مطالعه بازار

در تعریفی ساده، تحقیقات بازاریابی یا مطالعه بازار فرایندی است که سازمان را به بازار از طریق جمع آوری اطلاعات مرتبط می‌کند. اطلاعات حاصله از تحقیقات بازار یا مطالعات بازار در کنار تجربه، شم و دانش مدیران، راهنمای ایشان در اخذ تصمیم‌های درست به شمار می‌آید.

مطالعات بازار در پی شناسایی و گردآوری و تجزیه و تحلیل آن دسته از اطلاعاتی برمی‌آید که به فرصت‌های بهتری در ارائه و عرضه کالا و یا خدمات خاصی می‌انجامد و یا مشکلات و تهدیدهای پیش روی بازاریابی کالا و یا خدمات خاصی را تبیین کرده و راهکارهای برون رفت از مشکلات را ارائه می‌دهد. مطالعه بازار امری حیاتی برای بنگاه‌های اقتصادی و تجاری به شمار می‌رود. از این طریق شرکت‌ها می‌توانند از یک فرصت تجاری جدید استفاده کنند و مشتریان فعلی خود را افزایش دهند. پی بردن به نقاط ضعف در بازار، رضایت مشتری را بیمه کرده و اقدامات بازاریابی مؤثر را برای مشتریان برنامه‌ریزی می‌کند. مطالعه بازار می‌تواند اطلاعاتی را در مورد وضعیت بازار رقبا فراهم کند که این خود باعث افزایش قدت رقابتی و افزایش سود بنگاه می‌شود.

 


مدیران بنگاه‌ها و شرکت‌ها برای این که بتوانند اطلاعات دقیق‌تری از مشتریان یا رقبا یا دیگر نیروهای موجود در بازار به دست آورند، دست به انجام تحقیقات بازاریابی می‌زنند.

شما به کمک تحقیقات بازاریابی می توانید:

– ریسک فعالیت‌های خود را کاهش دهید.

– فرصت‌های نهفتۀ بازار را کشف و شناسایی کنید.

– مشکلات بالقوه را شناسایی کنید.

– از وضعیت رقبای خود آگاه شوید.

– مشتریان احتمالی و فعلی خود را بهتر بشناسید.

 


    در تمامی بازارها، امکان بروز قضاوت‎ها‎ی اشتباه برای یک شرکت که گاهی هزینه بالایی را هم به بار‎ می‏‎آورد، وجود دارد. ممکن است شرکت تصمیم به تولید یک محصول خاص داشته باشد و یا محصولی را تولید کند که در فروش آن موفقیتی کسب نکند زیرا این شرکت در امر بازاریابی، روش اشتباهی را برگزیده است. به عبارت دیگر محصول را با توزیع غیرمنطقی به بازار رسانیده، قیمت غیرواقعی برای آن تعیین کرده، تبلیغات زیادی برای معرفی محصول نداشته و… که در این صورت مطالعه بازار‎ می‏‎تواند اطلاعاتی را برای جلوگیری از بروز چنین اشتباهاتی در اختیار مدیران قرار دهد.

اگر مطالعه بازار، برای بازار داخلی اهمیت داشته باشد، در مورد بازارهای خارجی به مراتب ضرورت بیشتری دارد. افراد کمی وجود دارند که در علم جامعه شناسی حداقل در رابطه با جامعه خود، عمل نمایند و با فرهنگ و خواسته‎ها‎ی مردم خود بیگانه باشند، از این رو مطالعه دقیق بازارهای صادراتی قبل از تصمیم، نیاز به حضور مستقیم در آنها دارد. تمامی مدیران باید مطلع باشند که بازارهای خارجی با بازارهای داخلی متفاوت است و آنها‎ می‏‎توانند از طریق مطالعه بازار به این تفاوتها و ارزیابی درجه اهمیت آنها نائل شوند.

گاهی‎ می‏‎توان از مطالعه بازار چشم پوشید و مستقیماً بازار را مورد آزمایش قرار داد. این امر زمانی منطقی خواهد بود که هزینه این آزمایش کمتر از هزینه مطالعه بازار باشد. برای مثال چنانچه شرکتی برای صدور انواع گردن بند با دانه‎ها‎ی چوبی برنامه‏ریزی نماید و بتواند مقادیر زیادی از آنها را نیز به صورت آزمایشی و با هزینه پایین تولید کند، در این شرایط بدون مطالعه بازار و مستقیماً با وارد کردن محصولات خود به بازار،‎ می‏‎تواند فروش آنها را آزمایش کند. نتیجه این امر نشان دادن میزان پذیرش محصول در بازار‎ می‏‎باشد. لازم به ذکر است که باید در کنار این کار، اطلاعات فراوانی دیگری را نیز جمع آوری نمود.

از سوی دیگر صرف هزینه زیاد برای ساخت یک کارخانه به منظور تولید یک کالای جدید و یا صرف مبالغ هنگفتی برای نفوذ در بازار، بدون مطالعه بازار امر نامعقولی است.

 

مطالعه بازار می تواند به سوالات زیر پاسخ دهد:

– کدام کشورها بهترین بازار را برای محصولات ما دارند؟

– هزینه دستیابی به فروش مشخص چه میزان خواهد بود؟

– نحوه پیدا کردن بازار برای محصولات به چه صورت است؟

-چه میزان از محصولات ما در بازار خاص فروخته خواهد شد؟

– محصول باید چه ویژگی‎ها‎یی داشته باشد تا میزان فروش افزایش پیدا کند؟

– چه میزان هزینه برای محصولات منطقی است و درآمد فروش در سطوح مختلف قیمت، چه میزان‎ خواهد بود؟

 

 مزایای استفاده از خدمات حرفه ای تحقیقات بازاریابی چیست؟

آیا برای سازمان‌ها بهتر است تا فعالیت تحقیقات بازار خود را با شرکت‌هایی که در رشته بازاریابی مجرب و متخصص هستند، برون سپاری کنند و یا آنکه اساساً در خود شرکت تحقیقات بازاریابی تجربه شود؟

نتایج تجزیه و تحلیل هزینه اکثر شرکت‌ها به خوبی نشان می‌دهد که برون سپاری فعالیت‌های تحقیقات بازاریابی موثرتر از وجود واحد تحقیقات بازاریابی در داخل شرکت است. شرکت‌های تحقیقات بازاریابی در گردآوری، تحلیل و گزارش اطلاعات متخصص هستند. آنها در استفاده از تکنیک‌های تحقیقاتی پیچیده و پیشرفته مزیت نسبی دارند و می‌توانند این کار را در حداقل زمان ممکن و با کیفیت و کارایی بالاتری انجام دهند. بنابراین اطلاعات لازم برای تصمیم گیری مدیران را در دوره زمانی کوتاهتری فراهم می آورند.

شرکت‌های تحقیقاتی صاحب صلاحیت از افراد مجربی استفاده می‌کنند که در رشته‌های مختلفی همچون بازاریابی، مالی، آمار و … متخصص هستند. یکی از مهمترین مزایای شرکت‌های تحقیقات بازار صاحب صلاحیت و حرفه‌ای، امنیت و رازداری در اطلاعات شرکت‌ها می‌باشد.

 

شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، آمادگی خود را جهت انجام پروژه های مطالعات بازار در تمامی زمینه های صنعتی و خدماتی اعلام می دارد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس