طرح توجیهی تولید مقاطع فولادی HSS

مقاطع فولادی HSS، نوعی پروفیل فولادی و به شکل توخالی است که در بسیاری از پروژه های ساختمانی به کار می رود. استفاده از مقاطع فولادی توخالی در صنعت و ساخت و ساز مزیت های فراوانی دارد. مقاله طرح توجیهی تولید مقاطع فولادی HSS در این خصوص ارائه می گردد.

بخوانید :‌ طرح توجیهی چیست ؟ 

مقاله حاضر در خصوص معرفی طرح توجیهی تولید مقاطع فولادی HSSمی باشد. مقاطع فولادی HSS نوعی از پروفیل های فلزی هستند که به شکل تو خالی، در اشکال و ابعاد مختلف تولید شده و در سازه های فولادی به کار گرفته می شوند. این پروفیل ها استحکام و مقاومت بالایی دارند و با توجه به مزیت هایی که دارند در پروژه های متعددی به کار گرفته می شوند. مقاله حاضر جهت آشنایی با طرح توجیهی تولید مقاطع فولادی HSS ارائه می گردد.  با کارشناسان بهین صنعت یاب همراه باشید.

 

 


طرح توجیهی تولید مقاطع فولادی HSS

 

معرفی محصول طرح توجیهی تولید مقاطع فولادی HSS

مقاطع فولادی HSS (Hollow Structural Sections)، نوعی پروفیل است که از جنس فولاد و به شکل تو خالی ساخته می شود. فرم این مقاطع متنوع است و ممکن است در اشکال مربعی، مستطیلی یا گرد تولید شوند.  استفاده از این پروفیل ها به عنوان راهکاری نوین در طراحی و ساخت سازه های فولادی شناخته می شود و به دلیل استحکام، مقاومت و مزیت های متعدد دیگری که دارند، در صنعت و ساختمان بسیار کارامد هستند.

استفاده از مقاطع فولادی HSS در طراحی و ساخت سازه، در زیباسازی و صرفه جویی و کاهش هزینه ها نقش قابل توجهی دارد. بنابراین با ویژگی های مهمی که این مقاطع دارد، مورد توجه طراحان و سازندگان پروژه های ساختمانی قرار گرفته است.

تاریخچه مقاطع فولادی HSS

در اوایل قرن بیستم، مهندسین از این نوع پروفیل ها برای ساخت سازه های سبک به ویژه پل ها استفاده کردند. این مقاطع که به شکل مدور با وجود درز جوش ساخته می شدند، کارایی چندانی نداشتند. در سال های بعدتر در نیمه دوم قرن بیستم، با حصول پیشرفت در صنعت جوشکاری، جوش زدن به صورت کامل و ممتد انجام می شد. با وجود این ویژگی، کیفیت لبه های جوشکاری افزایش یافت و امکان ساخت مقاطعی در شکل های مربع و مستطیل فراهم گردید.

کاربردهای مقاطع فولادی  HSS

مقاطع فولادی HSS در صنعت و ساختمان بسیار پرکاربرد است. به طور کلی کاربردهای این پروفیل ها را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • استفاده از مقاطع فولادی در ساختمان های بلند، استادیوم ها، پل ها، فرودگاه ها، پالایشگاه ها، مراکز تجاری و تفریحی، تابلو اعلانات
  • در سازه های فضاکار و اکسپوز و سازه های کامپوزیت
  • استفاده از آن در ساخت ستون های بزرگ
  • استفاده از این مقاطع در سازه هایی که در زمین های نرم و زلزله خیز ساخته می شوند

 

معرفی طرح توجیهی تولید مقاطع فولادی HSS

مزایای استفاده از مقاطع فولادی HSS

۱- با استفاده از مقاطع فولادی، روند اجرای ساخت و ساز به صورت مکانیزه و با سرعت بیشتری پیش می رود و به دلیل مصرف کم تر فولاد، هزینه ها به نحو قابل توجهی کاهش می یابد.

۲- از آن جایی که این مقاطع سبک هستند، برای ساخت سازه های سبک که در مقابل زلزله نیز مقاوم باشد می توان استفاده کرد.

۳- جوشکاری مقاطع HSS از کیفیت بالایی برخوردار است. جوشکاری این مقاطع به روش صنعتی انجام می شود و پسماند در لبه های آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

۴- مقاطع فولادی در برابر پیچش، مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

۵- هنگام استفاده از این مقاطع، نیازی به جوشکاری و برشکاری در محل پروژه وجود ندارد. این امر موجب کاهش آلودگی صوتی و عدم ایجاد سر و صدا در کارگاه ساختمانی می گردد.

۶- استفاده از مقاطع HSS، از لحاظ معماری، زیبایی بیشتری در ساختمان ایجاد می کند.

۷- بر اساس نیاز می توان این مقاطع را در طول و ابعاد دلخواه تولید کرد.

۸- مقاطع فولادی توخالی، کم تر فضا را اشغال می کنند.

۹- مقاطع فولادی پس از تولید، به راحتی قابل بارگذاری هستند.

۱۰- با استفاده از مقاطع فولادی HSS، به نیروی انسانی کمتری نیاز است که این امر می تواند در کاهش هزینه ها مؤثر باشد.

 

کد آیسیک مرتبط با تولید مقاطع فولادی HSS

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
انواع مقاطع فولادی ۲۷۱۰۳۱۲۳۶۴

 

کد تعرفه مرتبط با تولید مقاطع فولادی HSS

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

شرح تعرفه کد تعرفه
انواع مقاطع فولادی ۷۲۱۶

وضعیت واردات و صادرات مقاطع فولادی HSS

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات مقاطع فولادی HSS به شرح زیر می باشد:

 

 

نمودار وضعیت واردات و صادرات مقاطع فولادی HSSبه تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات مقاطع فولادی HSSبه تفکیک سال

 

 

روش تولید محصول مرتبط با طرح توجیهی تولید مقاطع فولادی HSS

مقاطع فولادی HSS، به دو روش سنتی و صنعتی ساخته می شود. در روش سنتی، جوشکاری و برشکاری به صورت دستی انجام می گیرد. این روش، معایبی را دربردارد؛ ازجمله:

  • درصد اشتباه و خطای انسانی در آن بالاتر است
  • سرعت پایین تولید
  • نیاز به نیروی انسانی بیشتر
  • افزایش هزینه های تولید
  • افزایش پسماند به میزان قابل توجه

اما در روش صنعتی، کلیه مراحل ساخت و تولید مقاطع، توسط ماشین آلات و تجهیزات مکانیزه و با کیفیت بالاتری انجام می شود.

مراحل تولید مقاطع فولادی

تولید پروفیل و مقاطع به دو روش صورت می گیرد:

تولید و ساخت به روش مستقیم

این روش تولید، شامل چند مرحله به ترتیب زیر است:

  • برشکاری ورق های گالوانیزه

در این مرحله از تولید، ورق باز شده توسط گیوتین، در عرض و طول تعیین شده برشکاری می شوند.

  • مرحله فرمینگ

در مرحله بعد، ورق های برش خورده به شکل نوار، طی عبور از چند غلتک، صاف و مسطح می‌شوند. پس از آن، سطح مقطع نوارها را در اشکال مورد نظر در می آورند.

  • مرحله جوشکاری

در این مرحله، لبه های مقاطع با عملیات جوشکاری به یکدیگر متصل می شوند.

پس از انجام همه مراحل، پروفیل ها در ابعاد مورد نیاز برش می خورند. برای اطمینان از کیفیت محصول، آزمون های مختلفی روی آن انجام می شود. پروفیل های تولید شده با این روش ساخت، کیفیت خوبی دارند. سرعت پایین تولید و استهلاک تجهیزات خط تولید از معایب این روش است.

روش تولید غیرمستقیم

در این روش‌، برای تولید مقاطع از قالب‌های گوناگون و قابل تعویض استفاده می‌کنند و برای رفع انحنای لوله‌ ها که به دلیل عبور از قالب های مختلف ایجاد می شود، عملیات تاب برداری صورت می گیرد. از مزایای این روش، سرعت بالای تولید است. اما کیفیت جوشکاری در آن به اندازه روش تولید مستقیم، تمیز و دقیق نیست.

 

شرکت بهین صنعت یاب ، آماده تدوین و ارائه طرح های توجیهی و امکان سنجی می باشد. چنانچه به طرح توجیهی تولید مقاطع فولادی HSSنیاز دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

بیشتر بخوانید :

طرح توجیهی پروفیل آلومینیوم

طرح توجیهی فولاد 

طرح توجیهی شمش فولادی 

طرح توجیهی انواع سازه های فلزی 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس