طرح توجیهی پترو پالایشگاه 

پتروپالایشگاه‌ها نسل جدیدی از پالایشگاه‌ها محسوب می‌شود که بر تجمیع مجتمع‌های پالایش و پتروشیمی تاکید دارد به عبارتی دیگر در مجتمع‌های پتروپالایشگاهی هدف تنها تولید سوخت از بنزین، نفت و گاز نیست بلکه در کنار تولید این محصولات به دنبال تامین خوراک مورد نیاز مجتمع‌های پلیمری و شیمیایی است.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

پترو پالایشگاه چیست؟

معنای لغوی پترو پالایشگاه در دنیای صنعت، پالایشگاه نفت است. این واژه دو بخشی یکی از مهمترین صنایع کنونی در دنیا را معرفی می کند. این صنایع، نسل جدیدی از پالایشگاه های مطرح جهانی هستند که در سال های اخیر در کشور ما نیز احداث شده اند. در این پالایشگاه ها اهداف بسیار زیادی دنبال می شوند. هدف از احداث آن ها صرفا تولید نفت کوره ای، بنزین یا نفت سفید نیست. تولید این سوخت ها تنها گوشه ای از اهداف این طرح توجیهی را تشکیل می دهد.

در این صنایع خوراک های صنعت پلیمر سازی شیمیایی نیز تامین می شود. به این ترتیب تولید محصولات و فرآورده های سوختی با سهولت بیشتری انجام می گیرد و خوراک مورد نیاز آن ها فراهم خواهد شد. ظرفیت بالای پترو پالایشی، سبب افزایش سودآوری در صنعت نفت کشور ما شده است و به همین خاطر پیش بینی می شود که این طرح در کشور ما هم همچون سایر کشورهای آسیایی آینده روشنی داشته باشد. توان رقابتی محصولات پترو پالایشی در صنایع مربوطه بسیار بالا ارزیابی می شود.

کشورهای عربستان سعودی و ژاپن بیشترین سودآوری را از این طرح های اقتصادی در سر تا سر جهان داشته اند. در هر یک از این پالایشگاه ها سالانه در حدود ۹ میلیون تن مواد شیمیایی به دست می آید که در عرصه های مختلفی از صنعت به کار می روند.

مزایای احداث پترو پالایشگاه

پتروپالایشگاه ها و از تجمع صنایع پالایش و پتروشیمی ایجاد شده اند. در این مجموعه ها از نفت خام به عنوان ماده و خوراک اولیه استفاده می کنند و طی انجام مراحل به خصوصی در واحدهای صنعتی، انواع مواد پایه پتروشیمی و فراورده های سوختی حاصل می شوند. با استفاده از احداث این پالایشگاه ها، صادرات نفت کشور ما رونق دوباره ای می گیرد. به این ترتیب زنجیره عرصه خرید و فروش نفت مجددا توسعه خواهد یافت.

این طرح توجیهی قابلیت افزایش ظرفیت تولید را دارد. سطح یکپارچگی در این طرح بسیار بالا است. در پتروپالایشگاه جامع فرایند پالایش به علاوه کراکرهای بخار انجام می گیرد. در این میان پتروپالایشگاه های تک واحدی نیز وجود دارند که هر یک از اجزای به خصوصی تشکیل شده اند.

بازدهی تولیدات این سطح از پالایش نفت ۴۵ درصد است. در سطح فراپالایش، بازدهی تولیدات به ۲۵ درصد می رسد. در این بخش فرایند پالایش به همراه تولید آروماتیک ها انجام می گیرد. بنزن و تولوین در دسته مواد آروماتیکی مهم در صنعت جای دارند. تولید پروپیلن نیز در سطح فراپالایش انجام می گیرد. در فرایند پالایش معمولی از هر بشکه نفت خام، ۸ درصد بازدهی به دست می آید.

بررسی پترو پالایشگاه های مطرح جهانی

پتروپالایشگاه دو شانزی در کشور چین در این صنایع جایگاه به خصوصی دارد که سالانه ۱۰۰ میلیون تن از فراورده های نفتی را در سر تا سر جهان توزیع می کند. این پترو پالایشگاه در شمال شرق چین واقع شده است. ظرفیت واحد های پتروشیمی این پالایشگاه مطرح در جهان، به ترتیب، یک میلیون تن در سال اتیلن، ۹۰۰ هزار تن در سال پلی اتیلن، ۵۵۰ هزار تن پروپیلن و ۶۰۰ هزار تن مواد آروماتیکی است.

پترو پالایشگاه هپنگ جیان نیز در کشور چین واقع شده است که روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام وارد بندر آن می شود. واحدهای اصلی این پالایشگاه مطرح جهانی به ترتیب، تقطیر اتمسفریک، تقطیر خلا، هیدروکراکینگ،ککینگ تاخیری، اتیلن، پلی اتیلن، پروپیلن و مواد آروماتیکی هستند. در این صنایع محصولات پالایشی بسیاری نیز تولید می شوند. بزنین و دیزل و سوخت جت از مهمترین محصولات این صنعت به شمار می روند.

همچنین نفت کوره و گوگرد نیز در بین این محصولات جای می گیرند. تولید آسفالت نیز در این پترو پالایشگاه جهانی انجام می شود. در سال های اخیر میزان مصرف سوخت در سر تا سر جهان با افت شدیدی رو به رو شده است و تقاضای جهانی برای این مواد کاهش یافته است. از این رو در سر تا سر جهان به دنبال راهکارهایی برای فروش منابع نفتی هستند. یکی از این راه حل های که نقش موثری در زمینه حل این مشکلات داشته است، احداث پترو پالایشگاه های نفتی است.

با ادغام مواد پتروشیمی و پالایش نفت، حاشیه سود این صنایع افزایش می یابد. بسیاری از صنعتگران همچنان در بین احداث پالایشگاه یا پترو پالایشگاه سر در گم هستند. اما تقاضای عرصه های جهانی، این روزها بیشتر به سوی فراورده های نفتی متمایل است و دیگر تقاضای چندانی برای خرید مواد خام وجود ندارد.

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی پتروشیمی

طرح توجیهی تولید بنزین 

طرح توجیهی پتروشیمی

طرح توجیهی روغن موتور 

طرح توجیهی کربن بلک 

طرح توجیهی دی کلرو بنزن

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس