طرح توجیهی تولید قیر بر پایه گیلسونایت

قیر بر پایه گیلسونایت، در واقع قیری است که به طور طبیعی از معدن استخراج و فرآوری می شود. خوشبختانه ایران، طبیعت غنی و معادن قیر طبیعی بسیاری دارد و اغلب معادن قیر طبیعی ایران در شهرهای غربی و جنوبی از جمله کرمانشاه به ویژه گیلانغرب، ایلام و خوزستان و … واقع شده اند. محل استحصال معدن قیر معدنی می تواند بر روی کیفیت محصول تاثیر داشته باشد. فروش قیر طبیعی یکی از منابع مهم ارزآوری، اشتغال زایی و بهبود اقتصاد کشور است. به همین سبب به نظر می رسد طرح توجیهی تولید و فرآوری قیر معدنی، توجیه اقتصاد بالایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟‌

کاربرد قیر معدنی

قیر معدنی، در بسیاری از صنایع و زمینه ها کاربرد دارد، اما مهمترین و اصلی ترین کاربرد آن، استفاده در راه سازی است. این محصول که به صورت کلوخه های مشکی رنگ براق است، در ترکیب آسفالت استفاده می شود. علاوه بر این، از این محصول در کک سازی و به عنوان سوخت های مصرفی در کوره های آهنگری نیز استفاده می شود.

تولید صنعتی قیر معدنی

 

روش صنعتی تولید قیر بر پایه گیلسونایت

استخراج غیر اصولی انواع قیر بر پایه گیلسونایت، می تواند موجب بروز مشکلات متعددی شود. از جمله مشکلاتی که در پی استحصال نامناسب این محصول ممکن است بروز نماید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • میزان بالای گوگرد در قیر
  • کهنگی زیاد
  • درصد مواد معدنی بالا و در نتیجه، ناخالصی های بسیار مرتبط با آنها

ویژگی اصلی قیر معدنی، مقدار خاکستری ترکیب شده با آن است. هر چه مقدار خاکستر افزوده شده بیشتر باشد، کیفیت قیر کمتر خواهد بود. به طور کلی، مرغوب ترین نوع قیر معدنی، قیر با مقدار خاکستر کمتر از 5 درصد است.

به طور کلی، خط تولید قیر معدنی شامل واحدهای استخراج و فرآوری و تأسیسات ذخیره و توزیع می شود. برای استحصال این محصول از روش تبدیل تدریجی استفاده می شود. ابتدا و در مرحله استخراج، قیر از ماده معدنی اولیه استخراج می شود. سپس در مرحله بعدی مطابق با استانداردهای صنعت و به منظور تولید محصولات قیری از جمله آسفالت و روغن قیری، قیر استحصال شده فرآوری و تصفیه می شود.

طرح توجیهی راه اندازی خط تولید قیر بر پایه گیلسونایت

 

واحدهای داخلی فعال در زمینه تولید قیر معدنی

در این قسمت از طرح توجیهی تولید قیر بر پایه گیلسونایت، آمار و اطلاعات واحدهای تولیدی داخلی فعال در زمینه تولید انواع قیر با نقطه نرمی نرم، سخت و متوسط آورده شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، در حال حاضر استان هرمزگان، با تولید سالانه بالغ بر 690 هزار تن انواع مختلف قیر در سال، بیشترین حجم تولید کشور را به خود اختصاص داده است. محصولات و ظرفیت تولیدی سالانه پیش بینی شده کارخانه های داخلی عبارتند از:

 

 

محصول استان ظرفیت تولید سالانه
انواع قیر نرم، سخت و با نقطه نرمی متوسط هرمزگان، سمنان، منطقه آزاد ارس، گلستان و اصفهان 886،000 تن

 

کدهای آیسیک مرتبط با طرح توجیهی تولید قیر بر پایه گیلسونایت

در این قسمت از طرح توجیهی تولید قیر بر پایه گیلسونایت، کدهای بین المللی یا کدهای آیسیک ISIC برای انواع قیر، ارائه شده است. این کدها عبارتند از:

 

شرح محصول کد آیسیک ISIC
قیر طبیعی (استخراج) 1429412314
چسب بر پایه گیلسونایت (قیر طبیعی) 2429512805
انواع قیر با نقطه نرمی نرم، سخت و متوسط 2310512315

 

کد تعرفه گمرکی برای ارائه در طرح توجیهی تولید قیر بر پایه گیلسونایت

طبق آخرین آمار اداره گمرک ایران، کدهای گمرکی یا Hs Code مرتبط با طرح توجیهی تولید قیر بر پایه گیلسونایت، عبارت است از:

 

شرح محصول کد تعرفه گمرکی
قیر طبیعی (استخراج) 27131100

27131200

27132000

27139000

27141000

27149000

انواع قیر با نقطه نرمی نرم، سخت و متوسط 27081000

 

واردات و صادرات انواع قیر بر پایه گیلسونایت

به منظور بررسی وضعیت بازار محصول، در این قسمت از طرح توجیهی تولید قیر بر پایه گیلسونایت، صادرات و واردات انواع قیر و آسفالت طبیعی و ماسه ‌های قیردار با کد گمرکی 2714 ارائه شده است.

طبق آخرین اطلاعات اداره گمرک، تنها مبدا واردات انواع قیر در سال 1396، امارات متحده عربی بوده است. همچنین، در سال 1396 این محصول از مبدا ایران به کشور چین با سهم 47% صادر شده است. حجم صادرات و واردات انواع قیر از سال 85 تا 98 در نمودار و جدول زیر ارائه شده است:

نمودار واردات و صادرات انواع قیر و آسفالت طبیعی و ماسه ‌های قیردار با کد گمرکی 2714 در طی سالهای 85 تا 98

جدول واردات و صادرات انواع قیر و آسفالت طبیعی و ماسه ‌های قیردار با کد گمرکی 2714 در طی سالهای 85 تا 98

 

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی واحد تولید قیر بر پایه گیلسونایت

بر اساس محاسبات انجام شده، پیش بینی می شود برای راه اندازی واحد تولید قیر بر پایه گیلسونایت با ظرفیت تولید 18،000 تن پودر بیتومین و 36،000 تن انواع قیرهای نرم و سخت آسفالتی در سال، به زمینی به مساحت 10،000 مترمربع نیاز داشته باشیم. در جدول زیر می توانید سایر موارد محاسبه شده در طرح توجیهی تولید قیر بر پایه گیلسونایت را مشاهده نمایید:

 

ظرفیت تولید روزانه 200 تن
نرخ برابری دلار 60،000 تومان
مساحت زمین مورد نیاز 10،000 مترمربع
زیربنای کل 5000 مترمربع
تعداد نیروی انسانی 45 نفر
ارزش ماشین‌آلات و تجهیزات 10 میلیون دلار

 

* ارقام فوق تقریبی و بر اساس آمار و اطلاعات سال 1403 محاسبه شده است. برای محاسبه دقیق تر سرمایه مورد نیاز، به مطالعات گسترده تری نیاز است.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی رزین های سینتتیک

طرح توجیهی مواد پلیمری

طرح توجیهی کک سوزنی

طرح توجیهی کک نفتی

طرح توجیهی تولید منیزیم

طرح توجیهی مس کاتد

طرح توجیهی پودر آلومینا

 

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس