طرح توجیهی گرانول بنتونیت

هدف از اجرای طرح تولید گرانول بنتونیت

هدف از اجرای طرح حاضر، توسعه واحد تولید گرانول بنتونیت به ظرفیت سالیانه موجود ۲ هزار تن و پس از توسعه ظرفیت ۴،۰۰۰ تن می­ باشد. در این گزارش، به برسی خلاصه ای از طرح توجیهی گرانول بنتونیت می پردازیم که در سال ۱۳۹۸، توسط کارشناسان بهین صنعت یاب، تهیه و تدوین شده است.

بخوانید: طرح توجیهی چیست؟

معرفی محصول

 کدISIC  متعلق به محصولات

محصول تولیدی طرح حاضر گرانول بنتونیت می‌ باشد. این محصولات در سامانه محصولات صنعتی، معدنی و کشاورزی اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت با کد معدنی ۱۰ رقمی معرفی شده است. محصول ذکر شده زیر گروه “استخراج کانی­های غیر فلزی” با کد ۲۶ قرار می ‌گیرد.

 کد آیسیک محصولات طرح

کد آیسیک شرح
۲۶۹۹۴۱۲۴۰۶ گرانول بنتونیت

 

معرفی محصول، مشخصات و ویژگی ‌های آن در طرح توجیهی گرانول بنتونیت

 محصول تولیدی طرح حاضر، گرانول بنتونیت مورد استفاده در شوینده­ ها می ­باشد.

محصول طرح حاضر، همان دانه های رنگی مورد استفاده در پودر شوینده می باشد که به عنوان پر کننده کاربرد دارد و ظاهر آن به صورت گرانول های رنگی است. این گرانول ها، بر پایه ی ماده معدنی بنتونیت، فرموله شده اند. گرانول بنتونیت، تا حدودی دارای خواص چربی گیری و نرم کنندگی نیز می باشد.

سود تولید گرانول بنتونیت

استانداردهای بین ‌المللی و ملی محصول

استاندارد محصولات مورد نظر در طرح بر اساس اطلاعات اخذ شده از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی به شرح جدول ذیل ذکر شده است:

 


شماره استاندارد
موضوع
۵۸۵۶ بنتونیت حفاری ـ ویژگی ها
۲۴۴ بنتونیت

 


ردیف
موضوع ICS_Code
۱ Clay geosynthetic barriers — Determination of water absorption of bentonite

(ISO 10769:2011)

۵۹,۰۸,۱۰

معرفی کاربردهای محصول در طرح توجیهی گرانول بنتونیت

معرفی محصول به لحاظ ماهیت آن

محصولات بنا به جایگاه مصرف و ماهیتشان به سه دسته مصرفی، واسطه‌ ای و سرمایه ‌ای تقسیم می ‌شوند و محصول این طرح، گرانول بنتونیت شوینده می­ باشد که به لحاظ ماهیتی در زمره کالا های واسطه ­ای قرار دارد.

طرح توجیهی تولید گرانول

خلاصه ای از مطالعات فنی در طرح توجیهی گرانول بنتونیت

مواد اولیه 

ردیف شرح مقدار مصرف
سالیانه
واحد
سنجش
۱ انواع مواد اولیه معدنی ۴,۶۸۰ تن
۲ کیسه ۲۵ کیلویی ۴,۶۹۵ عدد
۳ کیسه جامبو بگ ۴,۷۰۰ عدد

روش تولید

جهت تولید گرانول بنتونیت، ابتدا ماده معدنی بنتونیت با دارندگی مونت موریلونیت بالا با رنگدانه مورد نظر که از معادن استخراج شده است، تهیه می ­شود. سپس پودر بنتونیت، خالص سازی شده و همچنین با استفاده از افزودنی ها و ادتیو های مختلف، فرآوری صورت می ­گیرد. گرانول بنتونیت به صورت یک نانوکلی با هدف نرم­ کنندگی لباس، شویندگی و اتوکشی بهتر البسه تولید می ­شود که با توجه به اندازه ذرات، گرانول نانو تهیه می شود­. در انتهای خط تولید، با تست ­های مورد نظر محصول نهایی چک می ­شود و در پایان به عنوان ماده اولیه مورد استفاده در کارخانه­ های شوینده به فروش می ­رسد.

خلاصه بررسی مالی و اقتصادی طرح توجیهی تولید گرانول بنتونیت

عملکرد و شاخص های مالی در طرح توجیهی گرانول بنتونیت به شرح جدول زیر است:

نرخ بازده داخلی سرمایه گذاری ( IRR ) در ۲۰ سال عمر مفید ۳۲٫۳۲%
خالص ارزش فعلی سرمایه NPV در ۲۰سال عمر مفید و با نرخ تنزیل ۲۰ درصد ۱۱۲،۸۴۷ میلیون ریال
نرخ بازده داخلی حقوق صاحبان سهام ( IRRE ) در ۲۰  سال عمر مفید ۴۰٫۵۸%
دوره بازگشت سرمایه عادی ۳٫۳۷ سال (۱۴۰۲)
دوره بازگشت سرمایه متحرک ۵٫۵۶ سال (۱۴۰۴)

 

بر اساس بررسی های مالی و اقتصادی انجام شده، نسبت سود خالص گرانول بنتونیت به فروش آن در آخرین سال بهره برداری برابر با ۶۹ می باشد که این بیانگر سود خوب تولید گرانول است.

جمع­ بندی و نتیجه­ گیری

بررسی تولیدات گرانول بنتونیت کشور و مقایسه آن با تقاضای داخلی، بیانگر آن است که نیاز به اجرای این طرح در ایران که دارای پتانسیل ‌های منطقه‌ای و منابع غنی معدنی است، قابل توجه می ­باشد. لذا اجرای این طرح موجب گسترش و حمایت از صنایع کشور می‌ شود. بدون شک، حمایت و پشتیبانی قانونی و ارائه تسهیلات از طریق بانک ‌ها برای احداث، تکمیل و راه‌اندازی صنایعی که ارزش افزوده زیادی را ایجاد می­ کنند، می ­تواند نقش اساسی در رشد و توسعه اقتصاد ملی ایفا نماید.

 

در صورت نیاز به اخذ مشاوره تخصصی و اطلاعات تکمیلی مربوط به طرح تولید گرانول بنتونیت و متعاقبا طرح توجیهی  گرانول بنتونیت، کافیست با کارشناسان مجرب بهین صنعت یاب در تماس باشید.

 

مطالب مرتبط :

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس