طرح توجیهی واحد تولید اسید بنزوئیک

اسید بنزوئیک، یک محصول صنعتی و تجاری است و با ویژگی های خاصی که دارد در صنایع مختلف از قبیل صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی به کار گرفته می شود. تولید این محصول می تواند در پیشبرد بسیاری از اهداف در صنایع مختلف، مؤثر واقع شود. در طرح توجیهی واحد تولید اسید بنزوئیک، جنبه های کمی و کیفی تولید این محصول، مورد بررسی قرار گرفته است. با کارشناسان بهین صنعت یاب همراه باشید.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

اسید بنزوییک‌، ماده ای است که به طور طبیعی در برخی گیاهان و به اشکال گوناگون یافت می شود. این ماده، یک محصول تجاری است که در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی و دارویی، و ساخت برخی ترکیبات عالی کاربردهای فراوانی دارد. طرح توجیهی واحد تولید اسید بنزوئیک، به عنوان ایده­ای برای سرمایه­گذری در این بخش مطرح گردیده است.

معرفی محصول طرح توجیهی واحد تولید اسید بنزوئیک

اسید بنزوئیک(Benzoic acid) یک نوع ماده بلوری، بی رنگ و یا سفید رنگ است که نخستین بار در قرن شانزدهم میلادی کشف شد. این ماده، خواص بی شماری نظیر خواص ضد قارچی دارد و در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده مواد غذایی به کار می رود. اسید بنزوئیک در آب سرد، نامحلول بوده و در آن به صورت معلق در می آید و در آب گرم در حدود ۸۰ درجه سانتی گراد به طور کامل حل می شود و در صورت سرد شدن دوباره آب، به شکل بلورهای زیبا درآمده و از آب جدا می شود. اما در موادی مانند اتانول، اتر، کلروفرم، تربانتین و… محلول است. اسید بنزوئیک در شرایط معمول محیطی پایدار است و واکنش پذیر نیست و به عنوان مانعی برای رشد قارچ ها و باکتری های بیماری زا عمل می کند.

مشخصات فنی اسید بنزوئیک

این ماده با مشخصات فنی زیر شناخته می شود:

فرمول شیمیایی C6H5COOH | C7H6O2
جرم مولکولی ۱۲۲٫۱ g/mol
نقطه ذوب ۱۲۲°C
نقطه جوش ۲۵۰ °C
شکل ظاهری ترکیبات بلوری مونوکلینیک

 

کاربردهای اسید بنزوئیک

از اسید بنزوئیک در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی، دارویی و واحدهای صنعتی استفاده می شود. برخی موارد استفاده از آن به شرح زیر است:

  • صنایع دارویی: برای درمان بیماری‌های قارچی پوست و مو از این ماده برای ساخت پماد و داروهای مربوطه استفاده می شود. همچنین برای تولید داروهای ضد درد و ضد عفونی کننده کاربرد دارد.
  • صنایع غذایی: نمک های موجود در اسید بنزوئیک، مانع رشد قارچ ها و باکتری ها می شود و به عنوان نگهدارنده مواد غذایی مانند غذاهای کنسرو شده عمل می کند.
  • واحدهای صنعتی: از اسید بنزوئیک برای تولید و تهیه موادی مانند بنزیل کلراید، فنول و محصولات شیمیایی دیگر به کار گرفته می شود.

همچنین این محصول برای تولید محصولات مختلفی مانند انواع عطر، رنگها، مواد دفع حشرات و… مورد استفاده قرار می گیرد.

 شناخت نکات ایمنی اسید بنزوئیک

اشتعال: اسید بنزوئیک، ماده­ ای اشتعال زاست. در موارد تولید و کاربرد این محصول، باید به سیستم های اطفاء حریق مجهز بود.

انفجار: غبار این ماده، خطر ایجاد انفجار دارد. برای محافظت و پیشگیری از احتمال وقوع خطر، باید از ایجاد غبار جلوگیری کرد و از تجهیزات برقی مناسب و ضد انفجار استفاده نمود.

تماس با چشم: درد، سوزش و سرخی چشم از عوارض برخورد آن با ناحیه چشم است. بنابراین استفاده از عینک ایمنی توصیه می شود.

تماس با پوست: خارش، سوختگی و قرمزی پوست از عوارض برخورد این ماده با پوست است. استفاده از لباس ایمنی در حین کار، مانع آسیب به آن خواهد شد.

تنفس: برای جلوگیری از بروز عوارضی مانند سرفه و گلو درد، در حین کار از ماسک های محافظ استفاده شود.

 

ضرورت اجرای پروژه طرح توجیهی واحد تولید اسید بنزوئیک

از آنجایی که اسید بنزوئیک به عنوان یک محصول واسطه و میانی برای تهیه و تولید برخی مواد شیمیایی و پرکاربرد، مورد استفاده قرار می گیرد و در صنایعی مانند صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و… کاربرد دارد، تولید آن مهم است و در پیشبرد اهداف، مؤثر خواهد بود.

کد آیسیک مرتبط با تولید اسید بنزوئیک

کد آیسیک (International Standard Industrial Classification)، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

اسید بنزوئیک ۲۴۱۱۳۶۵۱

 

کد تعرفه مرتبط با تولید اسید بنزوئیک

تعرفه گمرکی(harmonized system)، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
اسید بنزوئیک ۲۹۱۶۳۱۲۰

 

وضعیت واردات و صادرات محصول طرح توجیهی

نمودار و جدول واردات و صادرات اسید بنزوئیک به شرح زیر است:

نمودار وضعیت واردات و صادرات اسید بنزوئیک به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات اسید بنزوئیک به تفکیک سال

مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز برای تولید اسید بنزوئیک

  • تولوئن: تولید اسید بنزوئیک از طریق اکسیداسیون تولوئن با اکسیژن صورت می گیرد.

ماشین آلات و تجهیزات در تولید اسید بنزوئیک

  • رآکتور
  • برج خلأ
  • تانک و مخازن
  • دستگاه مبدل حرارتی
  • دستگاه کمپرسور
  • انواع پمپ

روش تولید اسید بنزوئیک

اگر چه اسید بنزوئیک در بسیاری از گیاهان در طبیعت وجود دارد، از طریق فعالیت های شیمیایی نیز می­توان آن را تولید کرد. یکی از روش های تولید تجاری و صنعتی این محصول، از طریق اکسایش جزئی تولوئن با اکسیژن انجام شده و در مجاورت منگنز یا نفتالین کبالت، کاتالیز می شود. در این فرایند تولید، تولوئن تازه و بازگشتی، بعد از ترکیب، وارد اولین رآکتور می شوند و در دمایی در حدود ۳۴۰ درجه فارنهایت مخلوط می شوند. مخلوط حاصل در اولین واکنش، بعد از خنک شدن وارد رآکتور بعدی می شود. هوا تا حدود ۳۲۰ Psig (پوند بر اینچ مربع)، فشرده و به انتهای رآکتور تزریق می شود. کندانسور داخلی، برای ایجاد جریان برگشتی، کمی از بخارات را کندانس می کند. بخارات از ستون تبخیر به ستون تفکیک میعان می شوند. در این مرحله، ترکیبات سبک یعنی آب و تولوئن، از سیستم جدا شده و تولوئن به رآکتور برمی گردد و اسید بنزوئیک خام از این ستون خارج می شود. بعد از فرآوری در دمای ۳۶۵ درجه فارنهایت در حدود دو ساعت، عمل تقطیر صورت می گیرد و اسید بنزوئیک خالص به دست می آید.

از روش های دیگر برای تهیه و تولید صنعتی اسید بنزوئیک، واکنش تری کلروتولوئن با هیدروکسید کلسیم است. از آنجایی که این مواد در حضور آب، بنزوات کلسیم را به وجود می آورند، از این نظر وجود آب در این واکنش شیمیایی، نقش مؤثری دارد.

با توجه به نتایج کلی طرح توجیهی واحد تولید اسید بنزوئیک و محاسبات و تخمین میزان هزینه ها، دوره بازگشت سرمایه در حدود کمتر از ده سال خواهد بود. با بررسی جنبه های کمی و کیفی و بازار مصرف و برنامه ریزی در مورد صادرات این محصول، بسترهای لازم برای اجرای پروژه واحد تولید اسید بنزوئیک فراهم گردیده است. چنانچه نیاز به طرحی معتبر و قابل ارائه به بانک دارید کافیست با کارشناسان بهین صنعت یاب تماس حاصل فرمایید.

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی تولید روغن خوراکی 

طرح توجیهی اسید لاکتیک از آب پنیر 

طرح توجیهی تولید اسید سولفوریک 

طرح توجیهی پتروشیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس