طرح توجیهی باغ وحش

 

باغ وحش نوعی مکان تفریحی است که در آن برای حیوانات شرایطی مشابه با زیستگاه طبیعی حیوانات ایجاد می شود. در این طرح توجیهی همه امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای رفاه و آسایش حیوانات مورد استفاده قرار می گیرند. گونه های اهلی و وحشی حیوانات هر یک به سادگی در این محیط نگهداری می شوند.همینطور باغ وحش ها جنبه آموزشی و رفاهی دارند و از این مکان برای نگهداری از گونه های نادر حیوانات استفاده می کنند.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟ 

به طور کلی حضور در طبیعت و در کنار حیوانات برای انسان ها اهمیت دارد و روحیه آن ها را در طول زندگی تقویت می کند. در زندگی های امروزی، خبری از حیاط های بزرگ در منازل نیست و به همین خاطر اغلب مردم از طبیعت دور هستند. بسیاری از خانه های امروزی به صورت آپارتمانی تولید می شوند و به همین خاطر وجود فضاهایی برای تداعی حس و حال طبیعت برای مردم اهمیت دارد.

باغ وحش چیست؟

هر باغ وحشی یک مجموعه کامل از انواع گونه های حیوانات است و امکانات به خصوصی دارد. در طرح توجیهی احداث باغ وحش، امکانات گسترده ای برای این فضا در نظر گرفته شده است. موزه های تاریخی طبیعت در ساختار باغ وحش به کار می روند. پارک و موزه دایناسورها نیز از بخش های مهم باغ وحش ها هستند که جذابیت این فضا را افزایش می دهند. در برخی از باغ وحش ها، صفحه نمایش های بزرگی برای نمایش مستندهای طبیعت و حیوانات نصب می شوند.

برخی از حیوانات اهلی را در این مکان ها به فروش می رسانند و برای فروش انواع سگ و گربه و پت های خانگی، مکان هایی را در باغ وحش در نظر می گیرند. پارک مخصوص به کودکان نیز از بخش های مهم این مکان های تفریحی به شمار می رود. در بخش هایی از فضای باغ وحش، نمایش های عروسکی به خصوصی برای گروه سنی کودک و نوجوان اجرا می شوند که جذابیت محیط را افزایش می دهند. رستوران مجموعه باغ وحش نیز اهمیت بالایی در این محیط های تفریحی دارد.

در بخش هایی از این مکان، غرفه های خدماتی خاصی بنا شده اند. افراد راهنما در محیط باغ وحش به بازدید کنندگان محترم خدمات رسانی می کنند. برای معرفی بیشتر حیوانات به رده سنی کودک و نوجوان، در بخش هایی از فضای باغ وحش، امکاناتی برای حضور کودکان در کنار حیوانات فراهم شده است. به دلیل وجود امکانات گسترده در این طرح توجیهی، انتظار می رود در طول مدت بسیار کوتاهی، میزان بازدید از این مکان به حد مطلوب برسد و سود دهی مناسبی برای سرمایه گذاران داشته باشد.

طرح توجیهی باغ وحش

 

شرایط نگهداری از حیوانات در باغ وحش

هر جانوری بر اساس شیوه زندگی خود، در طول روز فعالیت های به خصوصی انجام می دهد. برخی از حیوانات، به امکاناتی برای پریدن، غلتیدن، حفر کردن، بالا رفتن و… نیاز دارند. این فعالیت ها به صورت بیولوژیکی در حیوانات تثبیت شده اند. به همین خاطر در فضای نگهداری از آن ها باید امکانات و شرایط لازم برای رفتار بیولوژیکی جانوران ایجاد شود. هر یک از حیوانات زیستگاه به خصوصی دارند.

به طور مثال حیوانی مانند پازن در صخره ها زندگی می کند. طبیعت این حیوانات حکم می کند که در محیط هایی پر فراز و نشیب زندگی کنند تا ادامه فرایند زندگی برای آن ها میسر شود. میزان جا به جایی این حیوانات در طول شبانه روز بسیار کم است و به همین خاطر بزرگی فضای زندگی آن ها چندان اهمیت ندارد. همچنین برخی از جانوران به صورت تنها در یک محیط زندگی می کنند و برخی از آن ها به زندگی دسته جمعی عادت دارند.

حیوانات برای افزایش کیفیت زندگی به میزان مشخصی از نور آفتاب، رطوبت، تهویه مناسب و… نیاز دارند. در برخی از باغ وحش ها دور تا دور فضای نگهداری از حیوانات را با استفاده از فنس دیوار کشی می کنند. این محیط ها برای زندگی حیواناتی مانند قوچ، کل، بز، گورخر و… مناسب می باشند. در چنین مکان هایی عدم وجود سقف ضرورت دارد و سبب حفظ بهداشت محیط می شود.

در صورتی که در محیط باغ وحش از حیوانات گوشتخوار نیز نگهداری می شود، باید در محل نگهداری از آن ها قفس هایی تعبیه شوند که در هنگام نظافت و تمیز کاری فضای باغ وحش، هدایت حیوان به یک فضای در بسته ساده تر انجام شود.

مزایا و معایب استفاده از باغ وحش

برای احداث باغ وحش باید جوانب مثبت و منفی کار بررسی شوند. یکی از مهمترین مزایای احداث این مکان های تفریحی، ایمنی و محافظت از گونه های نادر حیوانات است که در معرض شکار قرار می گیرند. در دسترس بودن باغ وحش ها نیز از مهمترین مزایای احداث این مکان ها به شمار می رود. از آن جا که اغلب باغ وحش ها در محیط هایی نزدیک به شهر احداث می شوند، همه افراد قادر به مشاهده حیوانات عجیب و غریب جنگلی، وحشی و اهلی در این مکان ها خواهند بود.

در کنار محیط نگهداری حیوانات، فضاهای سبز بسیاری برای تفرج خانواده ها در نظر گرفته شده اند که امکان نشستن و استراحت کردن را برای افراد فراهم می کنند. در این فضاهای سبز انواع آب نما، درختان زیبا، بوته ها و باغچه های مختلف قرار می گیرند و فضای مطلوب و زیبایی برای بازدید کنندگان به وجود می آورند.

باغ وحش ها به دانشمندان اجازه می دهند که مطالعات بی خطر خود را به سادگی بر روی حیوانات انجام دهند. جوانب منفی احداث این مکان های تفریحی، شامل اسارت و فقدان آزادی حیوانات است که برای گونه های خاصی از حیوانات آزار دهنده می باشد.

کد آیسیک مرتبط با باغ وحش

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
  حیوانات خانگی (پرورش حیوانات) ۰۱۲۲۴۱۲۳۱۲

 

کد تعرفه مرتبط با باغ وحش

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
 سیرک سیار و باغ وحش سیار ۹۵۰۸۱۰۰۰

 

وضعیت واردات و صادرات باغ وحش

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات باغ وحش به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات باغ وحش به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات باغ وحش به تفکیک سال

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی باغ وحش اعلام می دارد.

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی هتل ریزورت 

طرح توجیهی پارک آبی 

طرح توحیهی شهر بازی 

طرح توجیهی ماساژ و اسپا 

طرح توجیهی پلاژ ساحلی 

طرح توجیهی کافی شاپ 

طرح توجیهی سینما 

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس