طرح توجیهی پودر استخوان و روش های تولید آن

در این مقاله قصد داریم به بررسی طرح توجیهی پودر استخوان پرداخته و شرایط تولید پودر استخوان یا پودر گوشت به عنوان محصول اصلی فرآیند تولید و روغن حاصل از حین فرآیند تولید به عنوان محصول فرعی را بررسی نماییم.

مقوله‌ی خوراک دام‌، طیور و آبزیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد و همواره مسئله مهم در پروش این حیوانات بحث تامین خوراک آنان بوده ‌است. در این نوشتار تولید پودر استخوان ماده غذایی با اهمیت در تامین خوراک دامداری‌ ها، مرغداری ‌ها و پرورش آبزیان شرح داده خواهد شد. قبل از تولید این محصول، انجام مطالعات امکان سنجی یا طرح توجیهی تولید پودر استخوان که فرآیندی پیش‌سرمایه‌گذاری است انجام می‌شود تا در طرح توجیهی پودر استخوان نتیجه حاصل از مطالعات بخش ‌های بازار، فنی و مالی طرح مورد بررسی قرار ‌‌گرفته می‌شود و در نتیجه گزارش، توجیه پذیر بودن یا نبودن پروژه تعیین شود، تا انتهای نوشتار با “بهین‌صنعت‌یاب” همراه باشید؛

  • معرفی محصول طرح توجیهی پودر استخوان

این محصول تولیدی از ضایعات کشارگاه ‌ها که برای مصارف انسانی غیر قابل  استفاده می‌باشد، استخراج می‌شود و به عنوان خوراک دام، طیور و آبزیان جهت تامین پروتئین غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در جیره ‌بندی غذایی آنان بسیار حائز اهمیت است.

  • مکان یابی در طرح توجیهی پودر استخوان

به منظور حفظ کیفیت ماده اولیه این محصول که پودر گوشت و استخوان می‌باشد، بهتر است در کمترین زمان ممکن به خط تولید برسد تا از مرغوبیت محصول تولیدی کاسته نشود، زیرا پروتئین موجود در گوشت پس از کشتار به سرعت نیترات آزاد می‌کند که خود دلیل اصلی در کاهش کیفیت گوشت است. هرچند جهت انتقال مواد اولیه تا خط تولید از مخازن خنک استفاده می‌شود، در مطالعات طرح توجیهی نزدیکی به کشتارگاه‌ ها جهت احداث این واحد‌های تولیدی بسیار مطلوب‌ تشخیص داده شده است.

  • بازار طرح توجیهی پودر استخوان

همانطور که در معرفی محصول بیان شد، خریداران پودر استخوان، پرورش دهندگان طیور، آبزیان و دام می‌باشند. بازار این محصول جایگاه نسبتا خوبی را دارد البته با انجام مطالعات بازار و آنالیز ریسک‌های موجود از شرایط بازار می‌توان اطمینان حاصل نمود، ضمن آنکه پودر استخوان بعد از پودر سویا و ماهی در درجه دوم غذایی مصرف کنندگان آن، قرار دارد و همچنین بیماری‌های حیوانی می‌تواند بازار این محصول را خدشه دار نمایند، با اینحال نباید فراموش کرد پودر استخوان از ماده اولیه غیرقابل مصرف و دور ریز تبدیل به محصولی با ارزش غذایی بالا در خوراک دام و طیور می‌شود که خود ارزش افزوده بالایی دارد.  همچنین طی فرایند تولید پودر استخوان، روغن حاصل از عصاره استخوان در تولید محصولات آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • روش تولید در طرح توجیهی پودر استخوان

فرآیند تولید پودر استخوان با استفاده از روشی ساده صورت می‌پذیرد و پیچیدگی خاصی ندارد. در روش تولید این محصول، استخوان‌ هایی که از ضایعات کشتارگاه‌ها جمع آوری شده‌اند به کارخانه انتقال می‌یاند. پس از جمع آوری استخوان‌ها، وارد اولین مرحله از تولید خواهند شد.

استخوان های جمع آوری شده در دیگ ‌های بخار سرباز بر روی حرارت به مدت طولانی قرار می‌گیرد که در این مرحله به پخت مواد اصطلاحاً به آن سوپ گفته می‌شود و در این مرحله مخلوط بدست آمده باید جداسازی صورت گیرد تا مواد جامد از مایع جدا شود. در حین فرآیند مرحله جدا سازی چربی که حاصل از پخت استخوان‌ها  تشکیل شده است صورت می‌پذیرد، سپس استخوان‌ها را با استفاده از دستگاه خشک کن، خشک خواهد شد و در گام بعدی با استفاده از دستگاه ‌های خرد کن، خرد می‌شوند و در آخرین مرحله تولید، آسیاب شده و به صورت  پودر در می‌آیند و پس از گذر از مرحله کنترل کیفیت به قسمت بسته‌بندی می‌روند و در پاکت های مخصوص بسته بندی و روانه بازار مصرف می‌شود.

 فرایند تولید پودر استخوان

برای تهیه طرح توجیهی پودر استخوان چگونه اقدام کنیم؟

“مهندسین مشاور بهین ‌صنعت ‌یاب” عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری سرمایه‌گذاری بانکی و عضو شرکت‌های دانش بنیان با بهره‌گیری از توان نیروهای جوان و کار آزموده با انجام موفق بیش از سیصد پروژه در یازده سال کاری خود، همواره به عنوان یکی از شرکت‌ های برگزیده در تدوین طرح توجیهی و مطالعات امکان ‌سنجی با آخرین متد روز دنیا، با هدف ارتقای فرهنگ درست سرمایه‌ گذاری در کشور عزیزمان می باشد، این شرکت با وجود انجام چندین طرح توجیهی پودر استخوان، هم اکنون آمادگی خود را جهت یاری رساندن به سرمایه گذاران این حوزه و انجام مطالعات امکان سنجی اعلام می‌دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس