طرح توجیهی ایزوبوتانول

ایزوبوتانول (Isobutanol) یک ترکیب شیمیایی است که در صنایع مختلف استفاده می‌شود؛ این ترکیب شیمیایی از خانواده الکل‌ها و با فرمول شیمیایی C4H10O می باشد. ایزوبوتانول به صورت مایع بی‌رنگ و قابل اشتعال است. با بررسی خلاصه طرح توجیهی ایزوبوتانول همراه ما باشید.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

ایزوبوتانول به عنوان یک حلال قوی و محلول‌ کننده مؤثر در صنایع شیمیایی و رنگ سازی استفاده می‌شود. همچنین، از ایزوبوتانول می‌توان به عنوان یک ماده افزودنی در تولید رنگ‌ها، رزین‌ها و محصولات نهایی دیگر استفاده کرد.

ایزوبوتانول همچنین در صنایع سوخت و ساختمان نیز کاربردهایی دارد. این ترکیب می‌تواند به عنوان یک سوخت جایگزین برای بنزین در موتورهای احتراق داخلی استفاده شود. همچنین، در صنایع ساختمانی به عنوان یک حلال در رنگ‌ها، لعاب‌ها و مواد ضد آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین، ایزوبوتانول در صنایع پزشکی، به عنوان ماده‌ای ضدعفونی کننده استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای دیگر ایزوبوتانول می‌توان به تولید مواد شیمیایی تحت فشار، ساخت رزین‌ها و پلاستیک‌ها، و همچنین تولید عطرها و بویایی‌ها اشاره کرد.

این مقاله طرح توجیهی ایزوبوتانول یا ایزوبوتیل الکل است که در واقع، یک آلکیل الکل و یک الکل نوع اول است. همچنین این ماده را می توان ۲-متیل-۱-پروپانول، ۲-متیل پروپیل الکل، ایزوپروپیل کربینول نامید. نام آیوپاک آن ۲-متیل پروپان-۱-اُل با فرمول شیمیایی (CH3)2CHCH2OH است.

خواص و ویژگی های ایزوبوتیل

ایزوبوتانول، مایعی بی رنگ، چسبناک و به شدت قابل اشتعال است. مهمترین ویژگی آن این است که با اکثر حلال های آلی قابل امتزاج است. در واقع، این ماده حلال خوبی برای انواع روغن ها، چربی ها و رزین ها است. از جمله محصولاتی که در این ماده حل می شوند عبارتند از:

  • گالی پات ماستیک
  • شلاک
  • کلوفونی و استرهای آن
  • برخی از کتون ها مانند فتالات بدون روغن
  • اوره
  • ملامین فرمالدئید
  • اورسین B
  • نرم کننده ها و پلاستی سایزرهای استری معمولی و …

از سوی دیگر، انحلال پذیری ایزوبوتانول در آب بسیار ناچیز و حتی کم است. نقطه ذوب آن نیز ۱۰۸- درجه سانتی گراد است.

کاربردهای ایزوبوتانول

ایزوبوتانول در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. حتی در برخ کاربردها می توان از آن به عنوان جایگزین n-بوتانول نیز استفاده نمود. با توجه به خواص حلالیت، اغلب از این محصول به عنوان جانشین ایزومر راست زنجیر استفاده می شود. از جمله کاربردهای این محصول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عموما از این محصول در تولید لعاب، پوشش های سطحی و سایر مواد مورد استفاده در فرایندهای پوشش دهی، به عنوان خوراک واحدهای تولید ایزوبوتیل استات، استفاده می شود.
  • همچنین از ایزوبوتانول، در صنایع غذایی به عنوان طعم دهنده استفاده می شود.

شماتیک سه بعدی مولکول ایزوبوتانول

 

  • از ایزوبوتانول در صنعت داروسازی نیز می توان استفاده نمود. در واقع، از این محصول برای تولید داروهایی مانند آنتی ‌بیوتیک ‌ها، داروهای هورمونی، ویتامین‌ ها و آلکالوئیدها استفاده می شود.
  • ایزوبوتانول را می توان به عنوان خوراک واحدهای ایزوبوتیل استرها، به عنوان ماده اولیه تولید انواع پلاستیک ها نیز استفاده نمود. ایزوبوتیل استرها در واقع، یکی از مشتقات استرها هستند که معروفترین آنها (Di-isobutyl phthalate )(DIBP) است.
  • از این محصول می توان برای تولید پارازایلن نیز استفاده نمود. پارازایلن یکی از اساسی ترین اجزا در تولید بطری های پلاستیکی, انواع منسوجات، لباس و پارچه است.
  • یکی دیگر از کاربردهای ایزوبوتانول استفاده به عنوان افزودنی در بنزین است. این کار با هدف جلوگیری از یخ زدن کاربراتور انجام می شود.
  • مهم‌ترین و پرکاربردترین موارد مصرف ایزوبوتیل الکل، در صنعت رنگ و رزین اپوکسی است. در واقع، این محصول را می توان به عنوان افزودنی در رنگ ها استفاده نمود. نقش اصلی این محصول، تغییر رنگ و کنترل رطوبت در رنگ است. همچنین، می تواند موجب کاهش ویسکوزیته رنگ و حرکت روان تر قلمو بر روی سطح شود.
  • همچنین، می توان از این ماده به عنوان افزودنی در رنگ خودرو استفاده نمود. این کار به منظور افزایش براقیت و محافظت از رنگ خودرو انجام می شود.

 

کاربردهای ایزوبوتانول

 

 

 

روش تولید ایزوبوتیل الکل

به طور کلی ایزوبوتانول با دو روش تولید می شود: ۱) کربونیلاسیون پروپیلن، که روشی مقرون به صرفه برای تولیدات صنعتی نیست. ۲) هیدروفرمیلاسیون که رایج ترین و البته بهترین روش تولید صنعتی این محصول است. در این روش و در حضور کاتالیزور کبالت یا رودیم، مخلوطی از ایزو بوتیر آلدهید تولید شده و سپس درون راکتور و توسط هیدروژناسیون، آلدئیدها جداسازی شده و به الکل تبدیل می شود. در نهایت نیز با استفاده از تقطیر، فرایند خالص سازی انجام می شود.

واکنش اولیه تولید ایزو بوتیر آلدئید به صورت زیر است:

CH3CH = CH2 + CO + H2 → CH3CH2CH2CHO

در واقع، روش پیشنهادی در طرح توجیهی ایزوبوتانول، استفاده از روش دوم یعنی هیدروفرمیلاسیون است.

شرایط نگهداری ایزوبوتیل الکل

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم ایزوبوتانول یک ترکیب به شدت اشتعال ‌زا است. اگر در معرض تماس با حرارت یا تابش نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، به راحتی می تواند مشتعل شود. در واقع این محصول یک ترکیب بسیار خطرناک و خطرساز است. به همین منظور می بایست این محصول را در بسته ‌بندی ‌های مات و در محیطی با تهویه مناسب نگهداری نمود.

روش های تولید ایزوبوتانول

 

کد آیسیک مرتبط با ایزوبوتانول

در سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع ISIC= International Standard Industrial Classification، برای ارائه در طرح توجیهی ایزوبوتانول، هویت و اطلاعات ایزوبوتانول یافت نشد.

کد تعرفه گمرکی ایزوبوتانول

کد تعرفه گمرکی یا Hs Code عددی ۸ تا ۱۰ رقمی است که اطلاعات و جزئیات محصول از قبیل مجاز بودن و یا غیر مجاز بودن صادرات و واردات محصول، عوارض، حقوق گمرکی و مالیات کالا را در اختیار قرار می دهد. طبق آخرین آمار اداره گمرکات ایران، کد گمرکی این محصول برای ارائه در طرح توجیهی ایزوبوتانول یافت نشد. احتمالا بتوان آن را در زیر مجموعه سایر بوتانول ها تعریف نمود:

 

شرح محصول کد تعرفه گمرکی
سایر بوتانول ها ۲۹۰۵۱۴۰۰

 

واردات و صادرات ایزوبوتانول

در این قسمت از طرح توجیهی ایزوبوتانول، وضعیت بازار محصول مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از آنجایی که برای این محصول کد تعرفه گمرکی تعریف نشده است، لذا میزان واردات و صادرات این محصول در طی سال های اخیر را نمی توان بررسی نمود. ما در اینجا صادرات و واردات سایر بوتانول ها را در یک نمودار و جدول آورده ایم:

 

وضعیت واردات و صادرات سایر بوتانول ها در طی سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶

جدول میزان واردات و صادرات سایر بوتانول ها در سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶

 

حداقل سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی (‌بصورت تقریبی) 

بر اساس محاسبات صورت گرفته، پیش بینی می شود برای راه اندازی خط تولید ایزوبوتانول با ظرفیت ۳ هزار تن در سال، به زمینی به مساحت ۷ هزار مترمربع نیاز داشته باشیم. سرمایه ثابت پیش بینی شده برای راه اندازی این خط تولید، مبلغ ۴۰ میلیون دلار (بسیار متغیر)  است. در جدول زیر سایر موارد پیش بینی شده در طرح توجیهی ایزوبوتانول آورده شده است:

 

ظرفیت تولید ۳،۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار ۵۰،۰۰۰ تومان
حداقل زیربنای کل ۴۰۰۰ مترمربع
میزان سرمایه گذاری ثابت ۴۰ میلیون دلار
تعداد نیروی انسانی ۴۰ نفر بصورت مستقیم
بازده داخلی در سال مبنا ۳۸ درصد

 

 

چنانچه نیاز به اطلاعات بیشتر و یا نگارش این طرح توجیهی به منظور ارائه به نهاد و بانکها دارید، میتوانید از طریق مسیر های ارتباطی با کارشناسان بهین صنعت یاب در ارتباط باشید.

 

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی روغن موتور 

طرح توجیهی کربومر 

طرح توجیهی وینیل کلراید

طرح توجیهی اکتان و مکمل سوخت 

طرح توجیهی کمک فنر 

طرح توجیهی اسید بنزوئیک

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

1 دیدگاه

  1. مهرناز اسماعیلی گفت:

    درود بسیار جالب و زیبا بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس