طرح توجیهی قالب های رزینی و سیلیکونی

مقاله پیش رو ” طرح توجیهی قالب های رزینی و سیلیکونی ” است که خلاصه ای از طرح کامل نوشته شده توسط کارشناسان بهین صنعت یاب میباشد.

قالب ‌های رزینی و سیلیکونی دو نوع از پرکاربردترین انواع قالب ها در صنایع مختلف هستند که هر کدام ویژگی ‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. هر دو نوع قالب، بسته به کاربرد، از موادی ساخته می ‌شوند که بهترین ویژگی ‌ها را برای کاربرد مورد نظر فراهم کنند. معمولاً قالب های رزینی از جنس رزین اپوکسی، پلی استر و پلی یورتان هستند و قالب های سیلیکونی نیز عموماً از جنس سیلیکون RTV (Room Temperature Vulcanizing)، سیلیکون پلاتین و سیلیکون قلع می باشند.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟‌

انواع قالب های رزینی

قالب ‌های رزینی از مواد پلیمری ساخته می ‌شوند که قابلیت سخت شدن و ایجاد سطحی صاف و براق را دارند؛ از جمله ویژگی های بارز آنها مقاومت خوب آنها در برابر آب و مواد شیمیایی است. قالب های رزینی مورد نظر در طرح توجیهی قالب های رزینی و سیلیکونی، بر اساس جنس شان به سه دسته تقسیم می شوند:

  • قالب های رزینی ساخته شده از رزین اپوکسی

این دسته از قالب های رزینی، از جمله محبوب ‌ترین انواع قالب‌ رزینی هستند. این نوع قالب از دو جزء شامل رزین اپوکسی و سخت ‌کننده است که با ترکیب آنها، قالبی سخت و مقاوم تولید می ‌شود؛ قالب رزین اپوکسی شفاف است.

انواع قالب های رزینی

  • قالب رزینی ساخته شده از پلی ‌استر

این نوع قالب های رزینی به دلیل ارزان ‌تر بودن نسبت به رزین اپوکسی، در کاربردهای بزرگ ‌تر مورد استفاده قرار می ‌گیرند و از دو جزء پلی استر و سخت‌ کننده ساخته می شود. همانند قالب های اپوکسی سخت و مقاوم  هستند و اما، بوی تندتری نسبت به رزین اپوکسی دارند.

  • قالب های ساخته شده از رزین های پلی یورتان

این نوع قالب های رزینی به دلیل انعطاف ‌پذیری بالا در عین حال مقاومت خوب، در تولید قالب ‌های صنعتی و قطعات پیچیده استفاده می‌ شوند.

عموماً از قالب های رزینی در موارد زیر استفاده می شود:

  • یکی از پرکاربردترین موارد مصرف قالب های رزینی استفاده برای ساخت زیورآلات، جواهرات دست ساز، مجسمه ‌های کوچک و تابلوهای هنری است.
  • علاوه بر این، از قالب های رزینی در تولید قطعات خودرو، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی نیز استفاده می شود.
  • در نهایت، از قالب های رزینی برای ساخت قطعات مورد استفاده در دکوراسیون داخلی، پوشش ‌های تزئینی و یا سطوح بافت ‌دار استفاده می شود.

انواع قالب های رزینی

انواع قالب ‌های سیلیکونی

سیلیکون ماده‌ای انعطاف‌پذیر و مقاوم به حرارت است و در ساخت قالب ‌های سیلیکونی استفاده می‌ شود. این قالب ‌ها استحکام کششی و ارتجاعی بالایی دارند و در عین حال بسیار نرم هستند. قالب های سیلیکونی در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند و به مواد دیگر نمی چسبند؛ همچنین می توان قالب هایی با جزئیات دقیق را تولید نمود. همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، قالب های سیلیکونی بر اساس جنس شان به سه دسته تقسیم می شوند:

  • قالب های سیلیکونی از جنس سیلیکون RTV (Room Temperature Vulcanizing)

این نوع قالب های سیلیکونی، رایج ‌ترین انواع قالب سیلیکونی هستند که در دمای اتاق سخت می ‌شود. این نوع سیلیکون انعطاف‌پذیری بالایی دارد و برای تولید قالب ‌های دقیق با جزئیات بسیار، ایده ‌آل است.

  • قالب های سیلیکونی از جنس سیلیکون پلاتین

در ترکیب سیلیکون این نوع قالب ها، از کاتالیزور پلاتین برای فرآیند پخت استفاده می ‌کند و در نتیجه، مقاومت حرارتی بالایی دارد. این نوع قالب ها، بی‌خطر و بدون بو بوده و برای کاربردهای غذایی و پزشکی مناسب هستند.

  • قالب های سیلیکونی از جنس سیلیکون قلع

در این نوع قالب های سیلیکونی از کاتالیزور قلع برای پخت استفاده شده است و عموماً برای قالب‌ های یکبار مصرف و کاربردهای غیر خوراکی استفاده می ‌شوند. این نوع قالب سیلیکونی نسبت به قالب سیلیکونی پلاتین، ارزان‌ تر بوده و دوام کمتری نیز دارد.

انواع قالب های سیلیکونی

به طور کلی مهمترین کاربرد قالب های سیلیکونی در طرح توجیهی قالب های رزینی و سیلیکونی عبارتند از:

  • یکی از پرکاربردترین موارد مصرف قالب های سیلیکونی برای ساخت قالب‌ های شیرینی ‌پزی و قالب های شکلات‌ و یخ‌ است.
  • کاربرد دیگر قالب های سیلیکونی در تولید پروتزها و قطعات پزشکی است.
  • همچنین از این نوع قالب برای ساخت زیورآلات، مجسمه‌ سازی و تولید قطعات تزئینی نیز استفاده می شود.
  • در نهایت، از قالب های سیلیکونی برای ساخت قالب‌ دکورهای تزئینی و جزئیات دکوراسیون داخلی و معماری استفاده می شود.

پیش بینی رشد بازار در طرح توجیهی قالب های رزینی و سیلیکونی

در این قسمت از طرح توجیهی قالب های رزینی و سیلیکونی بازار آینده قالب های رزینی و سیلیکونی را بررسی خواهیم کرد. بر اساس تحقیقات و روندهای فعلی، پیش ‌بینی می ‌شود که بازار قالب های رزینی و سیلیکونی در سالهای آینده، به دلیل کاربردهای گسترده و نیازهای رو به افزایش در صنایع مختلف، رشد قابل ‌توجهی داشته باشد. با افزایش محبوبیت هنرهای دستی و نگرش DIY (Do It Yourself)، تقاضا برای قالب ‌های رزینی و سیلیکونی به ‌خصوص در تولید جواهرات، تزئینات داخلی و قطعات دکوری رو به افزایش است. در واقع، مردم به دنبال ابزارهایی هستند که بتوانند خلاقیت خود را به نمایش بگذارند.

علاوه بر این، ساخت پروتزها، قطعات پزشکی و تجهیزات بهداشتی نیز در حال افزایش است. انعطاف ‌پذیری و قابلیت طراحی دقیق اجزا، قالب های سیلیکونی می تواند رشد این محصول در صنعت پزشکی را نیز تضمین نماید. از سوی دیگر، بهبود ویژگی های رزین ‌ها و سیلیکون‌ ها از جمله مقاومت بیشتر در برابر حرارت، طول عمر بیشتر و کاهش زمان پخت، می تواند بر روی افزایش کاربردهای این مواد کمک ‌کند. تأثیرات زیست‌ محیطی کمتر و قابل بازیافت، نیز یکی دیگر از دلایلی است که می تواند بازار مصرفی این محصولات را تضمین نماید.

بر اساس تحلیل‌های بازار، انتظار می رود بازار جهانی قالب ‌های رزینی و سیلیکونی در طی چند سال آینده با نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) بین 6 تا 8 درصد افزایش یابد؛ این رشد ناشی از تقاضای بالا در صنایع مختلف و نوآوری ‌های تکنولوژیکی است. در نتیجه به نظر می رسد طرح توجیهی قالب های رزینی و سیلیکونی توجیه اقتصادی مطلوب و سودآوری مناسبی داشته باشد.

در صورت تمایل می توانید نظرات خود را در رابطه با این پروژه با کارشناسان بهین صنعت یاب در میان بگذارید.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی اکسید نیکل

طرح توجیهی رزین های سینتتیک

طرح توجیهی مواد پلیمری

طرح توجیهی کک سوزنی

طرح توجیهی کک نفتی

طرح توجیهی تولید منیزیم

طرح توجیهی مس کاتد

طرح توجیهی پودر آلومینا

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس