طرح توجیهی نفلین سینیت | سوددهی این سنگ – معرفی ماده – ویژگی ها – روش تولید

طرح توجیهی نفلین سینیت (Nepheline syenite)

معرفی محصول طرح توجیهی نفلین سینیت

نفلین سینیت ماده ای معدنی با منشا آذرین، دارای کانی های مهم از جمله؛ فلدسپات، میکروکلین، اورتوز، آلبیت و نفلین می باشد، و کانی های فرعی آن؛ سیلیکات های مافیک و فرومنیزین و مینرال است، که دارای ارزش بالای صنعتی می باشد و در صنایع مختلف از جمله؛ آلومینیوم، شیشه، سرامیک، پلاستیک ، کائوچو، تهیه پشم، شیشه معدنی، کود شیمیایی و … در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است. معدن نفلین سینیت در ایران در منطقه آذربایجان به دلیل شرایط زمین شناسی خاص گسترش خوبی دارد.

مشخصات محصول طرح توجیهی نفلین سینیت

شکل بلور: منشوری، توده های قرصی شکل

رنگ:  سفید، زرد، متمایل به سبز، قهوه ای، آبی، سبز

شفافیت: شفاف، نیمه شفاف

شکستگی: صدفی، نامنظم

جلا: شیشه ای، چرب

رخ: ناقص

سیستم تبلور: هگزاگونال

نفلین سینیت خاصیت مغناطیسی ندارد و در رده بندی سیلیکات ها می باشد و منشأ ماگمایی و پگماتیتی دارد.

فرمول شیمیایی نفلین سینیت (Na, K)2O,Al2O3,2SiO2  می باشد.

 

کد آیسیک و کد تعرفه طرح توجیهی نفلین سینیت

کد آیسیک

ISIC کد شرح
۱۳۲۰۵۱۲۳۸۰ کنسانتره نفلین سینیت
۱۴۲۹۴۱۲۳۲۰ نفلین سینیت (استخراج)
۱۳۲۰۵۱۲۳۶۵ نفلین سینیت

مأخذ: وزارت صنعت، معدن و تجارت

 

کد تعرفه

HS  Code شرح
۲۵۲۹۳۰۱۰ نفلین سینیت

مأخذ: کتاب مقررات واردات و صادرات اتاق بازرگانی

 

 

خلاصه مطالعه بازار طرح توجیهی نفلین سینیت

در بررسی مطالعات بازار طرح توجیهی نفلین سینیت، مشخص گردید در حال حاضر تنها یک معدن فعال جهت استخراج نفلین سینیت در منطقه جلیبر استان آذربایجان شرقی فعال می باشد که بخش اعظم مواد اولیه کارخانجات فرآوری نفلین سینیت را در کشور تامین می کند. همچنین یک واحد فعال و یک واحد در حال احداث جهت فرآوری ماده معدنی نفلین سینیت به کنسانتره در کشور موجود است.

در برسی واردات این محصول، از سال ۹۱ تا آخر سال ۹۷ بالغ بر ۳,۰۹۸ تن نفلین سینیت با کد تعرفه ۲۵۲۹۳۰۱۰ وارد کشور شده است. و در مقابل از سال ۹۱ تا ۹۷ به میزان ۳,۲۹۳ تن نفلین سینیت صادرات داشته است.

بررسی تولید کنسانتره نفلین سینیت کشور و مقایسه آن با تقاضای کشور، بیانگر آن است که نیاز به اجرای طرح های تولید نفلین سینیت در ایران که دارای پتانسیل‌های منطقه‌ای و منابع غنی معدنی است، قابل توجه می­باشد، لذا اجرای این چنین طرح ها موجب گسترش و حمایت از صنایع کشور می‌شود.

معدن یکی از مهمترین سرمایه‌ ها برای یک کشور محسوب می‌شود و در ایران علاوه بر وفور این نعمت الهی شاهد تنوع بسیار بالای معادن  می‌باشیم ولی متاسفانه به دلیل عدم توجه به بخش معدن، این منبع عظیم ثروت ملی تنها یک درصد از میزان تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و اولین قدم برای ارتقاء جایگاه بخش معدن، سرمایه گذاری در این بخش می باشد.

با بررسی عرضه و تقاضای طرح توجیهی نفلین سینیت و پیش بینی آن در آینده مشاهده شد که کمبود عرضه موجود می‌­ باشد.

 

مطالعات فنی طرح توجیهی نفلین سینیت

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

روش تولید کنسانتره نفلین سینیت

  • مواد ابتدا در معدن نفلین سینیت به روش انفجاری از کوه کنده شده و پس از طی مسیر به کارخانه مربوط حمل می شود.
  • کلوخه دپو شده در مجاورت خط تولید با لودر و به صورت مرحله ‌ای به قسمت موسوم به U1 که محل استقرار مجموعه سنگ شکن ‌ها می‌باشد منتقل می‌ شود. در این قسمت ابتدا در سنگ شکن فکی اول کلوخه با ابعاد زیر ۴۵ سانتی‌ متر وارد و به کلوخه ‌های کوچکتر با ابعاد زیر ۲۱۰ میلی‌متر تبدیل خواهد شد. پس از آن با استفاده از نوار نقاله کلوخه خروجی به یک جفت سنگ شکن فکی با ظرفیت بالاتر که به صورت موازی با یکدیگر منتقل و کلوخه تبدیل به ابعاد کمتر از ۳۰ میلی‌متر خواهد شد. در این قسمت با قرارگیری یک دستگاه سرند لرزشی در صورتیکه که مواد با ابعاد بالاتر از ۳۰ میلی‌متر از سنگ شکن‌ها رد شده باشد آن را به جفت سنگ شکن نهایی منتقل خواهد کرد.
  • از این قسمت مواد به کمک یک نوار نقاله به U2 که در واقع انبار همگن سازی و دپوی مواد آماده فراوری می ‌باشد منتقل خواهد شد.
  • همانگونه که ذکر شد در قسمت U2 مواد با ابعاد کمتر از ۳۰ میلی‌متر دپو و به تناسب نیاز به سال تولید E تزریق می‌ شوند. در این قسمت با استفاده از یک عدد نوار نقاله و با تعبیه دو عدد فیدر کار این انتقال انجام می ‌پذیرد.

در سالن E کار اصلی فراوری مواد به شرحی که بعدا خواهد آمد انجام خواهد شد. به غیر از ورود مواد اولیه با فلش ورود مواد اولیه با فلش ۳ به داخل این سالن آب دمین از محل استخر با لوله کشی  به داخل این سالن آب دمین از محل استخر با لوله کشی W وارد سالن E خواهد شد. مواد پس از فراوری به دو دسته تقسیم می شوند. ضایعات که باید برای استفاده های بعدی خشک و نگهداری شود و نیز محصول تولیدی که باید وارد مراحل خشک کنی و بسته بندی گردد.

  • ضایعات مربوطه جهت آب ‌گیری به داخل دستگاه موسوم به CONCENTRATOR و یا THICKENER خواهد شد. این حوضچه ها با چرخش آرام خود باعث ته نشینی مواد از داخل گل و جداسازی مواد از آب خواهند شد. مواد ته نشین شده توسط پمپ های مخصوصی از داخل حوضچه ‌ها تخلیه و در انبار روباز U3 جهت استفاده در فازهای بعدی دپو خواهند شد. آب تمیز از سطح حوضچه‌ها خارج و توسط کانالهای تعبیه شده به داخل استخر اصلی برمی‌ گردد.
  • محصول نهایی که البته دارای بیش از ۷۵% آب می ‌باشد از سالن E خارج و به درون سالن ‌های آبگیری D هدایت خواهد شد. عملیات انتقال توسط پمپ و لوله کشی صورت خواهد گرفت. در این سالن ‌ها مواد خیس روی هم ریخته شده و آب ته نشین شده در شیب سالن به سمت کانال­های خروجی هدایت خواهد شد. آب خروجی مجددا به استخر اولیه هدایت خواهد شد.
  • مواد نیمه خشک با درصد خیسی در حدود ۲۰% با لودر برداشته و به سمت سالن خشک کن C هدایت خواهد شد. در این سالن با استفاده از سیستم DRYER و پس از خنک شدن مواد آماده بسته بندی نهایی است.
  • مواد خشک و خنک شده با استفاده از نواد نقاله به سالن بسته بندی منتقل خواهد شد. در این سالن با استفاده از سیستم های تمام اتوماتیک مواد با تناژ ۱۲۵۰ کیلو گرم در هر جامبو بگ بسته بندی خواهد شد.
  • جامبوها با استفاده از لیفتراک به سالن محصول نهایی A منتقل و پس از لیبل گذاری آماده تحویل به مشتری خواهند شد.

همانگونه که ذکر شد، کار اصلی فراوری مواد در سالن E انجام می ‌پذیرد. در این سالن ابتدا ماده خشک به همراه آب وارد RODMILL شده و مواد تا نیل به ابعاد ۱۰۰-۴۰۰ میکرون تحت آسیاب قرار می‌ گیرد. در ادامه مراحل جداسازی و میکرونیزه کردن مواد در HYDROSIZER ها و نیز آهن زدایی در سیستم ‌های درام مگنت و نیز WHIMS (WET HIGH INTENSIVE MAGNETIC SYSTEM) به ترتیب نمودار زیر انجام می‌ پذیرد.

 

 

طرح مراحل تولید در کارخانه

 

 

مراحل تولید نفلین سینیت

 

چگونه طرح توجیهی نفلین سینیت تهیه نمائیم؟

شرکت دانش بنیان مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی، در طی سال ها تجربه خود، طرح های توجیهی معدنی زیادی از جمله طرح توجیهی نفلین سینیت تدوین نموده است. از اینرو این شرکت با استفاده از تجارب ارزنده و متخصصین مجرب خود، همواره آماده خدمتگزاری به متقاضیان و سرمایه گذاران عرصه صنعت و معدن در کشور می باشد و هر روز در تلاش است تا اطمینان مشتریان عزیز نسبت به بهین صنعت یاب بیشتر شود.

در پایان قابل ذکر است، مطالعات طرح توجیهی نفلین سینیت در این مقاله در تابستان سال ۱۳۹۸ انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس