طرح توجیهی جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی دستگاهی است که برای جابجا کردن اجسام سنگین در کارخانه ها و مراکز صنعتی و تولیدی به کار می رود. جرثقیل سقفی از قطعات مختلف تشکیل شده و در انواع و ابعاد مختلف ساخته می شود. مقاله حاضر در ارتباط با طرح توجیهی جرثقیل سقفی می باشد.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

جرثقیل سقفی ابزاری است که از آن برای جابجا کردن وسایل سنگین استفاده می شود. به کمک جرثقیل سقفی به راحتی می توان اجسام سنگین را در کارگاه ها و سوله های صنعتی بلند و جابجا کرد. ریل ها، ستون ها و واگن برقی از قطعات اصلی جرثقیل سقفی است. مقاله طرح توجیهی جرثقیل سقفی در این زمینه ارائه می گردد.

جرثقیل سقفی چیست؟

جرثقیل سقفی، سازه ای است که به منظور جابجا کردن کالاها و اجسام سنگین به کار گرفته می شود. این دستگاه، شامل دو میله اصلی و دو ریل می باشد. یک واگن برقی به ریل متصل است و در امتداد آن حرکت می کند. مکانیسم عملکرد جرثقیل های سقفی از طریق کنترل از راه دور سیمی یا بی سیم و یا از کابین کنترل صورت می گیرد.

اجزای تشکیل دهنده جرثقیل سقفی

  • راهبر طولی

این قسمت از بدنه جرثقیل سقفی، بسته به ظرفیت دستگاه، به صورت تک پل و دو پل ساخته می شود و به وسیله پیچ های مقاوم به پل متصل می گردد. قوطی مستطیلی، چرخ های چدنی، موتور گیربکس و ضربه گیرها از اجزای اصلی این قطعه می باشند.

  • کالسکه حرکت عرضی

در جرثقیل های سقفی دو پل، کالسکه بر روی وینچ  بالابر قرار می گیرد و در عرض دستگاه حرکت می کند. دو عدد گیربکس، نیروی لازم برای حرکت این قطعه را فراهم می کنند.

  • وینچ (بالابر)

وینچ جرثقیل به دو نوع بکسلی و زنجیری تقسیم می شود. برای بارهای با ظرفیت کم تر، جرثقیل زنجیری و برای ظرفیت های بالاتر، وینچ های بکسلی به کار می آیند.

  • قلاب جرثقیل

یکی دیگر از اجزای جرثقیل سقفی، قلاب است. اتصال جرثقیل به اجسام و بلند کردن آن از طریق قلاب انجام می شود.

 

 

 

 

معرفی طرح توجیهی جرثقیل سقفی

انواع جرثقیل های سقفی

  • جرثقیل سقفی تک پل (مونوریل)

این جرثقیل، مکانیسم ساده تری دارد و از یک ساختار یک میله ای تشکیل شده است. در تأسیسات کوچک تر با دهانه کم تر از ۲۵ متر و ظرفیت زیر ۲۰ تن، استفاده از این جرثقیل مناسب تر است.

  • جرثقیل سقفی دوپل

در ساختار جرثقیل های سقفی دو پل، یک میله دو تایی به کار می رود. در تأسیسات بزرگ با دهانه بیش از ۲۵ متر، این نوع جرثقیل به کار گرفته می شود. ظرفیت بار این جرثقیل ها بیش از ۳۰۰ تن می باشد. از ویژگی های این دستگاه می توان به سرعت بالا، امکان نصب راهروی تعمیراتی در امتداد پل و سهولت تعمیر قطعات مختلف و ماکزیمم ارتفاع بالابری آن اشاره کرد.

  • جرثقیل سقفی دروازه ای

این جرثقیل ها عمدتاً در فضاهای باز و در مکان هایی مانند کارخانجات سنگ بری به کار گرفته می شوند. ساختار این دستگاه شامل یک تیرک افقی، ۲ یا ۴ پایه، قرقره، کابل و… می باشد. ظرفیت جابجایی بار در این جرثقیل تا ۳۰ تن بوده و تا ۷۰ متر، طول دهانه های آن می باشد.

  • جرثقیل سقفی نیم دروازه ای

عملکرد جرثقیل های سقفی نیم دروازه ای مانند نوع دروازه ای است؛ اما ظرفیت و قدرت حمل بار در آن کمتر است. یکی از قابلیت های جرثقیل نیم دروازه ای، زاویه گردش تیرک آن می باشد که تا ۳۶۰ درجه هم قابلیت دارد. عملکرد قرقره در این سازه به دو صورت برقی و دستی قابل انجام است.

  • جرثقیل دروازه ای بازویی

جرثقیل دروازه ای بازویی، یکی دیگر از انواع جرثقیل های سقفی می باشد. این جرثقیل بیشتر در سالن ها به خصوص در خط تولید ماشین آلات به کار گرفته می شود. توان گردش تا ۱۸۰ درجه، طول بازویی ۶ متری و ظرفیت بار تا ۱۰ تن از ویژگی های این دستگاه است.

  • جرثقیل دیواری

جرثقیل دیواری بیشتر در فضای سر بسته و سالن هایی مانند مونتاژ ماشین آلات به کار می رود. این نوع جرثقیل ظرفیت حمل بار تا ۵ تن را با طول بازویی ۱۰ متر دارد. امکان نصب بالابرهای زنجیری و بکسلی، سرعت حرکت و قابلیت نصب در تمامی ارتفاع ها از ویژگی های این دستگاه است.

ارائه و تدوین طرح توجیهی جرثقیل سقفی

کاربرد جرثقیل های سقفی

جرثقیل های سقفی، ابزار بسیار پرکاربردی هستند که در بسیاری از مکان های صنعتی روباز یا بسته، کارگاه ها، انبارها، کارخانه ها و بسیاری از صنایع مانند خودروسازی، ساخت فلزات و بتن، صنعت کشتی و هواپیما سازی و… که نیاز به حمل و جابجایی بارهای سنگین در آن وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای جرثقیل های سقفی

  • قابلیت تنظیم

با توجه به این که این سازه ها انعطاف پذیری بالایی دارند و در هر سطح و ارتفاعی کار می کنند، بسیاری از نیازهای متغیر را تأمین می کنند.

  • ارگونومیک بودن

با وجود این دستگاه ها استفاده از نیروهای انسانی به کنار نهاده شده و شرایط مطلوبی جهت ایمنی و حفاظت از سلامت آن ها فراهم گردیده است.

  • هزینه های تعمیر و نگهداری اندک

جرثقیل های سقفی بر اساس تکنولوژی های جدید و آخرین فناوری ها ساخته می شوند و با کاربری و ظرفیت های متفاوت، نسبت به انواع دستگاه های بالابر، هزینه های تعمیر و نگهداری کم تری دارند.

  • قابلیت موقعیت یابی

توانایی تشخیص مکان به طور دقیق و سرعت بالا از دیگر مزایای این دستگاه هاست.

  • کاهش هزینه ها

جرثقیل سقفی می تواند کار چندین لیفتراک را انجام دهد و از این رو صرف هزینه ها به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد.

کد آیسیک مرتبط با محصول طرح توجیهی جرثقیل سقفی

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
جرثقیل سقفی ۲۹۱۵۵۱۲۳۱۵
جرثقیل دروازه ای ۲۹۱۵۵۱۲۳۱۶
جرثقیل بازویی ۲۹۱۵۵۱۲۳۱۸

کد تعرفه مرتبط با محصول طرح توجیهی جرثقیل سقفی

شرح تعرفه کد تعرفه
جرثقیل سقفی ۸۴۲۶۱۱۰۰,۸۴۲۶۳۰۰۰
جرثقیل دروازه ای ۸۴۲۶۱۹۰۰
جرثقیل بازویی ۸۴۲۶۱۹۰۰

 

وضعیت واردات و صادرات محصول مرتبط با طرح توجیهی جرثقیل سقفی

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات جرثقیل سقفی به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات جرثقیل سقفی به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات جرثقیل سقفی به تفکیک سال

فرایند ساخت و نصب جرثقیل سقفی

  • نقشه برداری و طرح اولیه

ضمن آماده سازی سالن، نقشه برداری و طراحی ساخت جرثقیل سقفی با توجه به نیاز، در انواع تک پل یا دو پل نیز انجام می شود.

  • نظارت بر مراحل ساخت

کارشناسان بر نحوه اجرای پروژه نظارت می کنند. در طول فرایند ساخت و آماده سازی، پل های جرثقیل بررسی می شوند. پس از اتمام مرحله ساخت پل ها و تأیید کارشناسان مربوطه، قطعات با توجه به شرایط محیطی رنگ آمیزی می شوند.

  • مونتاژ و نصب جرثقیل

پس از آماده سازی و اتمام ساخت قطعات، نوبت به مرحله مونتاژ قطعات و اتصال آن ها به یکدیگر می رسد. اتصال برخی قطعات نیز باید در محل نصب به سازه صورت بگیرد. پس از تأیید واحد فنی، جرثقیل به محل نصب منتقل می شود.

  • نصب جرثقیل در محل

در پایان، کلیه متعلقات جرثقیل آماده شده به محل نصب حمل شده و نصب جرثقیل بر روی کنسول ها و تیر کرین ها انجام می شود. پس از نصب، آزمایشات اولیه توسط کارشناس برق و مکانیک صورت می گیرد.

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از ده سال تجربه و کسب مهارت در زمینه ارائه طرح های توجیهی و امکان سنجی، آماده نگارش و تدوین طرح توجیهی جرثقیل سقفی می باشد.

 

بخوانید :

طرح توجیهی ریل اسانسور

طرح توجیهی کامیون قطار 

طرح توجیهی بازسازی ماشین الات 

طرح توجیهی موتور سیکلت

طرح توجیهی کلاه کاسکت 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس