طرح توجیهی اکسید لیتیوم

اکسید لیتیوم ترکیبی معدنی با فرمول شیمیایی Li2O می باشد؛ از آنجایی که این محصول مقاومت حرارتی فوق العاده و بسیار بالایی دارد، در صنایع هوا فضا بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. از سوی دیگر، این ترکیب وزن بسیار کمی داشته و به همین سبب در صنایعی همچون باتری سازی، فناوری های خورشیدی و خودروهای الکتریکی نیز کاربردهای فراوانی دارد. با توجه به رشد سریع فناوری های قابل حمل، آینده درخشانی برای این محصول پیش بینی می شود و در نتیجه، به نظر می رسد این طرح توجیهی بازده اقتصادی بسیار بالایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟‌

کاربردهای اکسید لیتیم

اکسید لیتیم کاربردهای بسیار متعدد و متنوعی دارد و در بسیاری از صنایع مورد استقبال قرار گرفته است؛ در اینجا به تعدادی از مهمترین کاربردهای این محصول اشاره خواهیم کرد:

  • باتری های لیتیوم یونی

اصلی ترین کاربرد اکسید لیتیم، در تولید باتری های یون لیتیم است. این نوع باتری ها در دستگاه های قابل حمل مانند تلفن همراه و لپ تاپ استفاده می شود.

  • سرامیک و شیشه

یکی از مهمترین افزودنی ها در انواع محصولات سرامیکی و شیشه، لیتیم اکسید است. این ترکیب موجب بهبود خواص مکانیکی و حرارتی محصولات می شود.

  • ماده اولیه برای تولید سایر ترکیبات لیتیم دار

از اکسید لیتیم می توان برای تولید کربنات و هیدروکسید لیتیم استفاده نمود. این محصولات در بسیاری از صنایع کاربرد دارند.

  • پوشش های حرارتی

یکی دیگر از کاربردهای گسترده لیتیم اکسید، استفاده در پوشش های ضد حریق و مقاوم به حرارت است. همانطور که اشاره شد این ترکیب مقاومت حرارتی فوق العاده ای دارد.

  • فولادسازی

همچنین به منظور بهبود خواص مکانیکی محصولات، از اکسید لیتیم در فولاد سازی نیز استفاده می شود.

طرح توجیهی اکسید لیتیوم

 

روش صنعتی تولید اکسید لیتیوم

به طور کلی، اکسید لیتیم به دو روش تولید می شود:

  • واکنش دیرکنده

این فرایند، روش ترجیحی و صنعتی برای ارائه در طرح توجیهی اکسید لیتیوم است. در این روش از ماده اولیه که کربنات یا هیدروکسید لیتیم است، استفاده می شود. سپس مواد اولیه در دمای بالا در مجاورت اکسیژن حرارت داده می شوند. دما در این فرایند بین 1200 تا 1400 درجه سانتیگراد است. واکنش شیمیایی این فرایند عبارت است از:

2 Li2CO + O2 → 2 CO + 2 Li2O

سپس در انتها، اکسید لیتیم بدست آمده پالایش و تصفیه شده و ناخالصی های موجود در آن حذف می شود. این مرحله به منظور بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی محصول انجام می شود.

  • اکسیداسیون مقاطع گسترده لیتیم با استفاده از CO2

در این روش فلز لیتیم به صورت مقاطع گسترده با اکسیژن وارد واکنش می شود و این فرایند در حضور CO2 انجام می شود. در این فرایند محصول نهایی شامل اکسید لیتیم و مونو اکسید کربن است. دمای این فرایند بین 400 تا 500 درجه سانتیگراد بوده و تحت فشار انجام می شود.

طرح توجیهی راه اندازی تولید اکسید لیتیم

 

واحدهای داخلی فعال در زمینه تولید اکسید لیتیوم

در این قسمت از طرح توجیهی اکسید لیتیوم، می بایست آمار و اطلاعات واحدهای تولیدی داخلی فعال در زمینه تولید اکسید لیتیم آورده شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده، در حال حاضر تنها در استان تهران مواد اولیه حاوی اکسید لیتیم، تولید می شود. در این واحد تولیدی سالانه بالغ بر 1،500 تن نانو اکسید لیتیم کبالت تولید می شود.

کدهای آیسیک مرتبط با طرح توجیهی اکسید لیتیوم

در این قسمت از طرح توجیهی اکسید لیتیوم، می بایست کدهای بین المللی یا کدهای آیسیک ISIC اکسید لیتیم، ارائه شود. این کد که یک کد استاندارد بین المللی است، برای طبقه بندی فعالیت های اقتصادی محصولات مختلف ارائه شده است.  بر اساس این طبقه بندی برای تولید اکسید لیتیم می توان به کدهای ISIC زیر مراجعه نمود:

  • ISIC 2411: که برای تولید مواد شیمیایی پایه معدنی ارائه شده است.
  • ISIC 2412: که تولید سایر محصولات شیمیایی پایه را شامل می شود.

کد تعرفه گمرکی برای ارائه در طرح توجیهی اکسید لیتیوم

کدهای گمرکی یا Hs Code مرتبط با طرح توجیهی اکسید لیتیوم، در این قسمت ارائه خواهند شد. این کدها برای تسهیل تجارت های بین المللی و طبقه بندی کالاها استفاده می شوند. کد گمرکی جهانی اکسید لیتیم 2825.40 است. کدهای گمرکی ایران نیز معمولا مبتنی بر HS Code هستند و تنها در برخی موارد به طور استثنا، با تغییرات محلی و اضافات جزئی همراه هستند.

واردات و صادرات اکسید لیتیوم

به منظور بررسی وضعیت بازار محصول، در این قسمت از طرح توجیهی اکسید لیتیوم، صادرات و واردات اکسید و هیدروکسیدهای لیتیم با کد گمرکی 28252000 ارائه شده است. طبق آخرین اطلاعات اداره گمرک ایران، در سال 1396 چین به عنوان اصلی ترین وارد کننده، با 58% از سهم واردات، بیشترین حجم واردات این محصولات را به خود اختصاص داده است. حجم صادرات و واردات اکسید و هیدروکسیدهای نیکل از سال 85 تا 98 در نمودار و جدول زیر ارائه شده است:

نمودار واردات و صادرات اکسید و هیدروکسیدهای لیتیم با کد گمرکی 28252000 در طی سالهای 85 تا 98

جدول واردات و صادرات اکسید و هیدروکسیدهای لیتیم با کد گمرکی 28252000 در طی سالهای 85 تا 98

 

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه تولید اکسید لیتیوم

بر اساس محاسبات انجام شده، پیش بینی می شود برای راه اندازی واحد تولید اکسید لیتیوم با ظرفیت تولید 3،000 تن در سال، به زمینی به مساحت 10،000 مترمربع نیاز داشته باشیم. در جدول زیر می توانید سایر موارد محاسبه شده در طرح توجیهی اکسید لیتیوم را مشاهده نمایید:

 

ظرفیت تولید سالیانه 3،000 تن
نرخ برابری دلار 60،000 تومان
مساحت زمین مورد نیاز 10،000 مترمربع
زیربنای کل 5،000 مترمربع
میزان سرمایه گذاری ثابت 600 میلیارد تومان بدون احتساب هزینه زمین
تعداد نیروی انسانی 66 نفر
ارزش ماشین‌آلات و تجهیزات 180 میلیارد تومان
بازده داخلی در سال مبنا 50 درصد

 

* ارقام فوق تقریبی و بر اساس اطلاعات سال 1402 محاسبه شده است. برای برآورد دقیق تر سرمایه مورد نیاز، به تحقیقات گسترده تری نیاز است.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی اکسید نیکل

طرح توجیهی رزین های سینتتیک

طرح توجیهی مواد پلیمری

طرح توجیهی کک سوزنی

طرح توجیهی کک نفتی

طرح توجیهی تولید منیزیم

طرح توجیهی مس کاتد

طرح توجیهی پودر آلومینا

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاه ها بسته شده است

صحبت با کارشناس