طرح توجیهی ایمپلنت ارتوپدی

ایمپلنت ارتوپدی یک وسیله پزشکی است که برای جایگزینی مفصل یا استخوان از بین رفته برای ثبات در سیستم عضلانی شما و بهبود تحرک و انعطاف پذیری تان ساخته شده است. انواع ایمپلنت‌های ارتوپدی با توجه به نوع مواد و نوع بافتی که در آن قرار می‌گیرند، دسته بندی می‌شوند. در ادامه با بررسی خلاصه ای از طرح توجیهی ایمپلنت ارتوپدی همراه ما باشید.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

 

طرح توجیهی ایمپلنت ارتوپدی

ایمپلنت ارتوپدی چیست؟

شکستگی استخوان یکی از بیماری های رایج در دنیا است. به طور معمول شکستگی استخوان افراد سنین پایین با بستن و مراقبت به مرور زمان بهبود می یابد اما در برخی مواقع شکستگی استخوان تنها به وسیله ایمپلنت ارتوپدی بهبود خواهد یافت. ایمپلنت ارتوپدی بافت های مورد نیاز در ترمیم استخوان را دارا است که به منظور بهبود بیمار، داخل و یا روی بدن انسان قرار گرفته می شوند.

کاربرد ایمپلنت ارتوپدی

در سال های پیشین پزشکان با بهره برداری از پلاتین، طلا، نقره و آهن شکستگی استخوان افراد را تثبیت می نمودند. علم پزشکی روز به روز در حال پیشرفت است و مسلماً روش های جدید برای درمان بیماری ها ارائه می شوند. تجهیزات جدید با قابلیت های پیشرفته در علم پزشکی می توانند تاثیر شگفت انگیزی روی درمان بیماری ها داشته باشند. ساخت ایمپلنت ارتوپدی به وسیله آلیاژهایی از جنس فلز، سرامیک، کربن و انواع پلیمر صورت می گیرد.

آلیاژهای فلزی

آلیاژهای فلزی مانند تیتانیوم همچنان یکی از بهترین مواد مورد استفاده برای ایمپلنت‌های ارتوپدی هستند. مانند محصولات منیب که به دلیل استحکام و مقاومت فوق العاده آن‌ها شناخته شده هستند. این ایمپلنت‌ها به مدت طولانی و تا ۱۰ سال دوام دارند.

سرامیک

هرچه استخوان‌ها در فرآیند پیری شکننده‌تر و آسیب پذیر می‌شوند، نیاز به ماده‌ای برای جایگزینی آن‌ها واقعاً مهم می‌شود. بیو سرامیک‌ها، به دلیل شباهت خاصی که به استخوان واقعی دارند، موادی هستند که به جراحان کمک می‌کنند که بافت و استخوان دژنراتیو را به خاطر پوکی استخوان و سایر موارد جایگزین کنند.

پلیمرها

پلیمرها در جایی استفاده می‌شوند که بقیه مواد ایمپلنتی کارایی خوبی ندارند. این مواد به ویژه برای جایگزینی غضروف یا رباط‌هایی که ممکن است با گذشت زمان یا پس از ضربه شدید از بین رفته باشند، مفید هستند. تعویض کامل لگن و مفاصل ران فقط یک نمونه از مواردی است که در آن پلیمر می‌تواند بخاطر سازگاری با بافت بدن مورد استفاده قرار گیرد.

بررسی ساخت ایمپلنت ارتوپدی

اگر بخواهیم این محصول را از جهت فیزیکی، ساختاری، بیولوژیکی و شیمیایی مورد ارزیابی قرار دهیم باید به ویژگی های مهم آن یعنی ظاهر، خاصیت مغناطیسی، وزن و متریال به کار رفته در آن و نحوه سازگاری بررسی کنیم. مواد اولیه ساخت ایمپلنت ارتوپدی از اهمیت فراوان برخوردار است.

کد آیسیک مرتبط با تولید ایمپلنت ارتوپدی

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
ایمپلنت درون استخوانی ریشه ای شکل ۳۳۱۱۵۱۲۷۴۳

کد تعرفه مرتبط با تولید ایمپلنت ارتوپدی

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
وسایل ارتوپدی، همچنین چوب‌های زیر بغل، فتق‌ بندها و کمربندهای طبی ـ جراحی؛ تخته‌های شکسته‌بندی و سایر وسایل شکسته‌بندی؛ اعضای مصنوعی بدن؛ دستگاه‌های کمک شنوایی و سایر وسایلی که توسط شخص پوشیده یا حمل یا در بدن کار گذاشته می‌شوند، به منظور جبران نقص ۹۰۲۱۲۹۰۰

وضعیت وارداتو صادرات ایمپلنت ارتوپدی

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات ایمپلنت ارتوپدی به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات ایمپلنت ارتوپدی به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات ایمپلنت ارتوپدی به تفکیک سال

 

مواد اولیه در ساخت ایمپلنت ارتوپدی

ایمپلنت ارتوپدی باید استحکام و مقاومت بالایی داشته باشد، به همین دلیل بهره گیری از مواد اولیه مرغوب و درجه یک در  ساخت ایمپلنت ارتوپدی بسیار مهم و قابل توجه است. باید ایمپلنت ارتوپدی با بدن انسان سازگاری داشته باشد در غیر این صورت بیمار با مشکل مواجه خواهد شد.

ایمپلنت ارتوپدی در زمینه های مختلف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه تجهیزات مورد نیاز برای ایمپلنت ارتوپدی معمولاً از جنس استیل ضد زنگ بوده و آلیاژ تیتانیوم در ساخت تجهیزات پرکاربرد است. تجهیزات تهیه شده از استیل یا تیتانیوم را می توان به پلاستیک متصل نمود. در واقع یک غضروف مصنوعی ساخته خواهد شد.

جراحی استخوان بستگی به نوع و میزان شکستگی دارد اما در برخی مواقع بیمار به بیهوشی موضعی و یا حتی به بیهوشی کامل نیاز دارد. جراح و پزشک مربوطه متناسب با نوع شکستگی رخ داده برش را انجام خواهد داد و به منظور ترمیم استخوان به تشخیص پزشک ایمپلنت ارتوپدی دائم یا موقت درون بدن قرار می گیرد.

ایمپلنت ارتوپدی در زمان تحلیل رفتن غضروف بدن انسان کاربرد فراوانی دارد. در صورت تحلیل رفتن غضروف، حرکت مفاصل به کندی، سخت و همراه با درد خواهد بود. بنابراین بیمار مورد نظر پس از چندین روز توانایی حرکت مفصل ها را از دست خواهد داد. در چنین شرایطی بهترین و مناسب ترین گزینه برای بیمار جایگزین نمودن یک مفصل جدید است.

در برخی مواقع فرد بیمار بر اثر تصادف یا ضربه با آسیب های جدی مفصلی روبرو خواهد شد. در چنین شرایطی به جراحی نیاز است تا مفصل جدید جایگزین شود. حتماً رایج بودن پوکی استخوان در سالمندان را شنیده اید. علت این امر این است که سالمندان زمانی که با ضربه به استخوان مواجه می شوند دیگر استخوانشان جوش نخواهد خود و شکل اولیه خود را از دست خواهد داد. پزشکان در چنین شرایطی به وسیله بهره گیری از پروتز و مفصل های مصنوعی استخوان های بیمار را ترمیم خواهند نمود.

مفصل ران یکی از رایج ترین قسمت ها است که بسیار مورد تعویض قرار می گیرد. پزشکان با توجه به این موضوع  ۶۰ مدل مفصل ران مصنوعی برای راحتی بیماران تولید نموده اند.  با قرار دادن مفصل مصنوعی ران به مدت ۱۰ سال احتمال بازگشت سلامت فرد بسیار بالا خواهد بود.

طرح توجیهی ایمپلنت ارتوپدی

کشورهای تولید عمده

در حال حاضر ایمپلنت ارتوپدی در دنیا بسیار پرکاربرد است و تا به امروز هیچ جایگزینی برای آن به وجود نیامده است. آلمان، آمریکا، سوئیس، چین و فرانسه از تولید کنندگان عمده این محصول پزشکی می باشند.

ماشین آلات مورد نیاز برای اجرای طرح توجیهی ایمپلنت ارتوپدی

  • پرس ۵۰ تن
  • ماشین تراس
  • دستگاه پلیش
  • دستگاه تزریق
  • سیستم پوشش دهی
  • ماشین فرار
  • کوره
  • کوره عملیات حرارتی
  • ماشین سنگ مغناطیسی
  • ماشین فرز
  • ابزارآلات و تجهیزات کارگاهی

نیروی انسانی در طرح توجیهی ایمپلنت ارتوپدی

  • مدیر واحد تولید
  • مدیر ارشد
  • مدیر امور اداری
  • حراست
  • نگهبان
  • مدیر بازرگانی، کارگرهای ماهر
  • پرسنل تولید
  • پرسنل تخصصی تولید
  • و….

روش تولید ایمپلنت ارتوپدی

معمولاً تمام ابزارهای مهم پزشکی اعم از ایمپلنت ارتوپدی از وسیله فلزی همچون تیتانیوم و پلاستیک ساخته می شوند. میله های فلزی به منظور تولید ایمپلنت ارتوپدی وارد ماشین فرز می شوند. این ماشین ها مانند ماشین های سازنده خودرو فعالیت گسترده دارند. ماشین ها می توانند در ۵ وجه تراش و مدل سازی را ارائه دهند به طوری که میانه کار بتواند سالم نگهداری شود.

مهم ترین نکته در  ماشین ایمپلنت ارتوپدی، حرکت قطعات بدون تغییر مختصات است. ماشین فرز به وسیله ربات های صنعتی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد. تکنسین های ماهر و کاربلد می توانند شما را در هر کاری موفق بسازند.  در برخی مواقع که ایمپلنت ارتوپدی به یک سطح مات نیاز دارد، تکنسین می تواند به سند بلاستر منتقل شود.

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید ایمپلنت ارتوپدی اعلام می دارد.

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی بیمارستان 

طرح توجیهی سرنگ 

طرح توجیهی تخت بیمارستانی

طرح توجیهی یونیت دندان پزشکی 

طرح توجیهی سرم 

طرح توجیهی فیلر دارویی

طرح توجیهی نخ دندان 

طرح توجیهی مواد آرایشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس