طرح توجیهی گلخانه گیاهان زینتی

صنعت گل و گیاه در ایران پتانسیل بالایی برای پیشرفت دارد زیرا در ایران، زمین های حاصلخیز بسیار زیادی وجود دارد که می توان انواع گل و گیاه را بر روی این زمین ها کاشت. گل و گیاهان زینتی طرفداران بسیار زیادی دارد، صنعت گل و گیاه یک منبع درآمد زایی بسیار مطلوبی است، افراد زیادی به واسطه این صنعت شاغل می شوند و درآمد کسب می کنند.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟ 

انواع گل و گیاهان زینتی را می توان در زمین های ایران کشت داد. بر همین اساس باید از این شرایط استفاده کرد و صنعت کاشت گل و گیاه زینتی را گسترش داد. گل و گیاه روحیه انسان را شاد می کند، بخصوص در شرایط دنیای امروز که مردم به دلیل مشغله های کاری، نمی توانند به طبیعت بروند و از زیبایی آن بهره مند شوند، بر همین اساس استفاده از گل های زیبا در محیط کار و یا فضای خانه تصمیم بسیار درستی خواهد بود.

تمام فعالیت های کشاورزی درآمد زا هستند، صنعت گل و گیاه نیز یکی از پردرآمدترین فعالیت های کشاورزی است البته در مسیر کشت گل و گیاه، مشکلات متعددی وجود خواهد داشت ولی به طور کلی صنعت گل و گیاه توانایی پیشرفت بسیار بالایی دارد. گل و گیاهان زینتی یکی از جذاب ترین محصولات گلخانه ای است که همواره افراد زیادی خواهان خریداری آن ها هستند. گیاهان زینتی در دما و رطوبت مشخصی، رشد می کنند که این شرایط ویژه تنها در گلخانه قابل آماده سازی است.

گلخانه گیاهان زینتی چیست؟

گیاهان زینتی در فضای گلخانه به خوبی رشد می کنند. انواع گل های زینتی را می توان در گلخانه کشت داد. امروزه روز به روز اهمیت گل و گیاه زینتی بیشتر می شود زیرا بیشتر افراد در خانه های آپارتمانی، زندگی می کنند به همین خاطر وجود گل های زیبا در فضای خانه بسیار ضروری است. گل های زینتی جذابیت خاصی به محیط خانه، خواهند بخشید.

گلخانه بدون شک، بستری مناسب برای رشد انواع گل و گیاه است. تجهیزات و لوازم مخصوصی برای پرورش گیاهان لازم است که باید به درستی تهیه شوند. توجه داشته باشید که بازار فروش گل و گیاهان زینتی نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج از کشور نیز بسیار پرسود است. امروزه بسیاری از افراد فعال در صنعت گل و گیاه محصولات خود را به سایر کشور ها صادر می کنند.

هر چقدر میزان پرورش گل و گیاه در داخل کشور رونق بیشتری پیدا کند، آنگاه اشتغال زایی در زمینه کشاورزی نیز افزایش پیدا می کند. گلخانه منبع درآمد بسیار پرسودی است که با سرمایه گذاری بسیار کم، امکان پذیر خواهد بود.

مراحل آماده سازی گلخانه گیاهان زینتی

اگر به فکر راه اندازی گلخانه گیاهان زینتی هستید، باید تجهیزات و مصالح بسیار مقاوم تهیه کنید تا در صورت نامساعد شدن شرایط محیطی، آسیبی به گیاهان موجود در گلخانه، وارد نشود. حتما برای ساخت گلخانه، محیطی مناسب با سطحی هموار و فضای کافی انتخاب کنید.

حضور کارشناسان فعال و کاربلد برای کنترل شرایط محیطی گلخانه الزامی است زیرا گل و گیاه، موجودات بسیار حساسی هستند بنابراین در صورت مناسب نبودن شرایط محیطی، ممکن است در روند رشد گیاه، اختلال ایجاد شود. لازم به ذکر است که امروزه تجهیزات بسیار ویژه ای متناسب با جدیدترین فناوری روز دنیا طراحی شده اند و به کمک این امکانات تمام شرایط محیطی نظیر دما، رطوبت، میزان نور و … به درستی تنظیم خواهد شد و دیگر جای نگرانی نخواهد بود.

هنگام ساخت گلخانه به نوع گیاهانی که می خواهید پرورش دهید، توجه ویژه ای داشته باشید. برای مثال گیاهان آپارتمانی به نور چندان زیادی احتیاج ندارند، بنابراین پرورش آن ها آسان خواهد بود. محل احداث گلخانه چنین گیاهانی الزاماً نباید در حضور نور باشد. ابعاد و اندازه گلخانه نیز اهمیت دارد و باید با توجه به تعداد نوع گیاهانی که قصد دارید در فضای گلخانه کشت دهید، تعیین شود.

هزینه مربوط به راه اندازی گلخانه، بیشتر به خرید تجهیزات و امکانات گلخانه مربوط می شود اما به طور کلی شما یک بار هزینه لازم برای ساخت این تجهیزات پرداخت خواهید کرد و پس از آن هر ماه سود قابل توجهی از فروش محصولات موجود در گلخانه دریافت خواهید کرد. انتخاب نوع سیستم آبرسانی نیز اهمیت بسیار بالایی دارد، سیستم آبرسانی قطره ای یکی از انواع سیستم های محبوب و پرطرفدار است که انتخاب آن به نفع گلخانه شما خواهد بود.

تاریخچه گلخانه

در قرن ۱۷ میلادی، پادشاهی در مصر به دلیل بیماری دستور داد یکسری صیفی جات در محل مناسبی پرورش داده شود اما در آن دوران شرایط مناسب برای پرورش گیاهان مورد نظر برقرار نبود به همین خاطر اتاق کوچکی را شبیه سازی کردند و با فراهم نمودن حداقل امکانات توانستند صیفی جات را در آن محل پرورش دهند، بعد از مدتی افراد دیگری نیز به منظور کشت محصولات در خارج از فصل نیز از ایده شبیه سازی شرایط مناسب کشت، استقبال کردند.

در سال ۱۳۳۵ آلمانی ها در کشور ایران توانستند، گلخانه احداث کنند. اولین گلخانه ساخته شده در ایران، بدنه ای از جنس فلز داشت و پوشش اطراف آن نیز از جنس شیشه بود. هدف اصلی از راه اندازی گلخانه در ایران، انجام پژوهش های علمی بیشتر بود. نوع پوشش گلخانه به مرور زمان تغییرات بسیار بیشتری پیدا کرد. امروزه افراد از بهترین مواد برای ساخت و طراحی گلخانه استفاده می کنند.

شارل لوسین بناپارت، گیاه شناسی فرانسوی بود که در قرن ۱۹، دستاورد های بسیار خوبی در زمینه پرورش گل و گیاه به دست آورد. امروزه دیگر سرمایه گذاری های بیشتری در زمینه طراحی گلخانه، انجام می گیرد به همین خاطر کیفیت و امکانات گلخانه ها بسیار افزایش پیدا کرده است.

افرادی که می خواهند از طریق راه اندازی گلخانه، درآمد کسب کنند، در وهله اول باید دانش و اطلاعات کافی برای پرورش انواع گیاه داشته باشند، در غیر این صورت محصولات گلخانه از ارزش و کیفیت مطلوبی برخوردار نخواهند بود.

هر گیاهی تنها در شرایط بخصوصی رشد می کند بر همین اساس شخص کارشناس باید در ارتباط با گیاهانی که کشت می کند، اطلاعات کافی و مفیدی داشته باشد. در گذشته صنعت گل و گیاه تنها به کمک روش های سنتی و قدیمی کنترل می شد که مسلماً نواقص و مشکلات متعددی داشت اما امروزه تحولات بسیار مفید و چشمگیری در زمینه صنعت پرورش گیاه دیده می شود که نتیجه این تحولات بسیار رضایت می باشد.

رد.

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی گلخانه 

طرح توجیهی پرورش گیاهان دارویی

طرح توجیهی پرورش محصولات پروبیوتیک

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس