طرح توجیهی مجتمع گردشگری

 طرح توجیهی مجتمع گردشگری

گردشگری به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که فرد یا افرادی در طی سفر به مکانی خارج از محیط معمول زندگی خود برای مدت زمان حداقل ۲۴ ساعت و حداکثر یک سال متوالی با هدف تفریح، تجارت و غیره انجام می دهد به شرط اینکه از محل مورد بازدید (مقصد) حقوق و دستمزد دریافت نکند. با بهین صنعت یاب برای بررسی طرح توجیهی مجتمع گردشگری همراه باشید.

بخوانید :‌طرح توجیهی چیست ؟ 

اهمیت احداث مجتمع در طرح توجیهی مجتمع گردشگری

گردشگری امروزه یکی از اقتصادی‌ترین فعالیت‌ها در چرخه ملی کشورها، به خصوص از جهت اشتغال و ارزآوری و رونق مناطق مختلف تلقی می‌شود که علاوه بر آن دارای مزایای ارتباطی، سیاسی، فرهنگی و تأثیرات بین‌الملل خاصـی اسـت. بـه همین دلیل اغلب کشورهای جهان که دارای میراث فرهنگی غنی و نیز مناطق طبیعی هستند، از ایـن فعالیـت بـه منزله ابزاری راهبردی در توسعه اقتصادی استفاده می‌کنند. این عامل شرایط مساعدی را برای بهره‌برداری و توسعه زیرساخت‌های گردشگری فراهم می‌سازد. با توجه به اهداف و سیاست‌های دولت در سند چشم‌انداز کشور که در آن سالانه به ورود ۲۰ میلیون گردشگر خارجی تاکید شده است، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری از واقعیـت‌هـای اجتناب ناپذیر است. یکـی از راه‌هـای تحقـق توسعه گردشگری، احداث مجتمع گردشگری در مناطق توریستی و مراکز استان های کشور می‌باشد؛ این امر از طریق جذب گردشگر و افزایش اشتغال بر رشد اقتصادی و توسعه این مناطق و در نهایت توسعه کشور تاثیر می‌گذارد.

زمانی که این ابعاد مورد توجه قرار گیرد، آنگاه هدف غایی و نهایی برنامه ریزی شهری و منطقه ای که همانا نیل به توسعه پایدار و ایجاد ارتباط منطقی بین انسان و محیط است تحقق خواهد یافت؛ لذا باید بدین نکته اشاره داشت که در بررسی جایگاه اقامتی علاوه بر خدمات رسانی به گردشگران، اهداف مهم دیگری نظیر تداوم رشد و توسعه محیط زیست و عدالت اجتماعی برای منطقه و ساکنان آن مدنظر است.

گسترش حمایت های دولت به منظور کمک به ایجاد زیرساخت های اولیه سرمایه گذاری در صنعت گردشگری از جمله گسترش شبکه های برق، آب، گاز، تلفن و راه دسترسی بوده است. همچنین باید توجه کرد که رشد زیاد سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایجاد تاسیسات گردشگری از جمله مجتمع گردشگری کشور را به امکانات و ظرفیت های بالای پذیرش گردشگران تبدیل می نماید.

ویژگی های یک مجتمع گردشگری

انتخاب مکان مناسب و صحیح برای اوقات فراغت از اصول مهم طراحی طرح مجتمع گردشگری می باشد، انتخاب صحیح باعث صرفه جوئی در هزینه ها و افزایش بهره بروری خواهد شد. از جمله موارد و پارامترهایی که در این انتخاب موثرند عبارتند:

  • نزدیکی به بازار هدف 
  • دسترسی آسان به خدمات 
  • وجود زیربناها و راه های دسترسی
  •   دسترسی به نیروی انسانی 
  • نزدیکی به فرودگاه  
  • نزدیکی به راه آهن بین المللی 
  • وجود زیرساخت

 

یکی از مجوزهای ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ها به سرمایه گذاران، پس از تایید در کمیته های سرمایه گذاری مربوطه مجوز احداث مجتمع گردشگری می باشد و برای تایید در کمیته سرمایه گذاری نیاز به طرح توجیهی می باشد و شرکت بهین صنعت یاب طرح توجیهی مجتمع گردشگری را پس از بررسی میدانی و شناسایی قابلیت های منطقه، مطالعات فرصت، سطح اشغال، هزینه های سرمایه گذاری، بررسی بازار، درآمد و هزینه های جاری تدوین می نماید.

 

طرح توجیهی گردشگری 

شرکت دانش بنیان و مهندسی بهین صنعت یاب با ۱۰ سال سابقه کاری و تجربه موف بیش از ۱۰ ها طرح توجیهی تفریحی و گردشگری در تمامی مراحل انجام طرح توجیهی و ثبت نام در سامانه ثبت خدمات الکترونیک میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ( My.ichto.ir ) در کنار سرمایه گذاران و مجریان طرح های سرمایه گذاری و گردشگری می باشد. اگر شما قصد دارید طرح توجیهی مجتمع گردشگری را راه اندازی کنید و مجوز ایجاد از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بگیرید یا تصمیم دارید برای احداث مجتمع گردشگری وام بگیرید شرکت دانش بنیان بهین صنعت یاب میتواند جهت انجام این امر شما را یاری کند.

مطالب مرتبط:

طرح توجیهی گردشگری 

طرح توجیهی بوم گردی 

طرح توجیهی سفره خانه سنتی 

طرح توجیهی هتل 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس