بطری و ظرف دارویی

داروها بسیار حساس به تخریب هستند و کیفیت محصولات دارویی مستقیماً روی پاسخ و اثربخشی آنها تأثیر می گذارد. بنابراین اطمینان از مناسب بودن بسته بندی مواد دارویی بسیار ضروری است.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟‌

بسته بندی داروها حیاتی است؛ زیرا از آن محافظت می کند، به شناسایی آنها کمک می کند، راحتی در حمل و نقل را بهبود می بخشد و اطلاعاتی را در مورد محتوا بدون تداخل فیزیکی با خود محصول فراهم می کند.

ظروف اشیائی هستند که برای ذخیره انواع محصولات دارویی بدون تماس فیزیکی با محصول استفاده می شوند.

انواع بطری دارویی با توجه به اهمیت آن از لحاظ پزشکی و دارویی، نیاز به دقت بیشتری در انتخاب دارد. این نوع از بطری ها در جنس های مختلفی نظیر شیشه، پلاستیک و فلز تولید می شوند.

شیشه

شیشه ماده ای است که به طور گسترده برای بسته بندی داروها استفاده می شود. بسیاری از محصولات دارویی برای تجویز خوراکی استفاده می شود و  بطری های شیشه ای معمولاً اولین انتخاب برای بسته بندی این داروها هستند.

شیشه اساساً از دی اکسید سیلیسیم ساخته شده است که دارای خواص فیزیکی شیمیایی تغییر یافته ای است که با افزودن اکسیدهای سدیم، منیزیم و آهن بدست می آید.

پلاستیک

پلاستیک ها پلیمرهای مصنوعی با وزن مولکولی بالا هستند. از ظروف پلاستیکی معمولاً در بسته بندی داروها استفاده می شود. ظروف پلاستیکی به راحتی تولید می شوند. آنها با دوام و انعطاف پذیر بوده و در برابر شکستگی بسیار مقاوم هستند و استفاده از آنها توسط مشتریان بی خطر است.

فلز

به طور عمده از سه فلز برای ساخت ظروف  استفاده می شود: آلومینیوم، قلع و سرب.

سرب سمی است و بنابراین به ندرت برای اهداف انتخابی استفاده می شود. قلع بی اثرترین ماده برای بسته بندی است، اما بسیار هزینه بر است. آلومینیوم واکنش بیشتری نسبت به قلع دارد اما ارزان است و به راحتی در دسترس می باشد.

ظروف جار: ظروف جار در چند سایز و به رنگ های قهوه ای و شفاف تولید می شوند. ظروف جار در شرکت های داروسازی، مراکز ترک اعتیاد و عطاری ها برای بسته بندی انواع قرص و کپسول مورد استفاده قرار می گیرد.

ظروف چایلد پروف: از این نوع ظروف برای محافظت از کودکان در جلوگیری از دسترسی کودکان به محتویات ظروف استفاده می شود. بعضی اوقات، این محصولات برای کودکان مضر است و می تواند اثر خطرناکی ایجاد کند. برای محافظت از چنین محصولاتی، درگاه هایی تعبیه شده است که بسته را از کودکان محافظت می کند. ظروف چایلد پروف از جنس پلی اتیلن و درب این ظروف دارای قفل کودک می باشد و به همین دلیل به ظروف چایلد پروف معروفند. ظروف چایلد پروف در شرکت های داروسازی، عطاری ها و دیگر مراکز برای بسته بندی قرص و کپسول استفاده می شوند.

بطری های دارویی شیشه ای

بطری های شیشه ای دارویی اندازه های متنوعی داشته و کاربرد آنها بیشتر در شربت ها و داروهای نوشیدنی می باشد.

از دیگر مشخصات انواع بطری شیشه ای می توان به نوع درب آنها اشاره کرد.

البته این مسئله در ظروف دارویی بسیار مهم است که به طور کامل بسته شده و منفذی برای عبور هوا در آنها وجود نداشته باشد. چرا که این مسئله ممکن است باعث خرابی دارو شده و عواقب جبران ناپذیری برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.

  • دربهایی فلزی که از ورقه های نازک ساخته شده اند.
  • دربهای پلاستیکی که به طور محکمی بر روی آنها بسته می شود.
  • برخی از شیشه های دارویی هستند که دربهای آنها دارای قطره چکان می باشد. از این بطریها معمولاً برای بسته بندی و فروش داروی مورد نیاز کودکان استفاده می شود.

شیشه دارویی غالباً در رنگ قهوه ای تولید می شود. البته نوع بی رنگ و شفاف آن نیز به صورت معدود یافته می شود

شیشه های دارویی ظروف دارو به شش دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. شیشه های شربتی سایز دهانه ۲۸
  2. شیشه با درب قطره قهوه ای
  3. شیشه پنی سیلین سایز دهانه ۲۰
  4. شیشه ویال سایز دهانه ۲۰
  5. شیشه ویال سایز دهانه ۱۳
  6. شیشه های متفرقه

علت انتخاب شیشه در تهیه بطری دارویی

– شیشه قابل بازیافت است و بی نهایت بار بدون از دست دادن کیفیت می تواند بازیافت شود.
_ ۸۰ درصد از شیشه های مصرفی دوباره در شیشه های جدید مورد استفاده قرار می گیرند.
– یک ظرف شیشه ای می تواند تنها در کمتر از ۳۰ روز از سطل زباله فروشگاه به قفسه فروشگاه برگردد. تخمین زده شده است که ۸۰ درصد از شیشه های بازیافتی تبدیل به بطری های شیشه ای می شوند.
– شیشه بدون منفذ و نفوذ ناپذیر است، پس هیچ تداخلی بین بطری شیشه ای و مواد غذایی و نوشیدنی ها صورت نمی گیرد که طعم آنها را عوض کند.
– شیشه تقریبا هیچ واکنش شیمیایی با مواد غذایی درون خود نمی دهد، از اینرو ماده داخل آن شکل و طعم خود را حفظ خواهد کرد.
– وقنی مشتریان از مواد غذایی داخل بطری های شیشه ای استفاده می کنند نه تنها از خطرات احتمالی دوری می کنند بلکه از مزایای آن نیز بهره مند می شوند.

شیشه قطره چکان در اشکال و اندازه های مختلفی تولید می شوند. شیشه های قطره چکان برای مصارف آزمایشگاهی، داروسازی ها، مراکز طب سنتی و  عطاری ها می باشد. شیشه های قطره چکان دارای دو مدل درب می باشند، درب قطره و درب میله قطره. رنگ شیشه های قطره چکان قهوه ای (کهربایی) می باشد که مواد حساس به نور را محافظت می کنند.

شیشه های پنی سیلین در رنگ ها و اندازه های مختلف تولید می شوند. شیشه های پنی سیلین تولید ایران و از جنس شیشه معمولی می باشد و قابلیت اتوکلاو را ندارند. کاربرد شیشه های پنی سیلین در داروسازی ها می باشد. یکی از پرکاربرد ترین مصارف شیشه های پنی سیلین در بازار بیرون تهیه کردن گیفت های تزیینی می باشد.

شیشه های پنی سیلین درب های مختلفی دارند، مانند: رابر، سیل معمولی، واشر ته نمکدونی، چوب پنبه چوبی و پلاستیکی.

یکی  از انواع بطری های دارویی، بطری های دارویی پلاستیکی هستند. ظروف دارویی پت از موادی با کیفیت ساخته شده اند.

پت از دسته مواد پلیمرهای ترموپلاستیک و از خانواده پلی‌استرها است که از آن برای تولید فیبر یا الیاف استفاده می‌شود. از این ماده می‌توان برای تولید پوشاک و ظرف و مخزن مایعات استفاده کرد. مهم‌ترین ویژگی این ماده، قابل بازیافت‌ بودن آن است و تا حد خیلی زیادی از آلودگی محیط زیست و حتی هزینه های شرکت با استفاده از این محصولات کاسته خواهد شد.

پت پلاستیکی با دوام است و از محافظت خوبی در برابر ضربه و همچنین نفوذپذیری در برابر ضربه برخوردار است.

وزن این ظروف بسیار سبک است و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند.

این بطری ها برای طیف وسیعی از محصولات، از جمله داروهایی مانند شربت سرفه و پاراستامول های شیرخوار ایده آل هستند.

یکی از مزیت های اصلی استفاده از ظروف دارویی پت این است که این ظروف دارویی پت از وزن کمی برخوردار هستند و طبیعتاً هزینه حمل و نقل آنها نسبت به برند رقبا بسیار کاهش می یابد.

بطری دارویی پت

این ظروف از جنس  پت PET در طرح های متنوع از نظر دهانه، نوع کپ، شکل ظاهری و رنگ عرضه می شوند که امکان تولید از حجم ۳۰ سی سی تا ۳۵۰ سی سی  وجود دارد.

رنگ های دیگر ظروف دارویی پت، شفاف و کهربایی هستند. ظروف دارویی پت کهربایی قادر به فیلتر کردن اشعه UV مضر هستند. بنابراین از محصولات حساس به نور محافظت می کنند.

ظروف دارویی پت پلاستیکی شفاف، مناسب برای انواع محصولات زیبایی، بهداشتی و دارویی مانند بطری لوسیون است.

انواع درپوش مختلف برای خرید عبارتند از درب های چایلدپروف، درب زیپ دار (درب واشردار)، قوطی با درب فشاری، درب پیچی استاندارد، درب های پمپی مخصوص انواع لوسیون و غیره.

ظروف قطره چکان پلاستیکی از جنس پلی اتیلن و در سایزهای مختلف تولید می شوند. قطره چکان پلاستیکی رنگ بدنه اش به دو رنگ شفاف و شیری می باشد. ظروف قطره چکان پلاستیکی برای مصارف دارویی و عطاری ها و مراکز ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرند.

زمانی که مصرف دوز دقیق دارو بسیار مهم است، باید از قطره چکان استفاده شود.

ظروف قطره چکان سایز ۵ و ۱۰ درب به صورت پلمپ و سایز های ۲۰ و ۳۰ و ۶۰ درب به صورت ساده می باشد.

 بطر اسپری: بطر اسپری از جنس پلی اتیلن می باشد و در سایزهای مختلف تولید می شوند. از ظروف بطر اسپری برای مایعاتی مانند بوگیر کفش، اسپری مو، عطر و … استفاده می شوند.

ویژگی ظروف دارویی

باید از محتویات در برابر آسیب مکانیکی محافظت کند.

باید از محتویات در برابر آسیب های محیطی محافظت کند.

باید زیبا و جذاب باشد.

 

کد آیسیک مرتبط با بطری و ظروف دارویی

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
بطری دارو ۲۵۲۰۱۳۹۲
بطری های پت ۲۵۲۰۱۳۹۴

 

کد تعرفه مرتبط با بطری و ظروف دارویی

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
بطری و سایر ظروف شیشه ای (گرید دارویی) ۷۰۱۰

وضعیت واردات و صادرات مرتبط با محصول طرح توجیهی بطری و ظروف دارویی

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات بطری و ظروف دارویی به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات بطری و ظروف دارویی به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات بطری و ظرف دارویی به تفکیک سال

شرکت بهین صنعت یاب در زمینه تدوین و ارائه طرح های توجیهی و امکان سنجی آماده ارائه خدمات می باشد. در صورتی که متقاضی طرح توجیهی بطری و ظروف دارویی می باشید، می توانید با مشاوران و کارشناسان ما تماس بگیرید.

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی تولید ظروف پت 

طرح توجیهی چراغ خودرو 

طرح توجیهی شیشه سکوریت

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس