طرح توجیهی کائوچوی مصنوعی

برای تولید کائوچو در طرح توجیهی از متریال طبیعی به خصوصی استفاده می شود. این محصول در صنایع مختلف کاربرد ها فراوانی دارد و به عنوان یک کالای پر اهمیت تلفی میشود. در ادامه با بررسی خلاصه طرح توجیهی تولید کائوچو همراه باشید.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟ 

کائوچو به عنوان یک ترکیب شیمیایی در دسته مواد پلیمری جای می گیرد. مولکول های کائوچوی مصنوعی ساختار درشت و همسانی دارند! این محصولات با نام های مختلفی در صنعت شناخته می شوند. برخی از آن ها را به نام لاستیک هندی، لاستیک طبیعی، لاتکس و لاستیک آمازونی می شناسند.

در ساخت این محصول از مواد آلی و ناخالصی های بسیاری استفاده شده است. پلیمرهای مورد استفاده در ساخت کائوچو هم به صورت کارخانه ای تولید می شوند و هم به صورت طبیعی ارائه می گردند. این پلیمرها کاربردهای بسیار زیادی دارند.

کائوچوی مصنوعی چیست؟

کائوچو یکی از پر مصرف ترین متریال مصنوعی موجود در جهان است که در بیش از ۴۰۰۰۰ هزار محصول استفاده می شود. این مواد پلیمری برای ساخت لاستیک های هواپیما، دستکش های جراحی و لوازم پزشکی به کار می روند. در ساخت لوازم مورد استفاده در زندگی روزمره نیز این مواد مورد استفاده قرار می گیرد.

در ساخت انواع لباس و لوازم مخصوص به کودک مانند پستانک این مواد به مصرف می رسد. این ماده از یک مایع شیری رنگ به دست می آید. ماده اولیه تولید این محصولات حاوی مواد پروتئینی، آلکالوئیدی و… است. در ساختار این مواد، نشاسته استفاده شده و در بسیاری از گیاهان لاتکس شیره مخصوص به تولید کائوچو استفاده می شود. این ماده برای طبیعت نیز مزایای قابل توجهی دارد. وجود آن ها از ورود باکتری ها و ویروس ها به گیاهان و آسیب رسیدن به محصولات طبیعی جلوگیری می کند.

زنجیرهای بلند ایزوپرن به صورت سست در ساختار کائوچو قرار دارند. لاستیک تولید شده با این مواد قابلیت ارتجاعی بالایی دارد. زنجیر های ایزوپرن ساختار کائوچو پس از هر بار باز شدن مجدداً به هم متصل می شوند. کائوچوهای صنعتی در کارخانه های پتروشیمی تولید می شوند و مدل های طبیعی آن از شیره لاتکس به دست می آیند. این مواد مقاومت قابل توجهی در برابر عوامل مخرب دارد.

طرح توجیهی کائوچوی مصنوعی

ویژگی های کائوچو چیست؟

انعطاف پذیری و مقاومت بالا در مدل های طبیعی این ماده چسبنده وجود دارد اما مدل های مصنوعی با کمی ناخالصی تولید می شوند. کائوچوی مصنوعی نمونه شبیه سازی شده انواع طبیعی این مواد است. این مواد در برابر شرایط جوی و آب و هوای نامطلوب نیز مقاومت قابل توجهی دارد.

سایش، پارگی و کشیدگی نیز مشکلی در ساختار کائوچو ایجاد نمی کند! این لاستیک ها به سادگی به سایر مواد می چسبند و تولید محصولات مختلف با آن ها بسیار ساده است. کائوچوی مصنوعی در برابر گرما و نور مقاومت بیشتری دارد. کائوچوی طبیعی و مصنوعی تفاوت های فاحشی با هم دارند. هر یک از آن ها برای موارد مصرفی به خصوصی قابل استفاده هستند. در این طرح توجیهی کلیه مشکلات کائوچوی طبیعی برطرف شده و در نهایت محصولی بی نقص ارائه می شود.

تفاوت کائوچوی طبیعی و مصنوعی

انواع کائوچوی طبیعی از شیره درختان به دست می آید و برای استفاده از آن ها در موارد صنعتی مورد پردازش قرار می گیرند. انواع کائوچوی مصنوعی را در کارخانه جات صنعتی با الاستومرهای مصنوعی تولید می کنند. این پلیمرها از نفت تولید می شوند. از آن جا که میزان تولید کائوچوهای طبیعی بسیار کم است، تولید مدل های مصنوعی از اهمیت بالایی برخوردار است.

از این محصولات در صنعت خودروسازی، ساخت پروفیل های درب و پنجره و… استفاده می کنند. در ساخت یراق آلات نیز این مدل کائوچوهای مصنوعی کاربرد دارند. انواع واشر، شیلنگ و تسمه از محصولات تولید شده با کائوچو هستند. مدل های لاستیک مصنوعی برتری هایی بر مدل های طبیعی دارند! این مدل لاستیک ها در برابر ترکیبات روغنی بسیار مقاوم هستند و پایداری قابل توجهی دارند! پایداری حرارتی این محصولات نیز مورد توجه بسیاری از مصرف کنندگان صنعتی قرار می گیرد.

هر یک از مدل های طبیعی و مصنوعی کائوچو طیف وسیعی از خواص شیمیایی و فیزیکی را در خود جای می دهند. پایداری کائوچوی مصنوعی در برابر مواد اکسید کننده نیز ارزیابی می شود! عمر محصولات تولید شده با این مواد صنعتی با کیفیت بسیار بالا است.

کاربردهای مهم کائوچوی مصنوعی

تولید هر محصولی که پر متقاضی شود و مصارف متعددی برای آن وجود داشته باشد، به نفع واحدهای تولیدی خواهد بود! کائوچو نیز در بین محصولات صنعتی سودآور دسته بندی می شود. این محصولات به دلیل مقاومت بالایی که در برابر حرارت بالا و سایش و فرسایش دارند، مورد توجه صنعتگران قرار گرفته اند.

در کاربردهای مهندسی، همیشه نیاز به وجود کائوچوی طبیعی احساس می شود. از جمله موارد مصرفی این مواد، استفاده از آن ها در ساخت پایه های ضد لرزش، ترموکوپل، فنرهای مخصوص به خودرو و… می باشد.

یاتاقان ها و نوارهای لاستیکی و چسب های مورد استفاده در مصالح ساختمانی نیز با این مدل مواد مصنوعی تولید می شوند. از مدل های خام کائوچو نیز مصارف بسیاری در صنعت به عمل می آید! این مواد در ساخت چسب مخصوص به کفش استفاده می شود.

محصولات بهداشتی نیز به وجود این متریال صنعتی نیاز دارند. همچنین استفاده از مواد کائوچویی در ساخت دستکش های لاتکس ضرورت دارد. از این مواد در ساخت اتومبیل ها و ماشین های مسابقه ای، وسایل نقلیه سنگین مانند اتوبوس و… استفاده می شود.

کد آیسیک مرتبط با کائوچوی مصنوعی

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
کائوچوی مصنوعی ۲۴۱۳۳۱۲۴۳۹

 

کد تعرفه مرتبط با کائوچوی مصنوعی

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
مواد پلاستیکی یا کائوچوی متخلخل،آغشته، اندوده‌شده یا پوشانده شده با این فرآورده‌ ۴۰۰۲

وضعیت واردات و صادرات کائوچوی مصنوعی

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات کائوچوی مصنوعی به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات کائوچوی مصنوعی به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات کائوچوی مصنوعی به تفکیک سال

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی کائوچوی مصنوعی اعلام می دارد.

مطالب مرتبط :‌

طرح توجیهی ایزوگام 

طرح توجیهی آسفالت 

طرح توجیهی لاستیک

طرح توجیهی کربن بلک 

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس