طرح توجیهی پتاسیم کلرید

 

کاربردهای بسیار ویژه پتاسیم کلرید باعث شده است که همواره این نمک در زندگی انسان، نقش مهمی داشته باشد. امروزه از این نمک به عنوان بافر‌های PH  نمک پتاسیم کلرید برای تولید کودهای شیمیایی و همچنین ساخت مواد منفجره نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟ 

پتاسیم کلرید چیست؟

ترکیب پتاسیم کلرید بدون شک یکی از بهترین نمک های پتاسیم دار موجود در دنیا است. معمولاً این ترکیب را به شکل سنگ معدن استخراج می کنند. این کود برای تقویت خاک و افزایش بهره وری از آن انتخاب بسیار مناسبی است. این نمک از کریستال های متعدد سفید رنگ تشکیل شده است، میزان حلالیت این نمک با دما رابطه مستقیمی دارد. به گونه ای که هرچه دمای محیط افزایش پیدا کند آنگاه این ترکیب راحت تر در آب حل می شود.

پتاسیم کلرید از جمله ترکیبات بسیار پرکاربرد و مفیدی است که در صنایع مختلف از آن استفاده می شود. یکی از ساده ترین و اولین کاربرد های این نمک، استفاده از آن برای بهبود و ارتقای حاصلخیزی خاک است. این کود بنا به دلایلی نسبت به سایر کود های شیمیایی از قابلیت های بیشتری برخوردار است. به همین خاطر درصد مصرف این کود برای تغذیه بهتر گیاهان روز به روز در حال افزایش است.

پتاسیم کلرید، درصد فراوانی بالایی دارد به همین خاطر تهیه این کود بسیار راحت تر از سایر کود های شیمیایی است. این کود کارایی بسیار بالایی دارد به گونه ای که استفاده از آن تاثیر بسیار مطلوبی در افزایش محصولات زمین کشاورزی خواهد داشت.

این کود به عنوان منبع بسیار مفید و غنی برای تغذیه محصولات کشاورزی مختلف در نظر گرفته می شود. با وجود قابلیت هایی که دارد، از قیمت مناسب و بصرفه ای برخوردار است. بنابراین هنگام خرید این کود از جنبه های مختلف سود خواهید کرد.

ایالات متحده آمریکا همواره برای حاصلخیزی زمین های کشاورزی خود از ترکیب پتاسیم کلرید استفاده می کند. این کود پتاسیم دار برای رشد محصولاتی مانند ذرت، سویا، پنبه و یا حتی گندم بسیار مناسب است. پتاسیم کلرید برای اهداف بسیار زیادی در صنایع به کار گرفته می شود که عمده ترین کارایی آن به تهیه کود شیمیایی مربوط می شود اما با این حال از این ترکیب برای ساخت صابون، رنگ ها، دارو ها، شوینده های متنوع و … نیز استفاده می شود.

روش تهیه پتاسیم کلرید

نخستین بار ترکیب پتاسیم کلرید در سال ۱۸۰۷ از پتاسیم سود سوزآور بدست آمد. ترکیب پتاسیم کلرید از فلز فعال پتاسیم در کنار هالوژن کلر تهیه می شود. فرایند تهیه پتاسیم کلرید در ابتدا به سنگ معدن احتیاج دارد، این سنگ معدن طی فرایند تغلیظ، فرآوری می شود و از این طریق ناخالصی های احتمالی از وجود پتاسیم کلرید پاک می شود و در نهایت ترکیب پتاسیم کلرید خالص و نهایی با کیفیت بالا به دست می آید.

فرایند های خشک و تر ویژه ای برای تهیه پتاسیم کلرید وجود دارند. معمولاً در طی هر دو فرایند مراحل ویژه ای طی می شوند. فرایند خشک تهیه پتاسیم کلرید شامل خردایش، جداسازی نمک، جداسازی دوغاب حاوی برخی مواد گروه معدنی، تفکیک پتاسیم کلرید از نمک و در نهایت نیز مرحله خشک کردن و دانه بندی سپری می شود.

نمک پتاسیم کلرید که در سنگ معدن وجود دارد به همراه برخی مواد نامحلول با استفاده از روش های حرارتی ویژه و یا آسیاب کردن به دانه های کوچک خرد می شوند و در آن مقداری آب به ترکیب اضافه می کنند تا از این طریق دوغاب دارای نمک پتاسیم کلرید و سدیم کلرید از طریق رسوب سازی و حرارت جدا شود. ترکیب پتاسیم کلرید و سدیم کلرید نیز باید از یکدیگر جدا شوند که برای اینکار از روش های جداسازی الکترواستاتیک یا حتی برخی از روش های مغناطیسی استفاده می کنند.

گاه برای تهیه پتاسیم کلید از فرایند تر استفاده می شود، در این فرایند پیش از انجام مراحل خرد کردن به سنگ معدن باید مقداری آب اضافه کنند، این کار باعث ایجاد دوغاب معدنی می شود. ترکیب معدنی حاوی آب را از طریق سنگ شکن خرد می شود و در ادامه به کمک روش رسوب سازی  و یا حتی حرارت دهی جداسازی صورت می گیرد.

کاربرد پتاسیم کلرید در صنعت دارو و کشاورزی

امروزه پتاسیم کلرید بیشتر از هر چیز دیگری در تولید کود شیمیایی استفاده می شود. صنعت کشاورزی با استفاده از کود پتاسیم کلرید پیشرفت بسیار زیادی کرده است زیرا با استفاده از این کود می توان تمام نیازهای خاک را برطرف کرد. علاوه بر این کود پتاسیم کلرید در افزایش سرعت رشد و رویش محصولات کشاورزی نیز تاثیر بسیار چشمگیری می گذارد.

لازم به ذکر است که این نمک در صنایع داروسازی نیز مورد توجه قرار می گیرد. معمولاً از این نمک برای ساخت مایع مخصوص دیالیز استفاده می کنند زیرا این ماده برای تعادل سازی الکترولیت های موجود در بدن بسیار مفید است.

گاه پتاسیم کلرید در برخی از مواد غذایی مثل غلات، فراورده های یخ زده، محصولات گوشتی، برخی از میان وعده ها بخصوص چیپس، انواع سس ها و حتی سوپ ها دیده می شود. این ماده عوارض جانبی ندارد مگر آنکه به مقدار بسیار زیاد استفاده شود زیرا مقادیر زیاد پتاسیم کلرید باعث ایجاد سم در بدن می شود.

کاربرد های این ماده بسیار متنوع است و هیچ محدودیتی ندارد. این ماده علاوه بر موارد ذکر شده در تولید انواع ضد یخ ها و حتی ساخت مصالح ساختمانی نیز به کار گرفته می شود. پتاسیم کلرید برای ساخت محصولات کاغذی و آزمایشگاهی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک مرتبط با 

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
کلرور پتاسیم ۲۴۱۲۶۱۲۳۳۶

 

کد تعرفه مرتبط با پتاسیم کلرید

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
هیدرواکسید سدیم (سودسوزآور)؛ هیدرواکسیدپتاسیم (پتاس سوزآور)؛ پراکسید سدیم و پراکسید پتاسیم. ۲۸۱۵

 

وضعیت واردات و صادرات پتاسیم کلرید

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات پتاسیم کلرید به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات پتاسیم کلرید تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات پتاسیم کلرید به تفکیک سال

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید پتاسیم کلرید اعلام می دارد.

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی دی کلرو بنزن

طرح توجیهی جوهر پرینتر

طرح توجیهی اسید بنزوئیک

طرح توجیهی اسید سولفوریک 

طرح توجیهی اتیل استات

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس