طرح توجیهی تولید آرد ذرت

آرد ذرت، یکی از انواع آرد است که ارزش غذایی بالایی دارد و برای بسیاری از مصارف آشپزی و … به کار می رود. این آرد، از آسیاب کردن دانه های ذرت به دست می آید. در طرح توجیهی تولید آرد ذرت، برخی جنبه های فنی و روند تولید آن مورد بررسی قرار گرفته است. با بهین صنعت یاب همراه باشید.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

آرد ذرت، یکی از عناصر مهم در آشپزی است و از آسیاب کردن دانه های ذرت به دست می آید. ارزش غذایی بالای این محصول موجب شده است که در صنایع غذایی، جایگاه به خصوصی داشته باشد. روند تولید آرد ذرت مانند تولید آرد گندم است و از مرحله ورود به کارخانه تا تولید نهایی و خروج آن، مراحل مختلفی را شامل می شود. در سال های اخیر در ایران، شرایط برای رشد و توسعه صنعت تولید آرد ذرت فراهم گردیده است. به طوری که تا پیش از آن، تنها از راه واردات، نیاز کشور تأمین می شد، احداث کارخانه های تولید آرد ذرت، بخش گسترده ای از نیاز کشور را تأمین کرده است. هدف از ارائه طرح توجیهی تولید آرد ذرت، بررسی فنی تولید این محصول است.

معرفی محصول طرح توجیهی تولید آرد ذرت

آرد ذرت چیست؟

آرد ذرت، پودری نرم و تا اندازه ای لطیف است  که  طی فرایند آسیاب کردن دانه های خشک ذرت با تجهیزات و دستگاه های مخصوص تولید می شود. رنگ آرد ذرت بستگی به نوع ذرت دارد و از زرد روشن تا زرد تیره متغیر است. آرد ذرت بستگی به نوع مصرفی که دارد، در بافت ها و درجات نرمی متفاوتی تولید می شود و ممکن است نرم یا کمی زبرتر یا ریز و درشت باشد. در هر صورت آرد ذرت در مقایسه با آرد گندم، بافت زبرتر و رنگ تیره تری دارد.

خواص درمانی و ارزش تغذیه ای آرد ذرت

  • فیبر بالایی که آرد‌ ذرت دارد، کمک می کند تا برخی مشکلات گوارشی مانند یبوست رفع شود و بهبود یابد و از خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.
  • آرد ذرت، فاقد ماده حساسیت زایی به نام گلوتن است. گلوتن موجود در آرد گندم برای افرادی که به این ماده حساسیت دارند و دچار بیماری سلیاک هستند مضر است. بنابراین مصرف آرد ذرت برای این افراد مناسب تر است.
  • انواع ویتامین و آنتی اکسیدان موجود در آرد ذرت،به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
  • آرد‌ ذرت قند خون را کاهش می دهد.
  • آرد ذرت مقادیر زیادی از املاح و مواد معدنی مانند منیزیم، آهن و کلسیم را داراست.
  • آرد ذرت، کلسترول خون و گرفتگی عروق را کاهش می دهد. از این رو برای افرادی که دچار نارحتی های قلبی و عروقی هستند، مصرف این آرد مفیدتر است.
  • آرد ذرت حاوی مقادیری از تیامین می باشد که برای سلامت اعصاب و پیشگیری از بیماری پلاگر مفید است.
  • مصرف مداوم آرد ذرت، خطر ابتلا به دیابت را در افراد کاهش می دهد.

کاربردهای آرد ذرت

  1. از آرد ذرت می توان برای تهیه خمیر و پخت کیک و شیرینی استفاده کرد. با خواصی که این آرد دارد، می تواند جایگزین خوبی برای آرد گندم باشد.
  2. این محصول در کارخانجات تولید و بسته بندی محصولات غذایی بسیار پرکاربرد است و از آن برای غلظت بخشیدن به سس ها و انواع سوپ های آماده استفاده می شود.
  3. در صنعت پرورش دام و طیور نیز از آرد ذرت، برای افزایش ارزش تغذیه ای دام استفاده می شود.
  4. این ماده در ساخت و تولید لوازم آرایشی نیز کاربرد دارد.
  5. آرد ذرت خاصیت پاک کنندگی دارد و برای امور خانه داری و انجام کارهای نظافتی و از بین بردن لکه ها و روغن ها از روی سطوح به کار می رود.

کد آیسیک مرتبط با تولید آرد ذرت

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

آرد ذرت ۱۵۳۱۴۱۲۳۱۱

 

کد تعرفه مرتبط با تولید آرد ذرت

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
آرد ذرت ۱۱۰۲۲۰۰۰

 

وضعیت واردات و صادرات آرد ذرت

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات آرد ذرت به شرح زیر است:

 

نمودار وضعیت واردات و صادرات آرد ذرت به تفکیک سال

 

 

جدول وضعیت واردات و صادرات آرد ذرت به تفکیک سال

شرایط تأسیسات و تجهیزات در تولید آرد ذرت

  1. تأسیسات و بناهای واحد تولید، باید در منطقه ای به دور از هرگونه آلودگی و گرد و غبار و از نور کافی برخوردار باشد.
  2. کنترل بهداشتی لازم باید در فضای داخل ساختمان ها اعمال شود و از ورود حشرات و آلودگی به آن جلوگیری به عمل آید. به منظور دفع آفات و حشرات، برنامه های سمپاشی و ضدعفونی در محل باید به طور مرتب انجام شود. تهویه سالن ها باید به طور اصولی و به دور از ایجاد آلودگی وگرد و غبار صورت بگیرد.
  3. منابع آب باید شرایط استاندارد، فشار و دمای مناسب را داشته و احتمال نفوذ آلودگی به منابع آب وجود نداشته باشد.
  4. واحد تولید آرد باید از شرایط ایمنی لازم برخوردار بوده و مجهز به سیستم اطفاء حریق باشد.

 

فرآیند تولید آرد ذرت

  • تمیز کردن

اولین مرحله در فرایند تولید آرد ذرت، پاکسازی و از بین بردن تمامی مواد خارجی مانند شن، خاک و ماسه از داخل آن است. ناخالصی ها علاوه بر این که برای انسان مضر است، ممکن است به دستگاه فرز آرد ذرت صدمه وارد کند. فرآیند پاکسازی، کیفیت آرد ذرت را تضمین می کند. در این فرایند از انواع غربال و الک برای حذف ذرات و ناخالصی ها استفاده می شود تا از حذف همه ذرات اطمینان حاصل شود.

  • تهویه

پس از فرایند پاکسازی، نوبت به مرحله تهویه ذرت می رسد. در این مرحله، کمی رطوبت به آن اضافه می شود. خیس شدن ذرت به آن اجازه می دهد تا سبوس به راحتی از روی آن جدا شود. ذرت قبل از این که آسیاب شود،  جوانه زده و پرداخت می شود. جداسازی کنجاله جوانه، آندوسپرم و لایه پوسته موجب می شود که تولید آرد ذرت با کیفیت مرغوب صورت بگیرد. عدم جداسازی آن منجر به ماندگاری کمتر و ایجاد حالت نفخ در غذا می شود.

  • فرزکاری

در این مرحله، ذرت وارد دستگاه آسیاب آرد شده و آسیاب می شود و به این ترتیب آرد ذرت به دست می آید. در مرحله آخر، آرد به دست آمده، الک شده و آردی که کیفیت آن مطلوب تر است، بازیابی می شود و باقیمانده آن برای آسیاب به دستگاه برمی گردد.

خلاصه مالی پروژه طرح توجیهی تولید آرد ذرت

نرخ بازده داخلی (IRR) ۴۴٫۳۷%
ارزش خالص فعلی ۲٫۷۶۴%
سود خالص عملیاتی ۱٫۸۴%
دوره بازگشت سرمایه ۲ سال
دوره بازگشت سرمایه در گردش ۳ سال

 

شرکت بهین یاب صنعت، با بیش از یک دهه تجربه در تدوین و ارائه طرح های توجیهی در خدمت متقاضیان عزیز می باشد. چنانچه برای احداث واحد تولید آرد ذرت، نیازمند ارائه طرح توجیهی می باشید، می توانید با کارشناسان و مشاوران ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی تولید آرد گندم 

طرح توجیهی تولید سس 

طرح توجیهی تولید روغن خوراکی 

طرح توجیهی تولید بیسکوییت 

طرح توجیهی بسته بندی و فرآوری ادویه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس