طرح توجیهی تجهیزات اطفا حریق

طرح توجیهی تجهیزات اطفا حریق به واحدهای تولیدی تجهیزات اطفا حریق و سرمایه مورد نیاز مربوط می شود. در هر کارخانه ای و هر واحد تولیدی در دسترس بودن تجهیزات اطفا حریق ضرورت دارد. زیرا آتش سوزی یک حادثه طبیعی است و ممکن است در شرایط های مختلف در مکان های گوناگون ایجاد شود. با طرح توجیهی تجهیزات اطفا حریق در این مورد اطلاعات بیشتری بدست آورید.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟ 

 

تجهیزات اطفا حریق چیست؟

تجهیزات اطفا حریق مجموعه ابزار مورد نیاز برای خاموش کردن و مهار آتش در کارخانه ها و یا تولیدی ها است. برای خاموش کردن آتش سوزی یک سری تجهیزات و ابزار مخصوص وجود دارند که برخی به صورت دستی و برخی دیگر به صورت اتوماتیک نسبت به مهار کردن آتش کمک می کنند. از جمله این تجهیزات می توان به اسپرینکلر، کپسول آتش نشانی، پتوی نسوز، بوستر پمپ آتش نشانی، نازل، مانیتور، شیلنگ های مخصوص و هوزریل اشاره کرد. هر یک از تجهیزات نام برده شده و دیگر تجهیزات آتش نشانی بر حسب میزان آتش سوزی و نوع آن انتخاب می شوند. برخی از آتش سوزی ها با آب رفع می شوند و برخی دیگر به تجهیزات بیشتری برای حذف کردن اکسیژن نیاز دارند.

در واقع آتش سوزی ها انواع مختلفی دارند و کلاس بندی شده اند. به عنوان مثال آتش سوزی کلاس A از نوع آتش سوزی معمولی با چوب، پلاستیک، پارچه و کاغذ است که به وسیله پاشش آب و فسفات مونو آمونیوم مهار می شود.

اهمیت تجهیزات اطفا حریق

تجهیزات اطفا حریق یکی از مهم ترین تجهیزات ایمنی هر کارخانه تولیدی و یا هر کارگاه محسوب می شود. به طوری که هر کارخانه بدون تجهیزات اطفا حریق در معرض خطرات احتمالی قرار خواهد گرفت. با فراهم بودن تجهیزات اطفا حریق افراد حاضر در کارخانه می توانند به هنگام آتش سوزی اقدامات لازم را انجام دهند و کارخانه را از ضررات بیش از اندازه محفوظ نگه دارند. در غیر این صورت با آتش سوزی و از بین رفتن دستگاه های کارخانه ضررهای بسیاری به صاحب کارخانه وارد خواهد شد.

انواع آتش سوزی بر حسب کلاس بندی

نوع A: این نوع آتش سوزی با آب خاموش شده و منبع آن وسایلی مانند سطل زباله، چوب، پلاستیک و پارچه است. شیلنگ آب وسیله مورد نیاز برای خاموش کردن این نوع آتش سوزی است.

نوع B: در این نوع آتش سوزی باید اکسیژن حذف شود. در غیر این صورت آتش خاموش نمی شود. منبع این نوع آتش سوزی، گازها و مایعات اشتعال زا مانند رنگ روغن، بنزین، حلال، الکل و نفت سفید می باشد. در صورت رخ دادن این آتش سوزی باید پس از جرقه زدن سریعاً نسبت به خفه کردن شعله اقدام کنید و با خفه کردن آتش می توانید اکسیژن را از آتش حذف کنید. اکسیژن تغذیه شعله ور شدن آتش است و حذف آن به مهار آتش کمک می کند. آتش سوزی از نوع کلاس B با آب خاموش نمی شود. دی اکسید کربن و فسفات آمونیوم از جمله مواد شیمیایی نوع خشک هستند که می توانند عامل مناسبی برای خاموش کردن آتش سوزی نوع B باشند. لازم به ذکر است بدانید که پاشش آب روی مایعات اشتعال زا بیشتر موجب افزایش آتش می شود.

نوع  C: برای خاموش کردن این نوع آتش سوزی قطع کردن منبع آتش زا الزامی است. آتش ایجاد شده از سوکت برق نوعی آتش سوزی کلاس C است. شعله های ناشی از اجزای الکتریکی موجب فوران شدن آتش سوزی می شود. این نوع آتش سوزی در مقیاس های بزرگ و صنعت بسیار رخ می دهد. علت آن می تواند فشار شبکه برق و یا سیم کشی های غیر استاندارد باشد. علاوه بر صنایع ممکن است این نوع آتش سوزی در منزل بر اثر لوازم برقی اعم از بخاری برقی رخ دهد. برای مهار کردن آتش سوزی کلاس c به قطع کردن برق نیاز است. مواد شیمیایی از نوغ غیر رسانا اعم از دی اکسید کربن در خاموش کردن آتش سوزی نوع C تاثیر گذار هستند.

نوع D: برای خاموش کردن آتش سوزی کلاس D از پودرهای خشک استفاده می کنند. آتش ایجاد شده در این کلاس بر اثر احتراق فلزات است. آلومینیوم، منیزیم، سدیم، لیتیوم، تیتانیوم و پتاسیم از جمله فلزات احتراق زا هستند. محیط های آزمایشگاهی از جمله محیط هایی است که آتش سوزی نوع D در آن رخ می دهد. برای خاموش کردن آتش سوزی نوع D نیز از آب استفاده نمی شود. زیرا آب موجب دامن زدن به شعله های آتش می شود.

نوع K: در این نوع آتش سوزی تنها خاموش کننده های از نوع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند. آتش هایی که در آشپزخانه بر اثر روغن زیتون، کره، چربی های گیاهی و حیوانی ایجاد می شود، از جمله آتش سوزی های سری K است. این نوع آتش سوزی در محیط های عمومی اعم از ساختمان های تجاری، رستوران ها و آشپزخانه های بزرگ بسیار رخ می دهد. برای خاموش کردن این نوع آتش سوزی از کپسول های شیمیایی استفاده می کنند. زیرا این نوع کپسول ها می توانند گرمای آتش را به خود جذب کنند.

اقدامات لازم برای اطفا حریق

رینگ آسفالت باید به اندازه ۴ متر در اطراف فاصله داشته باشد.  این مورد یکی از اصلی ترین موارد قابل توجه در کارخانه ها است. در واقع این مورد از جمله مهم ترین موارد در ایجاد انبار و کارخانه های تولیدی است. با ایجاد رینگ آسفالت مناسب افراد می توانند از هر طرف سالن یا کارگاه به تجهیزات اطفا حریق دسترسی داشته باشند.

 

کد آیسیک تجهیزات اطفا حریق

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
سیستم اطفا حریق خودکار ساختمان ۳۳۱۲۶۱۲۴۷۷

کد تعرفه مرتبط با  تجهیزات اطفا حریق

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
دستگاه‌های آتش‌نشان، حتی پرشده ۸۴۲۴۱۰۰۰

وضعیت واردات و صادرات تجهیزات اطفا حریق

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات طرح توجیهی تجهیزات اطفا حریق به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات تجهیزات اطفا حریق به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات تجهیزات اطفا حریق به تفکیک سال

نیاز بازار به تجهیزات اطفا حریق

تجهیزات اطفا حریق برای هر کارخانه و کارگاهی مورد نیاز و ضروری است. به همین دلیل نیاز آن همیشه در بازار احساس می شود. زیرا امنیت جان انسان ها به این تجهیزات وابسته است. این تجهیزات برای افراد عادی و آتش نشان ها لازم و ضروری است و عدم وجود تجهیزات در کارگاه ها موجب آتش سوزی های خطرناک می شود. زیرا در هر صورت احتمال آتش سوزی از هر نوعی در مکان های مختلف وجود دارد. برخی از تجهیزات اطفا حریق به صورت دستی و برخی دیگر به صورت اتوماتیک کار می کنند. بهتر است افراد با نحوه کارکردن هر یک از تجهیزات آشنایی پیدا کنند. چنانچه نیاز به طرح توجیهی کامل این پروژه دارید میتوانید با کارشناسان بهین صنعت یاب تماس حاصل فرمایید.

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی ماشین خدمات شهری

طرح توجیهیک  کپسول اکسیژن

 

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس