طرح توجیهی سیلیکات سدیم

سیلیکات سدیم نوعی ترکیب معدنی است که از ترکیبات اکسید سدیم به شکل مایع و جامد به دست می آید. استفاده از آن در برخی صنایع مانند تولید لوازم بهداشتی بسیار معمول است. کاربرد این ماده در صنایع موجب افزایش مقاومت و سختی محصولات می شود. مقاله حاضر در ارتباط با طرح توجیهی سیلیکات سدیم می باشد.

بخوانید :‌ طرح توجیهی چیست ؟ 

سیلیکات سدیم، ماده ای است که از ترکیبات اکسید سدیم به دست می آید. این ماده محلول در آب است و در دو نوع مایع و جامد وجود دارد. این ترکیب معدنی خواص مختلفی دارد و در صنایعی مانند تولید لوازم بهداشتی، کاشی و سرامیک، ذوب فلزات و… به کار گرفته می شود. برای آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مقاله طرح توجیهی سیلیکات سدیم با بهین صنعت یاب همراه باشید.

طرح توجیهی سیلیکات سدیم

سیلیکات سدیم چیست؟

سیلیکات سدیم یا شیشه مایع، به ترکیباتی که شامل اکسید سدیم باشد، گفته می شود. این ماده شیمیایی نخستین بار در نیمه اول قرن هفدهم توسط دانشمندی به نام «ون هلمونت» کشف شد. این ماده قلیایی محلول در آب در دو نوع مایع و جامد وجود دارد. نوع جامد آن به شکل قطعات شفاف و یا به صورت پودری سفید رنگ می باشد. این ترکیبات در اسیدها و الکل ها حل نمی شوند و با حل شدن آن در آب، نوعی محلول قلیایی تولید می شود. در بسیاری از صنایع و محصولات بهداشتی استفاده از آن رایج است. وجود این ترکیب معدنی در محصولات خاص، موجب سختی و مقاومت آن می شود. هر چه میزان این ترکیب در محصول بیشتر باشد، سختی و مقاومت بالاتری خواهد داشت.

کاربردهای سیلیکات سدیم

ترکیب معدنی سیلیکات سدیم خواص مختلفی دارد و از آن در صنایع و برای تولید محصولات مختلف استفاده می شود.

  • تولید محصولات بهداشتی و مواد شوینده

از این ماده برای تولید انواع مواد شوینده و بهداشتی استفاده می شود. به عبارتی سیلیکات سدیم از مهم ترین مواد تشکیل دهنده تولید انواع صابون و تمامی مواد شوینده پارچه و لباس به شمار می رود. درصد استفاده از این ترکیب معدنی در صنایع تولید مواد شوینده به مقدار ۱ تا ۲% می باشد. برخی خصوصیات سیلیکات در مواد شوینده به شرح زیر می باشد:

  • خنثی کننده و از بین برنده محیط اسیدی: سیلیکات سدیم محیط اسیدی را از بین می برد و مانع از سایش و خوردگی مخازن می گردد. همچنین وجود سیلیکات سدیم در ترکیب مواد شوینده مانع از خوردگی سینک ظرفشویی و لباسشویی می شود.
  • از بین برنده و حذف کننده چربی ها: این ترکیب معدنی چربی ها را پاک می کند و آلودگی ها را از بین می برد.
  • ترکیب سیلیکات سدیم با کاهش سطح یون های کلسیم و منیزیم موجب کاهش سختی آب می شود.
  • صنایع تولید کاشی و سرامیک

یکی از کاربردهای سیلیکات سدیم، استفاده از آن در صنایع تولید کاشی و سرامیک است. از این ترکیب برای روان کردن و چسبناک کردن مواد اولیه و جلوگیری از ترک خوردگی محصول استفاده می شود. همچنین با اثر حذف رطوبت اضافی، موجب سریع تر خشک شدن محصول و افزایش راندمان کار می شود. استفاده از این ترکیب نیاز به افزودن ترکیبات دیگر و تولید پسماند را کاهش می دهد.

یکی از مزایای استفاده از این ترکیب غیر ساینده در تولید کاشی و سرامیک به جای نماندن اثرات ترکیب در محصول نهایی است. استفاده از سیلیکات سدیم در تولید کاشی و سرامیک، فرایند تولید را مقرون به صرفه کرده است.

  • کاربردهای سیلیکات سدیم در صنایع فلزی

سیلیکات سدیم در صنعت ذوب فلزات به عنوان عاملی برای پوشش قالب های ریخته گری به کار می رود و موجب ممانعت از سوختن قالب می شود. سیلیکات سدیم از مرسوم ترین ترکیبات معدنی مورد استفاده در صنعت ذوب فلزات به شمار می رود که میزان استفاده از آن به مقدار ۵/۲ تا ۳% می باشد.

  • کاربرد در صنعت تولید کاغذ و کارتن

یکی دیگر از موارد کاربرد سیلیکات سدیم، استفاده از آن در صنعت کاغذسازی و تولید کارتن و مقوا است. این ترکیب معدنی به بافت خمیر کاغذ، حالت چسبندگی می دهد. لایه های کاغذ که آغشته به این ماده هستند، به هم می چسبند و لایه های ضخیم کارتن و لوله های مقوایی تولید می شود. هر چند که برای ایجاد خاصیت چسبندگی در لایه های کاغذ می توان از چسب های دیگری مانند نشاسته, پی وی ای، دکسترین و… استفاده نمود، اما مقرون به صرفه بودن ترکیب سیلیکات سدیم جایگزین مناسبی در این مورد به حساب می آید.

  • صنعت ساختمان و تونل سازی

برای تسریع واکنش و زودگیری سیمان، از سیلیکات سدیم استفاده می شود. به طور کلی در ساختمان سازی و احداث تونل ها سیلیکات سدیم به عنوان زودگیری سیمان عمل می کند. هنگام نصب بلوک های سیمانی بین دیواره تونل و بلوک ها، ترکیب سیلیکات سدیم پاشیده می شود.

 

کد آیسیک مرتبط با تولید سیلیکات سدیم

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
سیلیکات سدیم ۲۴۱۱۴۱۲۴۵۸
سیلیکات سدیم مایع ۲۴۱۱۵۱۲۴۵۹
سیلیکات سدیم جامد ۲۴۱۱۵۱۲۴۶۰

کد تعرفه مرتبط با تولید سیلیکات سدیم

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
سیلیکات سدیم ۲۸۳۹
سیلیکات سدیم مایع ۲۸۳۹۱۹۲۰
سیلیکات سدیم جامد ۲۸۳۹۱۹۱۰

وضعیت واردات و صادرات محصول طرح توجیهی سیلیکات سدیم

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات سیلیکات سدیم به شرح زیر می باشد:

 

نمودار وضعیت واردات و صادرات سیلیکات سدیم به تفکیک سال

 

  

جدول وضعیت واردات و صادرات سیلیکات سدیم به تفکیک سال

 

ماشین آلات و تجهیزات تولید سیلیکات سدیم

برخی تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای تولید سیلیکات سدیم عبارتند از:

  • مخزن آب
  • کوره واکنش
  • فیلتر
  • بویلر بخار
  • مخزن رسوب
  • مخزن تغلیظ
  • نوار نقاله

فرایند تولید سیلیکات سدیم

ترکیبی از شن و کربنات سدیم و سود خشک با دانسیته و غلظت مشخص در دمای بالاتر از ۱۴۰۰ درجه سانتی گراد در کوره ذوب می شود. محصول به دست آمده، ماده ای مذاب است که به دلیل ناخالصی آهن در کمتر از یک درصد، به رنگ آبی یا سبز روشن درمی آید. مواد مذاب در سیستم خنک کننده قرار می گیرد. سپس در دستگاه های مخصوص خرد شده و در آب حل می شوند. در نهایت با عمل فیلتراسیون، محلول سیلیکات سدیم به دست می آید.

اگر هدف، تولید سیلیکات‌ سدیم خشک باشد، مواد مذاب بدون خنک شدن، با مقدار معینی از آب وارد یک سیستم می شود.

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و کسب مهارت های تخصصی در زمینه ارائه طرح های توجیهی و امکان سنجی، آمادگی خود را جهت تدوین و نگارش طرح توجیهی سیلیکات سدیم و ارائه مشاوره های تخصصی لازم در این زمینه اعلام می دارد.

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی اسید سولفوریک

طرح توجیهی انواع چسب 

طرح توجیهی اسید بنزوئیک 

طرح توجیهی اکسید کروم 

طرح توجیهی گرانول بنتونیت 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس