طرح توجیهی معدنی

 بی تردید بهره‌برداری از معادن، یک عامل مثبت و مهم در رشد اقتصادی محسوب می‌شود. نقش معدن در بازار جهانی بسیار پررنگ بوده و رقابت تنگاتنگی در بازار بین‌المللی بر سر آن، وجود دارد. ریسک بالا در عملیات معدنی، موجب شده است تا سرمایه‌گذاران و پژوهشگران به توسعه روشی بپردازند که بتوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری را ارزیابی نموده و با حداقل ریسک، آنها را رتبه‌بندی کرد. نگارش طرح توجیهی‌معدنی یکی از روش‌های ازریابی اینگونه طرح‌هاست. در این مقاله با طرح توجیهی معدنی آشنا می‌شوید. با بهین صنعت یاب همراه باشید؛

منابع معدنی و ذخایر تحت الارضی هر کشوری، یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصاد آن کشور است. معدن و معدنکاری با سابقه‌ای طولانی در ایران جز کارهای پرافتخار، و ایرانیان پیشرو در این عرصه بوده‌اند. اولین اقوامی که فلزات را کشف کردند، در ایران و ساکنان فلات ایران بودند و همچنین کشف آثاری که از سرزمین ایران و مربوط به هزاره ششم قبل از میلاد پیدا شده موید این موضوع است.

ایران با دارا بودن ۷% ذخایر کشف شده دنیا، بستر مناسب سرمایه گذاری در این بخش می‌باشد. کشورمان با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدنی (غیر نفتی)، ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته و یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی به حساب می‌آید و در بسیاری از ذخایر مواد معدنی در دنیا ثروتمند می باشد.

نگارش طرح توجیهی معدنی در بخش بازار تقریبا مشابه دیگر طرح‌ها می‌باشد ولی بخش مهمی که تفاوت این نوع طرح با دیگر طرح‌هاست، بخش فنی طرح می‌باشد که برخی سرفصل‌ها با حساسیت بالاتر در آن دیده می‌شود.

طرح توجیهی معدنی

به طور مثال مطالعات زیست- محیطی در اینگونه طرح‌ها بسیار حائز اهمیت می‌باشد. متاسفانه در برخی پروژه‌های معدنی به دلیل دیده نشدن بخش زیست- محیطی و اجتماعی درگیر مشکل شده‌اند.

در هر پروژه معدنی باید با رویکردی نو (جدید) به موضوع طرح نگاه کرد، زیرا اتفاقاتی که در زمین می‌افتد تابع شرایط متفاوتی از طبیعت است. به عنوان مثال؛ اینکه عمر ماده معدنی چقدر باشد نوع ماده معدنی از لحاظ مواد تشکیل دهنده چیست، آیا رسوبی است؟ آذرین است یا محلول‌های گرمابی؟ شرایط محیطی و زمین شناسی چه بوده؟ مثلاً سنگ آهن گل گهر با سنگان بسیار متفاوت است. حتی نقاط مختلف یک معدن، کانی‌سازی متفاوت دارد، به همین دلایل مطالعات اولیه یک طرح باید بسیار دقیق باشد زیرا فلوشیت‌های متفاوتی می‌شود تولید کرد.

به دلیل تفاوت در کانی‌ها و درجه خلوص ماده معدنی تفاوت قیمت فاحش وجود دارد. که این بحث فنی به طور مستقیم در بخش مالی طرح نیز، اثرگذار است.

مطالعات فنی در طرح‌های معدنی از زمان اکتشاف شروع می‌شود. درست بودن استاندارد‌های اکتشافی و استاندارد ذخیره و دسترسی به اطلاعات کافی برای محاسبه ذخیره قطعی، بررسی می‌شود. لازم به ذکر است؛ استاندارد‌های بین‌المللی مطالعات معدنی بر اساس استاندارد جورک استرالیا می‌باشد.

مثالی از مطالعات نادرست طرح معدنی؛ دولت معدنی را به بخش خصوصی واگذار کرد که در فواصل ۵۰۰متری چاله اکتشافی زدند و در بین این چاله‌ها سه تا چهار گسل وجود داشت که در مطالعات دیده نشده بود، و حال معدن واگذار شده و سرمایه‌گذار می‌خواهد معدن را مکانیزه کند، که باید مسیر تا انتها مشخص باشد. اما پس از مطالعه، روشن شد. غیر از قسمت کوچکی از معدن، بقیه جاها امکان مکانیزاسیون ندارد در حالیکه نگاه کسی که معدن را واگذار کرده این بود که قابلیت استخراج مکانیزه وجود دارد.

برای رفع این مشکلات، در هنگام نگارش طرح باید استاندادر‌های جهانی رعایت شود. نگارش طرح‌های معدنی از حساسیت بالایی برخوردار هستند لذا در هنگام تهیه آن باید از مشاورانی متخصص و کاربلد استفاده کرد تا با مشکلات بعدی مواجه نشود. با بیان نکات و الزامات طرح توجیهی معدنی دریافتیم، اثرات احداث معدن در یک منطقه چه تاثیراتی بر معیشت ساکنین و محیط زیست آن منطقه ایجاد می‌کند. لذا تدوین مطالعات امکان‌سنجی باید بسیار دقیق و منطبق با استاندارد‌های جهانی تهیه شود.

ارائه بهترین و کارآمدترین طرح توجیهی توسط گروه بهین صنعت یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس