طرح توجیهی تولید صابون

صابون در علم شیمی یک نوع اسید چرب است که به منظور ایجاد پاکیزگی در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر ایجاد پاکیزگی به عنوان روان کننده در ریسیدن پارچه نیز کاربرد فراوان دارد. معمولاً صابون های شستشو از ترکیب روغن و چربی های حیوانی یا گیاهی تولید می شوند. در ادامه خلاصه ای از طرح توجیهی تولید صابون تقدیمتان می گردد.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

صابون چیست؟

انواع صابون طی فرایند شیمیایی چربی و روغن های حیوانی یا گیاهی تولید و عرضه می شوند. امروزه انواع صابون برای کاربردهای گوناگون در فروشگاه ها به فروش می رسند. بیشتر روغن های روانساز از صابون تهیه شده اند. علاوه بر این تمام گریس های غلیظ معمولاً از صابون لیتیوم، روغن معدنی و صابون کلسیم تولید شده اند. صابون های فلزی تهیه شده از سدیم، آلومینیوم و یا هر دو به عنوان غلیظ کننده در روغن ها استفاده می شوند. در گذشته های دور با اضافه کردن مقداری آهک به روغن زیتون یک نوع روغن روانساز تولید می کردند. صابون به صورت مایع (R-COOK)  و به صورت جامد (R-COONa) در فروشگاه های متعدد موجود می باشد.

صابون مول ۶، صابون مول ۱۰، صابون پس شور، صابون پس شور کنز، صابون آنیونیک، صابون حلال دار، صابون پخت و صابون سفیدگری از انواع صابون تولیدی هستند که در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

طرح توجیهی تولید صابون

منظور از طرح توجیهی تولید صابون

طبق آمارگیری انجام شده سرانه مصرف صابون در کشور به طور سالانه حدود یک کیلوگرم است که این مقدار نسبت به کشورهای دیگر بالاتر است و این نشان از پاکیزه تر بودن ایرانیان دارد. تا به امروز در مورد تولید صابون و یا سرمایه گذاری در این زمینه فکر کرده اید؟ آیا تا به امروز فکر کرده اید که با خرید یک قالب صابون چه تاثیری روی روند تولید این محصول خواهید گذاشت؟

وضعیت تولید این محصول در ایران

شاید ندانید اما قدمت تولید صابون به روش نیمه صنعتی و قدیمی در ایران بیش از ۹۰ سال و قدمت تولید صابون به روش صنعتی حدود ۶۰ سال می باشد.  امروزه به دلیل تولید انواع مایع دستشویی و شامپوهای متنوع حجم مصرف صابون در ایران در حال کاهش است. طبق آمارگیری انجام شده  حدود ۶۰ هزار تن  صابون در سال مورد استفاده افراد ایرانی قرار می گیرد.

حدود ۲۲۰ واحد در زمینه تولید مواد شوینده در ایران فعالیت دارند. حدود ۸۵ درصد از مواد اولیه تولید صابون در ایران و ما بقی از کشورهای دیگر تامین می شود. صنعت تولید مواد شوینده در ایران دارای ظرفیت بالا است و ۶ واحد از واحدهای فعال سهم قابل توجهی از صابون بازار را ارائه می دهند. طبق تحقیقات انجام شده بازار تولید لوازم بهداشتی روز به روز در حال افزایش و اشباع شدن است بنابراین تولید کنندگان در تمام شیفت ها مشغول به کار نیستند. بنابراین سرمایه گذاران بهتر است پیش از هر اقدامی نسبت به بازار تولید محصول مورد نظر اطلاعات جامع به دست آورند.

کارخانه تولید صابون به بخش های اصلی همچون خط تولید، انبار، خط بسته بندی، سالن تولید و یک ساختمان اداری نیاز دارد. مساحت هر یک از بخش های ذکر شده به میزان تولید صابون در هر ماه بستگی دارد. صابون های متنوع به دو روش متفاوت تولید می شوند ۱-  به صورت پخت پیوسته ۲- بهره گیری از روش سنتی یعنی دیگ پخت

در ایران به روش سنتی یعنی از طریق دیگ پخت انواع صابون تولید می گردد و تنها دارای دو خط تولید پیوسته است که آن هم فعالیت آنچنانی ندارد. یکی از خطهای تولید پیوسته در خرمشهر و دیگری در شرکت پاکنام است. خطوط تولید پیوسته نسبت به خط تولید قدیمی مزایای بسیار زیادی دارد اول اینکه محصول نهایی به صورت یکنواخت و یک دست تولید می گردد. یکنواخت بودن محصول یک نوع امتیاز برای آن محسوب می شود به همین دلیل روش تولید پیوسته مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار گرفته است.

صابون

وضعیت بازار ایران

امروزه صادرات صابون به کشورهای دیگر به ندرت انجام می شود و تنها برخی از محصولات تولیدی به کشورهایی همچون آسیای میانه، افغانستان و به ندرت به عراق صادر می شوند. توجه داشته باشید که خط تولید صابون در کشور تمام تکنولوژی لازم و دستگاه های مخصوص را دارا است و از این نظر هیچ مشکلی وجود ندارد.

کد آیسیک مرتبط با تولید صابون

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
صابون حاصل از تصفیه روغن ۱۵۱۴۴۱۲۴۲۲
صابون سنتی ۲۴۲۴۴۱۲۳۰۲
صابون رخت شویی ۲۴۲۴۴۱۲۳۰۳
صابون بچه ۲۴۲۴۴۱۲۳۰۴
صابون ساینده ۲۴۲۴۴۱۲۳۰۵
صابون سخت ۲۴۲۴۴۱۲۳۰۶
صابون کاغذی ۲۴۲۴۴۱۲۳۰۷
صابون آرایشی ۲۴۲۴۴۱۲۳۰۸
صابون مایع ۲۴۲۴۴۱۲۳۱۶
صابون خمیری ۲۴۲۴۴۱۲۳۱۷

کد تعرفه مرتبط با تولید صابون

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
صابون حمام و دستشویی ۳۴۰۱۱۱۱۰
صابون گلسیرینه ۳۴۰۱۱۱۲۰
صابون بچه ۳۴۰۱۱۱۳۰
صابون طبی ۳۴۰۱۱۱۴۰
صابون رختشویی ۳۴۰۱۱۱۵۰
صابون‌ها؛ محصولات و فرآورده‌های آلی تانسیو اکتیو که مصرف صابون دارند، به شکل شمش یا میله، چونه، تکه یا به اشکال قالبی، حتی دارای صابون؛ محصولات و فرآورده‌های آلی تانسیو اکتیو که به منظور شست­ و شوی پوست بدن در نظر گرفته شده ‌اند، به شکل مایع یا کرم، بسته‌بندی ۳۴۰۱
سنگ صابون (Stealite) طبیعی، حتی ناهمواری گرفته شده یا فقط بریده شده، به وسیله اره یا به نحوی دیگر، به صورت بلوک (Block) یا به شکل لوح (Slabs) مربع یا مربع مستطیل؛ تالک (Talc). ۲۵۲۶

وضعیت واردات و صادرات صابون

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات صابون به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات صابون به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات صابون به تفکیک سال

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید صابون اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :‌

طرح توجیهی مواد شوینده 

طرح توجیهی لوازم آرایشی

طرح توجیهی مرکز ماساژ و اسپا 

طرح توجیهی تولید کپسول اکسیژن

طرح توجیهی تولید شیر آلات 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس