طرح توجیهی ذخیره LNG

LNG مخفف عبارت “Liquefied Natural Gas” به معنی “گاز طبیعی مایع‌ شده” است. این محصول گازی است که در دمای بسیار پایین طی فرایندی به حالت مایع تبدیل شده و حجم آن تقریباً به 600 برابر کمتر از حالت گازی، کاهش یافته است و به این ترتیب، حمل و نقل و ذخیره‌سازی آن آسان‌تر شده است. اغلب از LNG در کاربردها و مصارف صنعتی و همچنین، در تولید انرژی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

کاربردهای گاز طبیعی مایع شده

از آنجایی که حمل و ذخیره‌سازی گاز طبیعی مایع شده نسبت به سایر سوخت‌های فسیلی، آسان‌تر و همچنین سوخت پاک‌تری است، نقش مهمی در مسیر گذار به انرژی‌های پایدارتر ایفا می‌کند. از جمله مهمترین کاربردهای متعدد آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در مناطق دور افتاده یا کشورهایی که زیر ساخت لوله‌کشی گاز ندارند، از LNG استفاده می‌شود. بدین ترتیب، مصرف‌کنندگان در نقاط مختلف به منابع غنی گاز طبیعی دسترسی خواهند داشت.
  • گاز طبیعی مایع شده یکی از انواع سوخت‌های جایگزین در وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون‌ها و کشتی‌ها است؛ چرا که تمیزتر و ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی مانند بنزین و دیزل است و علاوه بر این، گازهای گلخانه‌ای کمتری نیز تولید می‌کند.
  • در نیروگاه‌های گازی از LNG برای تولید برق استفاده می‌شود؛ چرا که این ماده نسبت به سوخت‌های دیگر با محیط زیست سازگارتر است.
  • در مناطقی که مصرف گاز در برخی فصول بیشتر است، از گاز طبیعی مایع شده به‌ عنوان یک منبع ذخیره قابل حمل استفاده شده و در صورت نیاز به شبکه‌های گاز تزریق می‌شود.
  • در مصارف صنعتی نیز از LNG به ‌عنوان منبع انرژی تمیزتر و مقرون‌ به‌ صرفه‌تر استفاده می‌شود؛ به ‌ویژه در بخش‌هایی که نیاز به انرژی مداوم و پایدار دارند.

تجهیزات مورد نیاز برای ذخیره LNG

 

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی مرکز ذخیره LNG

در این قسمت از طرح توجیهی ذخیره LNG تجهیزات مورد نیاز برای ذخیره‌سازی LNG آورده شده است. از آنجاییکه LNG باید در دمای بسیار پایین (حدود منفی 162 درجه سانتی‌گراد) نگهداری ‌شود، به تجهیزات و امکانات خاصی نیاز دارد. در زیر برخی از امکانات و تجهیزات اصلی برای ذخیره‌سازی LNG آورده شده است:

  • مخازن کرایوژنیک و مخازن افقی و عمودی: مخازن کرایوژنیک از چند لایه عایق ساخته شده‌اند تا گاز طبیعی مایع شده را در دمای بسیار پایین نگه دارند و از تبخیر گاز نیز جلوگیری شود. این مخازن معمولا از دو جداره تشکیل شده‌اند. لایه داخلی برای نگهداری LNG و لایه خارجی برای جلوگیری از نفوذ گرما طراحی شده است. فضای بین دو لایه به شدت عایق‌بندی می‌شود.
  • سیستم‌های ایمنی و پایش: با توجه به خطرات بالقوه ذخیره گاز طبیعی مایع شده، استفاده از سیستم‌های ایمنی اهمیت بسیاری دارد. به همین منظور به سیستم‌های ایمنی مانند حسگرهای گاز، سیستم‌های اطفاء حریق و سیستم‌های کنترل دما و فشار دائمی نیاز است. این سیستم‌ها به کاهش خطر انفجار یا نشتی LNG کمک می‌کنند. حسگرهای دما و فشار به صورت مستمر وضعیت LNG، را پایش می‌کنند تا در صورت افزایش دما یا فشار، اقدامات امنیتی لازم صورت گیرد. سوپاپ‌های اطمینان نیز در مواقع ضروری با آزاد کردن LNG فشار بیش از حد مخازن را کاهش می‌دهد.

تجهیزات ذخیره سازی گاز طبیعی مایع شده

  • واحدهای سردکننده: واحدهای خنک‌کننده دائمی دمای مخازن گاز طبیعی مایع شده را در محدوده دمایی مناسب نگه می‌دارند. سیستم‌های خنک‌کننده و تبرید نیز به‌ طور مداوم دمای LNG را پایش کرده و در محدوده مناسب نگه می‌دارد.
  • پایانه‌های ذخیره سازی، خطوط لوله و تجهیزات بارگیری: گاز طبیعی مایع شده معمولاً در پایانه‌های بزرگی شامل مخازن عظیم و زیرساخت‌های لازم برای انتقال LNG به مصرف‌کنندگان نهایی ذخیره می‌شود. برای انتقال LNG نیز از خطوط لوله و تجهیزات بارگیری مخصوص استفاده می‌شود، این تجهیزات باید به گونه‌ای طراحی شوند که از تبخیر LNG جلوگیری کنند.

کدهای آیسیک مرتبط با طرح توجیهی ذخیره سازی گاز طبیعی مایع شده

در این قسمت از طرح توجیهی ذخیره LNG، کدهای بین المللی تعریف شده (کدهای آیسیک ISIC)، ارائه شده است که عبارتند از:

شرح محصول کد آیسیک ISIC
گاز طبیعی خام مایع شده 1110512312

 

کد تعرفه گمرکی برای ارائه در طرح توجیهی ذخیره سازی گاز طبیعی مایع شده

طبق آخرین آمار اداره گمرک ایران، کدهای گمرکی یا Hs Code مرتبط با طرح توجیهی ذخیره LNG عبارت است از:

شرح محصول کد تعرفه گمرکی
گاز طبیعی خام مایع شده 271111

واردات و صادرات LNG

آمار و اطلاعات صادرات و واردات این محصولات در ایران در طی سالهای 85 تا 98 را می توانید در نمودارها و جداول زیر مشاهده نمایید:

نمودار واردات و صادرات LNG با کد تعرفه گمرکی 271111 در طی سالهای 85 تا 98

جدول واردات و صادرات LNG با کد تعرفه گمرکی 271111 در طی سالهای 85 تا 97

 

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی مرکز ذخیره LNG

راه اندازی مرکز ذخیره LNG، به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ این امر یک پروژه بزرگ و پیچیده محسوب می‌شود و نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی است. عوامل زیادی از جمله موقعیت جغرافیایی، ظرفیت ذخیره‌سازی و شرایط بازار بر هزینه‌ها و درآمدها تاثیر می‌گذارد. اما به طور کلی، بر اساس محاسبات انجام شده، برای یک پروژه ذخیره‌سازی با ظرفیت 10 هزار مترمکعب ممکن است به 3 هکتار زمین نیاز داشته باشیم. در جدول زیر می‌توانید سایر موارد محاسبه شده در طرح توجیهی ذخیره LNG را مشاهده نمایید:

 

ظرفیت ذخیره‌سازی سالانه 10،000 مترمکعب
مساحت زمین مورد نیاز 3 هکتار
زیربنای کل 10،000 مترمربع
میزان سرمایه گذاری ثابت 150 میلیون دلار بدون احتساب هزینه زمین
هزینه زیرساخت‌ها 30 میلیون دلار
هزینه تجهیزات 20 میلیون دلار
تعداد نیروی انسانی 30 نفر
بازگشت سرمایه 10 سال
بازده داخلی در سال مبنا 24.5 درصد

 

* این ارقام تقریبی هستند و ممکن است با توجه به شرایط خاص پروژه و مکان جغرافیایی متفاوت باشند. توصیه می‌شود برای یک برآورد دقیق‌تر، با متخصصان مالی و مهندسان پروژه مشاوره نموده و یک طرح توجیهی اقتصادی کامل انجام شود.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی پتروشیمی

طرح توجیهی محصولات پایین دستی 

طرح توجیهی نیترات

طرح توجیهی ایزوبوتانول

طرح توجیهی دوده یا کربن بلک 

طرح توجیهی روغن موتور 

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس