مطالعات بازار – بررسی و انجام تحقیقات بروی بازار – Market Research

مهمترین گام اعتبار سنجی ایده؛ مطالعات بازار

پاسخ به سوال : مطالعات بازار چیست ؟

به دفعات دیده ایم افراد یا سرمایه گذاران محترم با عنوان ایده ای جدید به شرکت های مشاوره سرمایه گذاری می روند تا ایده خود را به مرحله اجرا یا تولید بگذارند. بعد از مشاوره و راهنمایی های لازم به متقاضیان، به عنوان مشاور اولین پیشنهادی که داده می شود، ارزش گذاری ایده می باشد، و اولین قدم در ارزش گذاری ایده، مطالعات بازار است.

بخوانید : روش تحقیقات یا مطالعه بازار

بار ها در جلسات بین کارفرما و مشاور، این نکته که مطالعه بازار یکی از مهمترین و اصلی ترین گام های موفقیت در کسب و کار است، گوشزد می شود. مطالعه بازار، عملی نسیت که سطحی به آن نگاه شود و یا بی ارزش تلقی شود. لذا از این باب توجه بسیار بالایی باید به آن داشت. چرا که در مطالعات امکان سنجی یا طرح توجیهی، موضوع مورد مطالعه از 3 منظر بازار، فنی و مالی مورد ارزیابی قرار می گیرد که در صورت توجیه پذیر بودن 3بخش طرح را توجیه پذیر می نامیم، اما نکته مهم 

اینجاست که در بحث مالی ما با در نظر گرفتن میزان فروش سالانه و فاکتورهای مربوط به بازار، سال های آتی را پیش بینی می نماییم و طبق آن، به توجیه پذیر بودن یا نبودن بخش مالی می رسیم. پس مهم است که بدانیم ایده ای که قرار است به مرحله تولید و عمل برسد، چه اندازه مورد توجه مصرف کننده قرار می­ گیرد؟ آیا نیاز 

سنجی آن به طور صحیح انجام شده است؟ آیا این محصول و محصولات مشابه و جایگزین آن در بازار دارای کمبود عرضه هستند یا مازاد عرضه؟ و فاکتور های مهم دیگر …

Market Research

المان های مطالعه بازار بسیار گسترده می باشد، به طوریکه مجریان ایده در نتیجه مطالعه بازار تاثیر شگرفی می گذارند. به عنوان مثال : تولید محصول x توسط کارفرما یا همان سرمایه گذار A کاملا متفاوت است با تولید محصول x توسط کارفرما یا سرمایه گذار B. یعنی هرگز نمی توان تنها به یک فاکتور که تولید محصول است نگاه شود. حتی شاید محصولی که در یک بازار به اعتقاد عموم مردم اشباع باشد با تغییراتی در نوع بسته بندی ، تبلیغات ویژه و یا میزان نفوذ کارفرما یا سرمایه گذار در بازار بتواند به خوبی در بازار رخنه کند و فروش بالایی کسب نماید.

طبق مطالعات ، تحقیقات و تجربیات ما در شرکت بهین صنعت یاب، به قطعیت خدمت سرمایه گذاران محترم می گوئیم؛ لطفا در انجام مطالعه بازار کوتاهی نکنید، و آن را سر سری نگیرید. با هزینه ای به مراتب کمتر از ارزش واقعی این مطالعات، می توانید با اطمینان از ورود به کسب و کار خود، فعالیت اقتصادی خود را آغاز کنید.

ذکر این نکته نیز مهم است، انجام مطالعات بازار باید از نظر زمانی نزدیک ترین زمان به مرحله اجرای ایده را داشته باشد، این یعنی مطالعاتی که یک سال قبل انجام شده باشد نمی تواند امسال به مرحله اجرا در بیاید، حتما نیاز است قبل از رسیدن به مرحله تولید یک بار دیگر توسط مشاورران بازنگری و بروز شود.

 

شرکت دانش بنیان مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب؛ با بروز ترین متد مطالعاتی و ارزیابی بازار در خدمت متقاضیان درخواست تحقیقات بازار به صورت تخصصی می باشد. این شرکت با تکیه بر تجربیات ارزنده و نیروهای متخصص خویش همواره در جهت بهبود ارائه خدمات خود به مشتریان عزیز می باشد تا اطمینان شما عزیزان به بهین صنعت یاب پررنگ تر شود.

2 دیدگاه

  1. حمید گفت:

    سلام و درود ممنون بابت مطالب مفید و متفاوتتون
    سوالی که دارم اینکه با ارزیابی مطالعات بازار تا چه حد میتوان از میزان فروش و وضعیت بازار یک محصول مطلع شد و اطمینان نسبی حاصل کرد ؟
    با در نظر گرفتن اینکه محصول در حال حاضر نیز در داخل کشور تولید میشود . مانند سفره یکبار مصرف
    آیا در صورتی که ارزیابی تیم شما ، از بازار و آینده این محصول مثبت باشه ، میتوان با ضریب اطمینان بالاتر ی این کسب و کار را شروع کرد ؟ یا نه حتی اگه مطالعات بازار توسط تیم حرفه ای هم انجام شده باشه ، بازم ریسک بالایی تهدید میکنه ؟

    • علیرضا از بهین صنعت یاب گفت:

      با عرض سلام و وقت بخیر
      خوشحالیم از اینکه مطالب مورد توجه حضرتعالی قرار گرفته است و سپاس از همراهیتان…
      ارزیابی مطالعات بازار، میزان عرضه و تقاضا را تا حدودی مشخص می‌کند. اما جهت فروش محصول، بحث بازاریابی بیشتر مطرح است و تکنیک‌های مورد استفاده در بخش فروش محصول که در حیطه خدمات این شرکت نمی‌باشد.
      صد در صد ضریب اطمینان بالا در بخش مطالعات بازار محصول، تاثیر مهمی در آینده بازار محصول خواهد داشت.
      هر سرمایه‌گذاری شامل درصدی از ریسک هست، ولی با مطالعات دقیق می‌توان از میزان درصد ریسک اطلاع پیدا کرد تا با اطمینان بیشتری وارد بازار شد. ولی متاسفانه در کشور به دلیل عدم ثبات اقتصاد و عوامل متعدد، متفاوت با اقتصاد دنیا پیش می‌رود و این میزان ریسک شاید به درستی پیش‌بینی نشود.
      اما نکته مهم در بحث فروش محصولات، حتی محصولاتی که به ظاهر در بازار اشباع هستند؛ در درجه اول کیفیت و دوم مشخصه ویژه‌ای که محصول را با سایر محصولات مشابه‌اش متمایز می نماید که مزیت رقابتی ایجاد نماید و آن محصول بازار را به دست بگیرد…
      بحث مارکت ریسرچ بسیار فراتر از مطالبی است که بصورت خیلی کوتاه بیان شد، اما قطعا مطالعات جامع و مستند قبل از شروع فعالیت کمک شایانی به سرمایه‌گذار خواهد نمود؛ هرجند تضمین ۱۰۰درصد موفقیت نمی‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس