و نوسازی ماشین آلات دست خواهد یافت. این امر علاوه بر این که باعث پس انداز بیشتر در زمینه اقتصادی می‌ شود، باعث کاهش آلودگی محیط زیستی نیز خواهد شد که این کاهش در اثر عدم تولید یک محصول جدید و عدم اسقاط دستگاه قدیمی حاصل می ‌شود.

شاخص های مالی و اقتصادی طرح توجیهی بازسازی ماشین آلات (خروجی نرم افزار کامفار- سال ۱۳۹۸)

طرح توجیهی بازسازی ماشین آلات

شرکت دانش بنیان مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، با بیش از ده سال تجربه تخصصی در زمینه ارائه طرح های توجیهی به روز و مستند، آمادگی خود را جهت نگارش طرح توجیهی بازسازی ماشین آلات و ارائه مشاوره تخصصی در این زمینه، اعلام می دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس