طرح توجیهی تولید اسید سولفوریک

اسید سولفوریک یکی از قوی ترین اسیدهایی است که قادر است هر درصد آب را در خود حل کند. در طرح توجیهی تولید اسید سولفوریک بررسی های لازم برای احداث کارخانه تولید اسید سولفوریک انجام شده است. امروزه هدف اصلی تولید اسید سولفوریک صادرات به کشورهای دیگر است چرا که در صنایع مختلف کاربرد های فراوانی دارد.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟ 

اسید سولفوریک چیست و چه کاربردی دارد؟

اسید سولفوریک یا همان جوهر گوگرد یکی از قوی ترین اسیدهایی است که در هر درصد مختلف آب قابلیت حل شدن دارد. اسید سولفوریک مایع کاملا بی رنگ و تقریبا ویسکوزی است که مقاومت شیمیایی بالایی دارد. این اسید حاوی مولکول های قطبی است که می توانند با یکدیگر پیوند هیدروژنی برقرار کنند.

اسید سولفوریک جزو پرمصرف ترین و پر کاربرد ترین مواد اولیه صنعتی است. کاربرد این ماده در صنایع دارویی، کاغذ، تولید الکل، تصفیه آب، شوینده، تولید کود شیمیایی، استخراج فلزاتی همچون مس و اورانیوم و غیره است.

عامل تشویق برای تولید اسید سولفوریک این است که در هیج جای دنیا جایگزینی برای آن وجود ندارد.

 تولید اسید سولفوریک

در طرح توجیهی تولید اسید سولفوریک، خلوص این اسید به ۹۸% می رسد. روش تولید اسید سولفوریک به این صورت است که گوگردی که با خلوص بالا تهیه شده است را غیر مستقیم گرم می کنند تا به حالت مایع تبدیل شود، سپس آن را درون کوره احتراق می گذارند تا کاملا سوزانده شود؛ در نتیجه سوختن گوگرد گازی تولید می شود که به آن اسید سولفوریک می گویند.

طرح توجیهی اسید سولفوریک

تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز طرح توجیهی تولید اسید سولفوریک

تجهیزاتی که در طرح توجیهی تولید اسید سولفوریک نیاز است، شامل انواع راکتورها، تانک نگهداری مواد و محصول، برج، انواع مبدل نرمال و تحت فشار، کمپرسور و غیره می شود. تمامی این تجهیزات از تولیدکنندگان و سازندگان خطوط تولیدی داخلی قابل تهیه و خریداری است.

امروزه در کشور ما حدود ۱۸ واحد در طرح توجیهی تولید اسید سولفوریک فعالیت دارند. طی سالهای گذشته کشور ما بیشترین صادرات اسید سولفوریک و کمترین واردات این ماده را داشته است. در نتیجه امروزه صادرات اسید سولفوریک به کشورهای دیگر و کشورهای همسایه اولویت دارد. هدف نهایی طرح توجیهی تولید اسید سولفوریک صادرات به کشورهای دیگر است.

نکاتی در مورد طرح توجیهی تولید اسید سولفوریک

همانطور که در مطالب قبلی به آن اشاره کردیم، اسید سولفوریک کاربرد بسیار بالایی در صنایع مختلف دارد. لذا تولید آن از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به کاربرد گسترده از محصول مورد بررسی، طرح توجیهی تولید اسید سولفوریک، مقدار استفاده و کاربرد آن می تواند یک شاخص معتبر در روند اقتصادی هر کشوری باشد.

اصلی ترین علت استفاده بالا از اسید سولفوریک یا همان جوهر گوگرد، تولید اسید فسفریک است. به این نکته توجه داشته باشید که اسید فسفریک در هیچ نقطه از دنیا هیچ گونه جایگزینی ندارد. یکی دیگر از مزایای مهم استفاده از اسید سولفوریک قیمت پایین آن است.

امروزه اکثر کشورها از جمله آمریکا، کانادا، هلند، چک، مراکش، ازبکستان، رومانی، یونان، سوئد، مکزیک، برزیل، انگلستان، فرانسه، روسیه، ایران، روسیه و فنلاند جزو تولید کنندگان اسید سولفوریک هستند و همچنین کشورهای آمریکا، چین، ژاپن و کره از بزرگترین کشورهای مصرف کننده اسید سولفوریک هستند.

 


سیر تولید اسید سولفوریک

 

خط تولید طرح توجیهی تولید اسید سولفوریک

در خط تولید طرح توجیهی تولید اسید سولفوریک، در هر شیفت کاری ۲۹ کارگر کار می کند. همچنین ۲۵ کانتینر ۴۰ فوت برای حمل تجهیزات خط تولید لازم است. در تولید اسید سولفوریک از لحاظ اتوماسیون تجهیزات تمام اتوماتیک و مجهز به سیستم DCS به کار گرفته می شود.

میزان مصرف آب برای تولید یک تن اسید ۰.۱۷ تن می باشد. این میزان مصرف برای تولید به کار می رود و برای تولید هر تن اسید به ۶ تن آب به عنوان خنک کننده نیاز است. همچنین برای تولید یک تن اسید ۶۰ کیلووات برق ۵۰ هرتز با ولتاژ ۳۸۰ نیاز است. ۰.۲۱ متر مکعب گاز برای هر یک تن اسید استفاده می شود. لازم به ذکر است روزانه حدود ۵۰ تن اسید تولید می شود؛ همچنین مواد اولیه، کمکی و بسته بندی تولید اسید سولفوریک گوگرد و کاتالیست می باشد.

کاربرد محصول تولیدی در طرح توجیهی تولید اسید سولفوریک از گوگرد

علاوه بر موارد مصرف اسید سولفوریک که قبلا به آن اشاره کردیم، اسید سولفوریک در سایر موارد نیز کاربرد دارد. یکی از کاربردهای مهم اسید سولفوریک، تولید کودهای شیمیایی است. کاربرد این اسید در تولید کودهای شیمیایی چیزی حدود ۶۰% است. صنایع معدنی و فلزی ۴% مصرف اسید را به خود اختصاص داده اند و سایر موارد استفاده آن که بسیار گسترده است حدود ۳۶% است.

سایر موارد استفاده از اسید سولفوریک که ۳۶ درصد مصرف را به خود اختصاص داده اند به شرح زیر است:

  • کارخانه جات سالامبور سازی برای خیس کردن پوست و از بین بردن چربی
  • صنعت چرم سازی برای از بین بردن چربی از چرم خام
  • صنعت ریسندگی و رنگ آمیزی پشم
  • صنعت نساجی جهت ثبت رنگ پارچه و نخ
  • کارخانه جات روغن نباتی جهت زدودن چربی ماشین آلات
  • صنعت لاستیک سازی

صنعت کاغذ جهت تصفیه کاغذ و از بین بردن ناخالصی های معدنی و بسیاری موارد دیگر که از اهمیت بالایی برخوردارند.

 

طرح توجیهی اسید سولفوریک

مصرف اسید سولفوریک در موارد مختلف

از دیگر موارد پرکاربرد این اسید تولید مواد شیمیایی مختلفی است که در آن اسید سولفوریک یا همان جوهر گوگرد به کار رفته است. مانند مواردی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت.

استفاده از اسید سولفوریک در تصفیه روغن موتور و تصفیه روغن های کارکرده موتور و فرایند تولید گریس، تولید باتری اتومبیل و آب باتری که به عنوان الکترولیت در باتری های اسیدی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین تصفیه آب و پساب که از اسید سولفوریک به عنوان افزایش دهنده PH آب و رسوب املاح استفاده می گردد.

شرکت دانش بنیان مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، با بیش از ده سال تجربه تخصصی در زمینه ارائه طرح های توجیهی به روز و مستند، آمادگی خود را جهت نگارش طرح توجیهی تولید اسید سولفوریک و ارائه مشاوره تخصصی در این زمینه اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس