طرح توجیهی تولید فیلر های داروئی و تزریقی

در این گزارش،  خلاصه ای از طرح توجیهی تولید فیلر های داروئی و تزریقی را مرور خواهیم کرد. در نسخه کامل طرح توجیهی تولید فیلر های داروئی و تزریقی، به بررسی بازار محصول به صورت جامع، بررسی های فنی و تکنولوژی تولید محصول و مطالعات مالی و اقتصادی طرح، پرداخته شده است.

طرح توجیهی چیست؟

کربنات کلسیم با فرمول CaCO3 و وزن مولکولی ۱۰۰/۹ اصلی ترین تشکیل دهنده سنگ آهک است که برای تهیه بسیاری از ترکیبات کلسیم به کار می رود. این ماده در طبیعت در سه فاز آراگونیت، واتریت و کلسیت وجود دارد و پایدارترین شکل آن کلسیت می باشد. کلسیت به صورت یک تشکیل دهنده سنگ، یکی از عمومی ترین و رایج ترین کانی ها می باشد.
این کانی در سنگ آهک، کانی غالب موجود می باشد. سنگ آهک به صورت عمده از رسوب گذاری ضخامت های بزرگی از مواد آهکی به شکل های لایه ای تشکیل شده است. در صد کمی از این نوع سنگ در اثر رسوب گذاری کربنات کلسیم تشکیل می شود. در اصطلاح تجاری به نوع کریستالین سنگ آهک که تا حدی تحت متامورفیسم قرار گرفته و دارای بلورهای ریز و درشت است، مرمریت می گویند و در صورت داشتن دانه های ریز یکدست، به آن سنگ چینی گفته می شود. از خالص ترین انواع کربنات کلسیم در میان انواعی که ذکر شد، بلورهای کلسیت و سنگ چینی می باشد. کربنات کلسیم به طور معمول همراه با ناخالصی های Al2O3 ،Fe2O3 ،MgO و SiO2 یافت می شود. کربنات کلسیم خالص دارای CaO %56 و %۴۴ CO2 است که در فرمول شیمیایی به صورت وزن کاهش یافته در اثر حرارت نمایان می شود.

طرح توجیهی تولید فیلرهای داروئی و تزریقی

کربنات کلسیم رسوبی (Precipated Calcium Carbonate) در واقع کربنات کلسیمی است که به شیوه شیمیایی و با خلوص بالا تولید می شود به همین دلیل به آن کربنات کلسیم سنتزی نیز می گویند و با علامت اختصاری (PCC) نشان داده می شود. این ماده اولین بار توسط شخصی سوئیسی به نام اومیا تولید شد. تولید انبوه آن در سال های ۱۸۵۰ آغاز شد و تولید تجاری آن در سال ۱۹۱۳ توسط کارخانه پالپ اند پیپر (Pulp & Paper) آغاز شد. مهم ترین مشخصات برای طبقه بندی ،PCC سطح مخصوص، قطر میانگین ذرات و درخشندگی آن می باشد PCC ها را می توان به دو گروه با سطح مخصوص کم (۱۱-۴) متر مربع بر گرم و سطح مخصوص زیاد (۵۰-۲۰ ) متر مربع بر گرم تقسیم نمود. با کنترل فرآیند تولید این ماده می توان به یک سری خواص تکنیکی فراتر از خواص کربنات کلسیم طبیعی آسیا شده (GCC) از قبیل خواص زیر دست یافت:

۱-دانه بندی بسیار ریز
٢-شکل بلورهای یکسان
٣-نزدیکی توزیع دانه بندی

این خواص اثرات بهتری در محصولات تولید شده با PCC به جای GCC از خود بجای می گذارند. به عنوان مثال افزایش مقاومت PVC تهیه شده از PCC در برابر هوازدگی .PCC مصرفی در صنایع داروسازی دارای سطح مخصوص ۴ تا ۱۰ و ۲۰تا ۲۸ مترمربع بر گرم و میانگین قطر ذره ۰/۸ تا ۱۱ و ۲تا ۱۶ میکرون می باشد.

 

 

توضیح موارد مصرف و کاربرد محصول در طرح توجیهی تولید فیلرهای داروئی و تزریقی:
پرکننده های دارویی به طور کلی یک ماده دارویی غیر فعال هستند که به عنوان یک حامل برای مواد تشکیل دهنده فعال از یک دارو استفاده می شود. پرکننده حجم بسیار زیادی از اندازه یک قرص و یا کپسول را به خود اختصاص می دهد. پرکننده خوب باید بی اثر، سازگار با سایر اجزاء فرمولاسیون ، نسبتا ارزان، و ترجیحا خوشایند یا بی مزه باشد.
کربنات کلسیم رسوبی  PCC در واقع کربنات کلسیمی است که به شیوه های شیمیایی و با خلوص بالا تولید می گردد. به همین دلیل به ان کربنات کلسیم سنتزی نیز می گویند. این محصول یکی از مواد پرمصرف در صنایع غذایی و دارویی می باشد.  تفاوت های مشخص کربنات کلسیم رسوبی با کربنات کلسیم معمولی از نظر اندازه ذرات، یکنواختی اندازه ذرات، درخشندگی و میزان ناخالصی های فلزی و غیر فلزی موجود سبب شده است که امروزه این ماده کاربردهای ویژه ای در صنایع گوناگون مانند کاغذ، رنگ، لاستیک، پلاستیک، آرایشی و بهداشتی، مواد پاک کننده، صنایع دارویی و غذایی دارا باشد. کربنات کلسیم رسوبی در داروسازی با مصارف پر کننده دارو، رقیق کننده، ماده پایه در دندان پزشکی، به عنوان عامل بافر، به صورت یک منبع کلسیم، برای تهیه شربت و قرص ضد اسید، در ساخت آنتی بیوتیک برای خنثی سازی و در قرص های حل شونده به عنوان عامل حل کننده و استحکام بخش مصرف می گردد.

طرح توجیهی تولید فیلرهای داروئی و تزریقی

بیشترین صنایع مصرف کننده سنگ آهک، صنایع ساختمان و تولید سیمان می باشند ضمنا برای تولید آهک فعال (که دارای کاربردهای متنوعی در صنایع آهن، فولاد، تولید کاربید کلسیم، ساخت بتون سبک، پایداری خاک، تولید شیشه و صنایع شیمیایی است) ، مصارف کشاورزی، تصفیه فلزات، تصفیه گاز SO2، تولید آلومینا، کاغذ، چوب، سرامیک، پرکننده ها، سفید کننده ها و … نیز به کار می روند.
با وجود تفاوت های مشخص سنگ آهک با کربنات کلسیم رسوبی از نظر اندازه ذرات، درخشندگی و میزان ناخالصی های فلزی و غیر فلزی موجود، سبب شده است که امروز صنایع گوناگون مانند کاغذ، رنگ، لاستیک و پلاستیک و … از کربنات کلسیم سنتتیک (رسوبی) به عنوان فیلر در تولید محصولات خود استفاده کنند.

بررسی کالاهای جایگزینی و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول در طرح توجیهی تولید فیلر های داروئی و تزریقی
سلولز گیاهی (پرکننده گیاه خالص) فیلر در قرص ها یا کپسول های ژلاتین بسیار محبوب است. فسفات کلسیم یکی دیگر از پرکننده قرص محبوب است. طیف وسیعی از چربی های گیاهی و روغن را می توان در کپسول نرم ژلاتینی مورد استفاده قرار داد.

طرح توجیهی تولید فیلرهای داروئی و تزریقی
نمونه های دیگر از پرکننده عبارتند از : لاکتوز، ساکارز، گلوکز، مانیتول، سوربیتول، کربنات کلسیم، و منیزیم است.
همیشه قرص حاوی مواد جانبی است که ساخت قرص بدون آنها امکان پذیر نمی باشد. بنابراین، خردمندترین کار این است که از موادی به عنوان مواد پرکننده استفاده کنیم که سازگاری بیشتری با فرمولاسیون داروی مورد نظر داشته باشد.

از جمله مواد دیگری که به عنوان پرکننده در قرص و کپسول های استفاده می شود می توان به موارد ذیل اشاره کرد.
Magnesium stearate: ·یک عامل روان کننده ارزان می باشد . ولی پژوهش ها نشان می دهد که مصرف آن ممکن است به سیستم ایمنی بدن آسیب وارد سازد.
-Methyl paraben: یکی از اعضای خانواده benzoate است. تحقیقات نشان داده است این پرکننده دارویی ممکن است در دراز مدت سرطانزا باشد.
-Microcrystalline cellulose: یک پر کننده ارزان است.
-Silicon dioxide: عامل پرکننده ارزان است.
-Natural flavors: یک پرکننده طبیعی طعم دهنده است. یک عامل به خوبی شناخته شده نوروتوکسیک است.
-Titanium dioxide: به عنوان رنگ دهنده و پرکننده مورد استفاده قرار می گیرد.
-Corn starch: نشاسته ذرت به طور معمول از ذرت تهیه می گردد و می تواند واکنش های آلرژیک ایجاد کند.
-Talcum Powder: یک پرکننده مشترک است یعنی به طور معمول به همراه دیگر پرکننده ها مورد استفاده قرار می گیرد. به ندرت بر روی برچسب محصول نام آن ذکر می گردد زیرا مشکوک به سرطانزایی است. از پرکننده های دیگر که بیشتر در داروهای کپسولی مورد استفاده قرار می گیرد.

کدهای آیسیک مرتبط با طرح توجیهی تولید فیلر های داروئی و تزریقی

ردیف شرح کد واحد شمارش
۲۴۱۱۲۰۲۳ کربنات کلسیم رسوبی تن

 

 خلاصه طرح

نام محصول کربنات کلسیم رسوبی
ظرفیت پیشنهادی طرح ۸۰۰ تن
موارد کاربرد این ماده کاربردهای ویژه ای در صنایع گوناگون مانند:کاغذ، رنگ، لاستیک، پلاستیک، آرایشی و بهداشتی، مواد پاک کننده، صنایع دارویی و غذایی دارا باشد.کربنات کلسیم رسوبی در داروسازی با مصارف پر کننده دارو، رقیق کننده، ماده پایه

در دندان پزشکی، به عنوان عامل بافر، به صورت یک منبع کلسیم، برای تهیه شربت و قرص ضد اسید، در ساخت آنتی بیوتیک برای خنثی سازی و در قرص های حل شونده به عنوان عامل حل کننده و استحکام بخش مصرف می گردد.

مواد اولیه مصرفی عمده سنگ کربنات کلسیم
اشتغال زایی(نفر) ۳۰
میزان مصرف سالیانه یوتیلیتی آب(متر مکعب) ۶۶۰۰۰
برق(کیلو وات) ۲۳۰۴۰۰
گازوئیل (لیتر) ۴۴۰۰۰۰
زمین مورد نیاز(متر مربع) ۴۰۰۰
زیربنا  تولیدی (متر مربع): ۲۰۰۰
انبار (متر مربع): ۶۰۰
خدماتی (متر مربع): ۲۱۰

شرکت دانش بنیان “مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب” دارای سابقه تهیه طرح توجیهی تولید لوازم آرایش است و آشنایی کاملی با بازار محصول، فرایندهای تولیدی، ریسک‌های مرتبط با پروژه دارد. لذا جهت مشاوره به سرمایه‌گذاران و تهیه طرح‌های توجیهی به‌روز و کارآمد آمادگی خود را اعلام می‌نماید.

 

مطالعه این مطالب نیز پیشنهاد میشود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس