طرح توجیهی تولید کامیون قطار

 

گزارش رو به رو، خلاصه ای از طرح توجیهی توسعه و نوسازی حمل و نقل ریلی (تولید کامیون قطار) می باشد .

خلاصه طرح توجیهی تولید کامیون قطار

نام محصول تولید کامیون قطار
ظرفیت پیشنهادی طرح ۱۶۰ دستگاه در سال
موارد کاربرد حمل بار در سیستم ریلی

 

مواد اولیه مصرفی عمده انواع فولاد و چوب روسی و قطعات جانبی

 

میزان مصرف سالیانه مواد اولیه اصلی ۳۵۲۰ تن فولاد در سال
اشتغال زایی(نفر) ۳۳
زمین مورد نیاز(متر مربع) ۴۷۰۰
 

زیربنا

 

 

تولیدی (متر مربع):

۶۰
اداری (متر مربع): ۱۲۰۰
انبار (متر مربع): ۳۰۰
محل پیشنهادی اجرای طرح استان های تهران ، خراسان رضوی ، آذربایجان شرقی ، مرکزی ،
خوزستان و گلستان

بخوانید: طرح توجیهی چیست؟

معرفی محصول طرح توجیهی کامیون قطار

محصول مورد مطالعه طرح توجیهی حاضر، تولید کامیون قطار می باشد. این محصول در سیـستم حمـل و نقل ریلی به عنوان ماشینی برای حمل بار مورد استفاده قرار می گیرد. هر کامیون قطار شامل اتاق اصلی، تامپون، چرخ و محـور، سیـستم تعلیـق، سیـستم ترمـز، سیستم اتصال واگن ها و قطعات دیگر می باشد.  موارد استفاده کامیون قطار، تنها در سیستم حمل و نقل جـاده ای قطـار راه آهـن بـین شـهری است

تحلیل ضرورت اجرای طرح توسعه ناوگان ریلی:

حمل و نقل به طور عام و حمل و تقل ریلی به طور خاص،  یکی از قوی ترین اهرم های رشد و توسعه اقتصادی کشور تلقی می شود که علت آن نیز دارا بودن مزایایی از قبیل مصرف سوخت کمتر، ایمنی بالاتر و کاهش تلفات جاده ای، سازگاری بیشتر با محیط زیست و غیره، می باشد، به همین خاطر است که سرمایه گذاری در خصوص توسعه شبکه های ناوگان ریلی، باید در اولویت برنامه های توسعه ای کشور باشد و حضور بخش های غیر دولتی در این امر، باید ضرورت بیشتری پیدا کند. با وجود اهمیت فراوان طرح های توسعه ای ناوگان ریلی، در کشور ما اما این بخش با مشکلات متععدی از قبیل فرسودگی خطوط ریلی، کمبود تعداد واگن ها و افزایش فرسودگی ناوگان ها و عدم توسعه یافتگی زیر ساخت های شبکه حمل و نقل ریلی، مواجه است؛ بنابراین امید است تا با ایجاد طرح های توسعه ای ناوگان حمل و نقل ریلی کشور، موجبات رشد و پیشرفت در بخش های مختلف اقتصادی، ایجاد شود.

در طرح توجیهی تولید کامیون قطار، به منظور افزایش کیفیت محصول نهایی، توجه و اجرای برخی نکات فنی، حائز اهمیت است که در ادامه به ذکر خلاصه ای از این نکات، پرداخته خواهد شد.

  • کیفیت کامیون قطار

کامیون قطار  ماشین حساس و تخصصی است؛ لذا رعایـت کلیـه مـوارد فنـی در تولید آن مانند طراحی، انتخاب مواد اولیه، کیفیت فرآیند ساخت و رعایت کلیه الزامـات فنـی در آن، بسیار اهمیت دارد . بنابراین تولیدکننده کامیون قطار می بایست از تـوان فنـی و مهندسـی مکفی در رعایـت موارد فوق برخوردار باشد و محصولاتی از هر نظـر مطـابق بـا اسـتاندار دهای جهـانی تولید نماید

  • رعایت استانداردهای کشور مقصد

خطوط راه آهن و فاصله بین دو ریل در جهان، از سه استاندارد عمومی آمریکـایی، روسـی و اروپائی تبعیت می کند، به طوری کـه فاصـله دو ریـل در اسـتاندارد های فـوق بـا همـدیگر متفـاوت است. بنابراین واگن های مورد استفاده این کشور ها نیز متفاوت است . بنابر این تولیدکننـدگان واگـن های کامیون قطار لازم است اندازه و ابعاد و مشخصات فنی واگـن را کـاملاً متناسـب بـا اسـتاندارد های مـورد استفاده کشور مقصد صادرات طراحی و تولید نمایند

  • برخورداری تولیدکننده از مزیت رقابتی به لحاظ قیمت

ماده اولیه اصلی مورد استفاده در ساخت واگن، فولاد است و این ماده دارای قیمت جهانی مشخصی است. بنابراین یکی از عوامل اصلی و مهم در قیمت گـذاری صـادراتی، قیمـت جهـانی فولاد و قیمت آن در داخل کشور است. بنابراین صـادرکننده ای مـی توانـد در بازار هـای جهـانی حضور داشته باشد که علاوه بر برخورداری از توان فنی و مهندسی بالا، قابلیت تـأمین فـولاد بـه قیمت مناسب را نیز داشته باشد

 برآورد میزان مصرف سالانه مواد اولیه در طرح توجیهی تولید کامیون قطار

مواد اولیه مصرفی طرح در دو گروه طبقه بندی شد .


گروه اول: فولاد 

بخش عمده مواد اولیه مصرفی در طرح توجیهی تولید کامیون قطار، فولاد است . میزان مصرف فولاد طرح توجیهی تولید کامیون قطار، به طور کامـل تـابع میزان تولید محصولات است. از طرف دیگر بخشی از فولاد به صورت پرت از آن جـدا خواهـد شد که لازم است این پرت به ظرفیت تولید اضافه شده و حاصل جمـع بـه عنـوان میـزان مـصرف سالیانه مواد اولیه مورد توجه قرار گیرد. این مقدار پرت، معـادل ۱۰ درصـد وزن محـصول نهـایی در نظر گرفته می شود. متوسط وزن یک واگن ۲۵ تن است که حدود ۲۰ درصد آن مربوط به مجموعه هـا و قطعـات و ۸۰ درصد دیگر شامل وزن واگن است. بنابراین با احتساب ۸۰ درصد راندمان در ظرفیـت اسـمی پیشنهادی و همچنین پرت در تولید، کل مصرف فولاد در واگن سازی ۳۵۲۰ تن برآورد خواهد شد .

گروه دوم : قطعات و مجموعه های مونتاژی

تعداد این قطعات معادل با تعداد  کامیون قطار تولیدی خواهد بود. بنابر این با احتـساب ظرفیـت و راندمان ۸۰ درصد، تعداد کل نیاز به قطعات و مجموعه ها، ۱۶۰ دست بر آورد می شود.

ماشین آلات موجود در طرح توجیهی تولید کامیون قطار عبارتند از:

  • گیوتین ورق بر
  • دستگاه اره آتشی
  • دستگاه اره آب صابونی
  • سنگ ساب
  • ماشین فرز
  • و ماشین تراش
  • جرثقیل سقفی
  • ماشین تراش دو متری و …

خلاصه فرآیند تولید کامیون قطار:

فرآیند تولید کامیون قطار به این صورت است که مواد اولیه طرح (فولاد، چوب رسی، قطعات جانبی و …)، در مرحله اول، برش داده می شوند. در مرحله بعد، با جوشکاری پروفیل فولادی، اسکلت واگن ساخته خواهد شد، سپس وارد مرحله مونتاژ خواهیم شد. در این مرحله، ابتدا عملیات مونتاژ چرخ و محور انجام می شود و پس از آن، ورق و قطعات دیگر بر روی واگن مونتاژ خواهند شد. در مرحله بعدی، با جوشکاری اتاق، ساخت واگن تکمیل گردیده و پس از تکمیل ساخت واگن، سایر اجزاء و قطعات مونتاژ خواهند شد و چوب کف واگن نصب می شود.

طرح های توسعه ای شبکه های حمل و نقل ریلی، چه نقشی در شکوفایی اقتصاد کشور خواهد داشت؟

پر واضح است که وجود شبکه های حمل و نقلی درون مرزی و برون مرزی پیشرفته در کشور، موجبات تبادلات تجاری و افزایش بهره وری را فراهم می کند.

ارائه طرح توجیهی حمل و نقل ریلی، چه کمکی در تحقق این امر، خواهد کرد؟

با توجه به اهمیت حمل ‌و نقل ریلی در رشد و شکوفایی پایدار کشور ها، دولت ‌ها منابع مناسبی برای توسعه طرح های حمل‌ و نقل ریلی اختصاص می ‌دهند. با توجه به هدف گذاری های انجام شده در برنامه ششم توسعه در حوزه حمل و نقل ریلی، باید سهم ۳۰ درصدی در بخش بار و در بخش مسافر سهم ۲۰ درصدی در این حوزه محقق شود؛ لذا برای تحقق این اهداف ، باید حداقل حجم سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل ریلی، بین ۸۰ تا ۸۵ هزار میلیارد تومان باشد. اما با توجه به اینکه حجم سرمایه‌ گذاری در بخش ریلی سنگین است، پر واضح است که بخش خصوصی به‌ تنهایی قادر به تامین این حجم از سرمایه گذاری نیست؛ لذا برای تحقق این هدف، می بایست دولت و بانک ‌ها وارد عمل شده و تسهیلات مناسبی برای تحقق توسعه صنعت ریلی، در اختیار بخش خصوصی قرار دهند. شایان به ذکر است که دولت علاوه بر سرمایه گذاری در توسعه زیر ساخت، باید در تولید ناوگان نیز سرمایه گذاری کند.

 

طرح توجیهی کامیون قطار

یکی از مهم ترین آیتم هایی که در طرح توجیهی تولید کامیون قطار مورد بررسی قرار می گیرد، شاخص های مالی و اقتصادی طرح، اعم از نرخ بازده داخلی طرح است که این شاخص، بیانگر جذابیت طرح نیز می باشد. با توجه به اینکه در حال حاضر، سرمایه گذاری در بخش ریلی، دارای جذابیت زیادی نیست، با انجام مطالعات امکان سنجی و بررسی های فنی- مالی و اقتصادی و در نهایت ارائه طرح توجیهی تولید کامیون قطار، به سازمان ها و ارگان های تامین منابع و ارائه دهنده تسهیلات، می توان آن ها را ترغیب به سرمایه گذاری در بخش توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کرد.

و اما شرکت دانش بنیان مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، مشاور رتبه دار کانون مشاوران بانکی، با ارائه طرح های توجیهی صنعت ریلی، آماده ارائه خدمتی هر چند کوچک در راستای تحقق اهداف توسعه ای و شکوفایی اقتصاد کشور، می باشد.

 

خواندن مطالب زیر پیشنهاد میشود :

طرح توجیهی تولید فولاد 

طرح توجیهی تولید انواع سازه های فلزی

طرح توجیهی تولید تجهیزات دوار صنعتی

طرح توجیهی احداث پیست اتومبیل رانی 

طرج توجیهی تولید ریل آسانسور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس