طرح توجیهی تولید بی کربنات آمونیوم

بی کربنات آمونیوم یک جامد پودری سفید رنگ است که نقش موثری در تولیدات صنایع غذایی ایفا می کند. از این رو یک طرح توجیهی دقیق و حساب شده برای تولید این محصول احداث می شود که سرمایه گذاران می توانند در آن شرکت کنند. میزان سود این طرح با توجه به اهمیت این ماده شیمیایی بسیار بالا ارزیابی می شود.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

این ماده سفید رنگ به صورت محلول در آب مورد استفاده قرار می گیرد. حلالیت آن در آب با افزایش حرارت بیشتر می شود و دمای اصلی آب را کاهش می دهد. این ماده دارای دو گرید صنعتی و خوراکی است و برای مصارف مختلفی تولید می شود. از تجزیه این ماده شیمیایی، موادی مانند آب، آمونیاک و دی اکسید کربن به دست می آیند. برای تولید این محصولات در این طرح توجیهی از روش های پیوسته و غیر پیوسته استفاده می کنند.

بی کربنات آمونیوم چیست؟

این ماده به عنوان ماده افزودنی در صنعت غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و کیفیت محصولات تولید شده را افزایش می دهد. این ماده در دسته ترکیبات غیر آلی قرار می گیرد و رنگ آن اغلب سفید است و در مدل های بی رنگ نیز تولید می شود. در برخی موارد، استفاده از آن به صورت محلول در آب انجام می شود؛ اما گاها به صورت خشک نیز به کار می رود.

بی کربنات آمونیوم به صورت ساییده تولید می شود. در ساخت بکینگ پودر و آمونیاک نانوایی استفاده از آن متداول است. این محصول را در صنعت به نام های آمونیوم بی کربنات، آمونیوم کربنات اسید، آمونیوم هیدروژن کربنات، نمک اسید کربنات، مونو آمونیوم کربنات و آمونیوم پودری نیز می شناسند. ساختار این پودر مانند کریستال است و دانه های آن به صورت شفاف تولید می شوند. این مواد در الکل نامحلول هستند و با آن ترکیب نمی شوند.

ترکیب بی کربنات آمونیوم از یک عنصر نیتروژن به همراه پنج عنصر هیدروژن و یک عنصر کربن ساخته می شود. در ساخت آن عناصر اکسیژن نیز به کار می روند. درجه ذوب این ماده ۴۱ درجه سلسیوس است و با میزان اسیدی ۱۱ تولید می شود. این ماده در دمای اتاق واکنش نمی دهد و از این رو، خمیر های تولید شده با این ماده در دمای محیط سالم تر باقی می مانند.

میزان واکنش پذیری این ماده در مجاورت آب و حرارت بسیار بالا است. به این ترتیب با استفاده از این ماده در ساخت و تولید انواع خمیر، ساختار خمیرها به سرعت همگن می شود. این ماده ساختاری متخلخل و ترد در مواد غذایی ایجاد می کند و نسبت به بکینگ پودر رنگ تیره تری دارد. در صورتی که از این پودر برای پخت و پز استفاده کنید، بوی تندی در محیط پخش می شود. با افزایش دما میزان بوی پراکنده شده کاهش می یابد.

طرح توجیهی تولید بی کربنات آمونیوم

کاربردهای بی کربنات آمونیوم در صنعت

این ماده در انواع غذایی و صنعتی تولید می شود و در ساخت انواع محصولات به کار می رود. در ساخت و تولید چند مدل از ویتامین های B این ماده مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیبات شیمیایی در تهیه کراکرها و انواع بیسکویت نیز به کار می رود و ساختار این تنقلات را تردتر می کند. از آن ها در شیرینی پزی نیز استفاده می کنند. استفاده از بی کربنات آمونیوم برای به عمل آمدن خمیر نان نیز بسیار متداول است.

وجود این ماده صنعتی در ساخت و تهیه خمیر نان بر عطر و طعم این مواد غذایی نیز تاثیر مثبتی می گذارد. با استفاده از خاصیت کلوئیدی گلوتن، خمیر نان تولید شده با این مواد ماندگاری بیشتری خواهد داشت. با استفاده از این مواد از رشد میکروارگانیسم ها در صنایع غذایی جلوگیری می شود و به این ترتیب کیفیت این مواد بهبود می یابد. با استفاده از این مواد، کار با خمیرهای مختلف نیز ساده تر خواهد شد.

از کربنات آمونیوم برای خاک های کشاورزی نیز استفاده می کنند. با استفاده از این ماده خاک های زراعی تقویت می شوند. در ساخت کود اوره نیز استفاده از این ماده صنعتی متداول است. این کود میزان اکسیژن مورد نیاز خاک را به آن می رساند و برای خاک های کشاورزی بسیار مناسب است. از این مواد در آزمایشگاه ها به عنوان شناساگر استفاده می کنند. وجود ماده بی کربنات آمونیوم، هزینه تولید انواع کود را کاهش می دهد.

نکات مهم استفاده از بی کربنات آمونیوم

استفاده از هر یک از مواد آزمایشگاهی با نکات ایمنی به خصوصی همراه است. نحوه برخورد با هر یک از این مواد با میزان سمیت آن در ارتباط است. شکل فیزیکی و میزان واکنش پذیری این مواد نیز نحوه کار با آن ها را تعیین می کند. یکی از مهمترین راه های ورود مواد به بدن، سیستم تنفسی است! در صورتی که این بخش از بدن در مجاورت گازهای سمی و مواد خطرناک قرار بگیرد، آسیب های جبران ناپذیری برای ما به همراه می آورد.

بی کربنات آمونیوم نیز خطرات و آسیب های جانبی به خصوصی برای کاربران دارد! این ماده صنعتی سبب سوزش چشم ها و پوست می شود و خطر بروز بیماری های تنفسی را افزایش می دهد. به همین خاطر استفاده از ماسک و دستکش در حین کار با این محصولات بسیار اهمیت دارد. همچنین باید در حین کار با این مواد صنعتی از سیستم تهویه هوا استفاده شود.

بسته بندی و شرایط نگهداری این ماده صنعتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این مواد را با استفاده از بشکه های فولادی بسته بندی می کنند. ظرف نگهدارنده این ماده باید دارای یک درب هوا دهی باشد.

کد آیسیک مرتبط با بی کربنات آمونیوم

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
بیکربنات آمونیوم ۲۴۱۲۶۱۲۳۷۶

 

کد تعرفه مرتبط با بی کربنات آمونیوم

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
کربنات‌ها؛ پراکسوکربنات‌ها (پرکربنات)؛ کربنات آمونیوم تجارتی که دارای کاربامات آمونیوم باشد. ۲۸۳۶

 

وضعیت واردات و صادرات بی کربنات آمونیوم

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات بی کربنات آمونیوم به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات بی کربنات آمونیوم به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات بی کربنات آمونیوم به تفکیک سال

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید بی کربنات آمونیوم اعلام می دارد.

بیشتر بخوانید :

طرح توجیهی تری کلسیم فسفات 

طرح توجیهی اسید بنزوئیک 

طرح توجیهی اسید سولفوریک

طرح توجیهی کربنات باریم

 

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس