طرح توجیهی کاتالیست خودرو

معرفی طرح توجیهی کاتالیست خودرو

در این مطلب می خواهیم در مورد طرح توجیهی کاتالیست خودرو صحبت کنیم. کاتالیست یک قطعه لازم در مسیر اگزوز خودرو است و هدف از قرار گرفتن این قطعه جلوگیری از انتشار آلاینده های مضر می باشد. تمام خودروهایی که با سوخت فسیلی موتورهای محرک به حرکت در می آیند حتما باید این قطعه را داشته باشند در غیر این صورت مجوز حرکت در خیابان های شهر به این ماشین ها داده نمی شود.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

در واقع کاربرد اصلی کاتالیست تبدیل گازهای سمی خارج شده از اگزوز به گاز بی خطر است. هر یک کاتالیست عمر مشخصی دارد و پس از گذشت سال ها کارایی اولیه خود را نخواهند داشت و باید تعویض شوند. در ادامه با طرح توجیهی کاتالیست خودرو همراه ما باشید.

کاتالیست خودرو

 

کاتالیست خودرو چیست؟

کاتالیست یک قطعه مفید برای جلوگیری از نشر گازهای سمی خارج شده از اگزوز خودرو است. چنانچه با گذشت زمان قطعه کاتالیست قابلیت اولیه خود را نداشت می توان با مراجعه به اگزوزسازی این قطعه را تعویض نمود. هر کاتالیست از سه بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از هسته، لایه اکسیدی و ماده کاتالیست.

روند عملکرد کاتالیست خودرو

همانطور که پیش تر گفته شد وظیفه این قطعه تبدیل گازهای سمی به گازهای بی خطر است. اما مقدار کمی گاز سمی نیز طی این واکنش ها تولید می گردد. آمونیاک و سولفید هیدروژن از جمله گازهای سمی است که به طور ناخواسته منتشر می شود. واکنش های انجام شده غیر قابل تغییر هستند اما می توان با اعمال یک سری تغییرات میزان بروز واکنش ها را تغییر داد مثلاً با افزودن نیکل یا منگنز به لایه اکسید فلزی می توان تا حدودی از تولید گاز سمی سولفید هیدروژن جلوگیری نمود. علت آن حساسیت داشتن فلزات به جذب گوگرد است به همین دلیل از جذب کردن آب به وسیله لایه اکسیدی جلوگیری می شود. در واقع بدانید که سولفید هیدروژن زمانی ایجاد می شود که گوگرد توسط لایه اکسیدی در دمای پایین جذب شود. زمانی گوگرد در دمای پایین توسط لایه اکسیدی جذب شود در دماهای بالاتر آزاد شده و پس از ترکیب با هیدروژن، گاز سولفید هیدروژن ایجاد می شود.

زمانی که هنوز کاتالیست کشف نشده بود، گازهای سمی ایجاد شده در هوا و جو انتشار داده می شد. کاتالیزور از جنس بدنه پلاتین یا پالادیوم و رادیوم بوده و در مسیر اگزوز قرار می گیرد.

کاتالیست خودرو

تاریخچه کاتالیست خودروها

دولت آمریکا در سال ۱۹۷۰ به بررسی گزارش کنترل آلودگی هوای کالیفرنیا پرداخت. پس از آن با تصویب اصلاحیه هوای تمیز تولید کنندگان آمریکایی در این راستا اقدام به شروع کار نمودند. بدین ترتیب در سال ۱۹۷۵ با تصویب قوانینی در این خصوص، نصب مبدل کاتالیتیکی برای تمامی خودرو ها اجباری شد.

استفاده از مبدل های کاتالیتیکی در ایران از نیمه دوم سال ۱۳۸۱ آغاز شد. در واقع سازمان حفاظت از محیط زیست قانونی مقرر ساخت که تمامی خودروها از مبدل های کاتالیتیکی استفاده کنند. برای کاهش دادن آلودگی های ناشی از گازهای سمی کاتالیست تولید و عرضه شد.

فرآیند تولید کاتالیست خودرو

ابتدا کاتالیزور احیا کننده ای که به منظور جلوگیری از منتشر شدن اکسید های ازت از جنس پلاتین یا رودیوم است قرار می گیرد سپس نوبت به کاتالیزور اکسید کننده می باشد. در این بخش با حرارت دهی به هیدروکربن های نسوخته در کنار کاتالیزورهای از جنس پلاتین و پالادیوم تمام هیدروکربن های نسوخته و مونو اکسید کربن های خارج شده کاسته می شود.

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده

نمی توان آمار دقیقی از کشورهای تولید کننده مبدل کاتالیست ارائه داد اما مسلماً کشورهای تولید کننده این نوع خودرو انواع کاتالیست مربوطه را نیز تولید و عرضه می کنند. سوئیس، دانمارک، بلژیک، سوئد آلمان، انگلستان و ایتالیا از جمله کشورهایی هستند که این محصول را تولید می کنند.

استانداردهای لازم برای تولید کاتالیست خودرو

این محصول در راستای تمیز نگه داشتن هوا و جو به کار می رود. وظیفه اصلی کاتالیست جلوگیری از منتشر شدن گازهای سمی و تبدیل به گازهای بی خطر است.

در مورد مبدل های کاتالیست خودرو

واکنش های دو مرحله ای یا سه مرحله ای مربوط به مبدل کاتالیستی است که بسته به نوع مبدل مشخص می شود.

منظور از مبدل های کاتالیستی دو مرحله ای: در این واکنش مونو اکسید کربن و هیدروکربن های حاصل از سوختن تبدیل به دی اکسید کربن و آب می شوند.

در مبدل های کاتالیستی طبق واکنش های سه مرحله ای اکسیداسیون  اکسید نیتروژن به اکسیژن و گاز نیتروژن، هیدروکربن ها و مونو اکسید کربن حاصل از سوختن تبدیل به دی اکسید کربن و آب می شوند.

کاتالیست خودرو

 

عمر کاتالیست خودرو

کاتالیست به عنوان یک قطعه کاربردی و مهم در خودرو با وجود تمام کارایی مفیدی که دارد عمر آن محدود است. همانطور که گفتیم هر کاتالیست نوع سوخت مصرفی که استفاده می کند متفاوت است و بسته به همان نوع سوخت مصرفی عمر مفید یک کاتالیست مشخص می شود. در بین خودروهای بنزینی عمر مفید یک قطعه کاتالیست حدود ۴ سال یا ۸۰۰۰۰ کیلومتر پیش بینی شده است. که در هر صورت با گذشت زمان از کارایی مفید این قطعه کاسته می شود. البته ناگفته نماند عوامل متعددی روی عمر کاتالیست خودرو موثر است. در واقع یک سری عوامل موجب می شود کاتالیست پیش از زمان موعد کارایی خود را از دست دهد و این برای محیط زیست اصلاً خوشایند نیست. چنانچه کاتالیست خودرو دچار خرابی شود، موجب آلودگی محیط زیست خواهد شد. در ادامه با طرح توجیهی کاتالیست خودرو همراه ما باشید.

کد آیسیک مرتبط با کاتالیست خودرو

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
مبدل کاتالیستی خودرو ۳۴۳۰۵۱۲۴۴۱
کاتالیست ها ۲۴۲۹۳۱۲۵۴۳
کاتالیست فلزی ۲۴۲۹۴۱۲۶۵۷
کاتالیست متالوسین ۲۴۲۹۵۱۲۵۴۴

 

کد تعرفه مرتبط با کاتالیست خودرو

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
 کاتالیست خنثی ریفرمینگ احیای مستقیم آهن ۳۸۱۵۹۰۱۰

 

وضعیت واردات و صادرات کاتالیست خودرو

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات کاتالیست خودرو به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات کاتالیست خودرو به تفکیک سال

 

 

جدول وضعیت واردات و صادرات کاتالیست خودرو به تفکیک سال

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی کاتالیست خودرو اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی تولید چراغ خودرو 

طرح توجیهی هیدرولیک فرمان خودرو 

طرح توجیهی شیشه شوی خودرو 

طرح توجیهی روعن موتور خودرو 

طرح توجیهی لاستیک خودرو 

طرح توجیهی ضد یخ خودرو 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس