طرح توجیهی اکسید تیتانیوم

آنچه که در بازار با عنوان اکسید تیتانیوم شناخته می شود، در واقع دی اکسید تیتانیوم با فرمول شیمیایی TiO2 است؛ این اکسید، یک ترکیب معدنی بوده و به دلیل خواص اپتیکی فوق العاده اش در بسیاری از صنایع بکار برده می شود. این ترکیب می تواند نور را منعکس نماید و از دیگر خواص دی اکسید تیتانیوم می توان به مقاومت شیمیایی بالای آن اشاره نمود.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟‌

یکی دیگر از کاربردهای دی اکسید تیتانیوم، استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی است. این اکسید در واقع، پیگمنت های سفیدی است که به منظور افزایش ویژگی پوشانندگی و محافظتی در برابر اشعه‌ UV بکار برده می شوند. از آنجایی که اکسیدی غیرسمی و سازگاری با محیط زیست است، انتخابی امن و مؤثر برای استفاده در انواع کرم های ضد آفتاب، پودرهای آرایشی، کرم های پوشاننده و رژ لب و بالم های لب است.

انواع اکسیدهای تیتان

انواع اکسیدهای تیتان، گریدها مختلفی دارند و هر کدام در موارد خاصی بکار برده می شوند. به طور کلی، دی اکسید تیتانیوم به دو دسته تقسیم می شود:

  • روتایل:

بسته به میزان خلوص دی اکسید تیتانیوم، از این نوع دی اکسید تیتانیوم در تولید انواع رنگ ها و جوهرها، پوشش های صنعتی و محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

  • آناتاز:

کاربرد عمده این دسته از انواع اکسیدهای تیتان، استفاده به عنوان ماده افزودنی در تولید کاغذ است؛ یکی دیگر از کاربردهای آن نیز استفاده در صنعت پلاستیک است.

تولید صنعتی انواع اکسیدهای تیتان

 

روش صنعتی تولید انواع اکسیدهای تیتان

برای تولید صنعتی انواع ‌اکسیدهای تیتانیوم، عمدتاً از دو روش استفاده می شود:

  • استخراج با استفاده از کلرید

در این روش، عموماً از نوع روتایل سنگ های معدنی تیتانیوم دار، برای تولید دی اکسید تیتانیوم استفاده می شود. در مرحله اول روتایل به صورت ترکیبات تیتانیومی در آمده و سپس در مرحله بعد، این ترکیبات به تیتانیوم تتراکلرید (TiCl4) تبدیل می شود. در آخر، با استفاده از فرایند احیای هیدروژن به دی اکسید تیتانیوم تبدیل می شود.

  • استخراج با استفاده از سولفات

در این روش نیز، ماده معدنی تیتانیوم دار به صورت ترکیبات تیتانیومی در آمده و سپس با استفاده از سولفات به تیتانیوم سولفات (TiSO4) تبدیل می شود. در نهایت نیز، تیتانیوم سولفات تولید شده با انحلال در آب به دی اکسید تیتانیوم تبدیل می شود.

به منظور بهبود کیفیت و ویژگی های محصولات بدست آمده از هر دو روش، دی اکسید تیتانیوم بدست آمده تصفیه و پخت می شود.

یکی دیگر از اشکال انواع اکسیدهای تیتانیوم، نانو دی اکسید تیتانیوم است که ماده ای بسیار ارزشمند بوده و خواص فیلتراسیون اشعه UV بهتری دارد. در نتیجه، ویژگی محافظتی بالاتری دارد و مورد استقبال صنایع آرایشی و بهداشتی قرار گرفته است.

طرح توجیهی راه اندازی کارگاه تولید اکسید تیتانیوم

 

واحدهای داخلی فعال تولید انواع اکسید تیتانیوم

در این قسمت از طرح توجیهی اکسید تیتانیوم، لازم است آمار و اطلاعات واحدهای تولیدی داخلی فعال در زمینه تولید انواع اکسید تیتانیوم آورده شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده، در حال حاضر استان های فارس، اصفهان، قم، کهگیلویه و بویراحمد و یزد، با تولید سالانه بیش از 50 هزار تن اکسید تیتانیوم در سال، بیشترین حجم تولید کشور را به خود اختصاص داده اند. محصولات و ظرفیت تولیدی سالانه پیش بینی شده واحدهای داخلی عبارتند از:

 

محصول استان ظرفیت تولید سالانه
اکسید تیتانیوم فارس، اصفهان، قم، کهگیلویه و بویراحمد، یزد 57،000 تن
نانو دی اکسید تیتانیوم زنجان، تهران، کهگیلویه و بویراحمد، همدان 303 تن

 

کدهای آیسیک مرتبط با طرح توجیهی اکسید تیتانیوم

در این قسمت از طرح توجیهی اکسید تیتانیوم، کدهای بین المللی تعریف شده برای انواع اکسید تیتانیوم (کدهای آیسیک ISIC)، ارائه شده است. این کدها عبارتند از:

 

شرح محصول کد آیسیک ISIC
اکسید تیتانیوم 2411512503
نانو دی اکسید تیتانیوم 2411512522

 

کد تعرفه گمرکی برای ارائه در طرح توجیهی اکسید تیتانیوم

طبق آخرین آمار گمرک ایران، کدهای گمرکی یا Hs Code مرتبط با طرح توجیهی اکسید تیتانیوم و انواع اکسیدهای تیتانیوم عبارت است از:

 

شرح محصول کد تعرفه گمرکی
اکسید تیتانیوم

نانو دی اکسید تیتانیوم

28230000

 

واردات و صادرات انواع اکسیدهای تیتان

به منظور بررسی وضعیت بازار محصول، در این قسمت از طرح توجیهی اکسید تیتانیوم، لازم است تا صادرات و واردات این محصول را بررسی نماییم. بر این اساس صادرات و واردات انواع اکسیدهای تیتان ارائه شده است. طبق آخرین اطلاعات گمرک ایران، بیشترین حجم واردات انواع اکسیدهای تیتان با کد تعرفه گمرکی 28230000، از مبدا چین با 41% بوده است. همچنین این محصول از مبدا ایران به کشورهای آذربایجان (61%)، ترکمنستان (21%) و تاجیکستان (10%) صادر می شود. حجم صادرات و واردات انواع اکسیدهای تیتان از سال 85 تا 98 در نمودار و جدول زیر ارائه شده است:

نمودار واردات و صادرات انواع اکسیدهای تیتان با کد تعرفه گمرکی 28230000 در طی سالهای 85 تا 98

جدول واردات و صادرات انواع اکسیدهای تیتان با کد تعرفه گمرکی 28230000 در طی سالهای 85 تا 98

 

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی واحد تولید اکسید تیتانیوم

بر اساس محاسبات انجام شده، پیش بینی می شود برای راه اندازی واجد تولید اکسید تیتانیوم با ظرفیت تولید 6،000 تن اکسید تیتانیوم در سال، به زمینی به مساحت 7،000 مترمربع نیاز داشته باشیم. در جدول زیر می توانید سایر موارد محاسبه شده در طرح توجیهی اکسید تیتانیوم را مشاهده نمایید:

 

ظرفیت تولید سالیانه 6000 تن
نرخ برابری دلار 60،000 تومان
مساحت زمین مورد نیاز 7،000 مترمربع
زیربنای کل 4،000 مترمربع
میزان سرمایه گذاری ثابت  100 میلیارد تومان بدون احتساب هزینه زمین
تعداد نیروی انسانی 20 نفر

 

* ارقام فوق تقریبی و بر اساس آمار و اطلاعات سال 1402 محاسبه شده است. برای محاسبه دقیق تر سرمایه مورد نیاز، به مطالعات گسترده تری نیاز است.

شرکت بهین صنعت یاب، در زمینه تهیه تدوین و ارائه طرح های توجیهی و مطالعات امکان سنجی آماده ارائه خدمات می باشد. در صورتی که متقاضی طرح توجیهی طرح توجیهی اکسید تیتانیوم می باشید، می توانید با مشاوران و کارشناسان ما تماس بگیرید.

مشاهده ویدیو ساخته شده با این موضوع در اینستاگرام بهین صنعت یاب : اکسید تیتانیوم، کلید موفقیت در تولیدات صنعتی

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی رزین های سینتتیک

طرح توجیهی مواد پلیمری

طرح توجیهی کک سوزنی

طرح توجیهی کک نفتی

طرح توجیهی تولید منیزیم

طرح توجیهی مس کاتد

طرح توجیهی پودر آلومینا

 

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس