انواع روش های مطالعه بازار (Market Study)

 در مقاله پیشین به مفهوم مطالعه بازار پرداختیم، حال در این مقاله قصد داریم مختصری از چگونگی تکنیک های مطالعه بازار را شرح دهیم، از اینکه با بهین صنعت یاب تا پایان نوشتار همراه هستید خرسندیم.

تحقیقات بازار با کنکاش و بررسی عمقی رفتار مصرف کننده و بازار هدف، اطلاعات مربوط به آنها را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، تا بتوانند هوشمندانه در بازار رقابتی، فعالیت خود را بهبود دهند. به بیان دیگر مطالعه بازار تفسیر داده‌های است که به طور دقیق و با رویکردی بی‌طرفانه جمع آوری شدند، تا از خطرات موجود در تصمیم های بازاریابی بکاهد. مطالعه و تحقیقات بازار اصولی به صاحبان صنایع کمک می‌کند تا قبل از استفاده از منابع خود در احداث یک بنگاه اقتصادی و یا توسعه فعالیت موجود، آن را امکان سنجی کنند.

:: اولین گام در مطالعه بازار برنامه‌ریزی می‌باشد؛

بدیهی است برای دستیابی به موفقیت در هر فعالیت نیازمند برنامه‌ریزی در آن حوزه هستیم، و مطالعات بازار نیز از آن مستثنی نیست،  این مرحله در مطالعات بازار معمولاً با پرسش هایی شروع می‌شود که برای پاسخ به آنان برنامه معینی تدوین می‌شود، برخی سوال‌های رایج در این بخش عبارتند از:

1) بازار مورد مطالعه همان بازار هدف است؟

2) آیا بازار مناسبی برای ارائه محصول و یا خدمت انتخاب کرده‌اید؟

3) محصول و یا خدمت ارائه شونده نیاز‌های بازار را برطرف می‌کند؟

4) محصول شما چه ویژگی خاصی، نسبت به سایر رقبا دارد؟

 

:: دومین گام در مطالعه بازار جمع آوری اطلاعات می‌باشد؛

در بازار رقابتی امروز درک صحیح از مشتری، محصول و بازار هدف از جمله فاکتورهای مهم در موفقیت کسب و کار است، در صورت عدم شناخت صحیح از این فاکتور‌ها فرصت موفقیت به رقیب داده می‌شود. برای درک صحیح از این فاکتورها به داده‌ هایی درست نیازمندیم. برای جمع آوری داده‌ها از دو روش کمی و کیفی استفاده می‌شود.

تحقیقات کمی: در این نوع تحقیقات با انجام محاسبات روی حجم زیادی از داده‌ها انجام می‌شود. روش جمع‌آوری اطلاعات در این روش معمولا از پرسشنامه‌های چند گزینه‌ای به دست می‌آیند.

تحقیقات کیفی: برای دستیابی به اطلاعات دقیق‌تر داده‌های کمی، از داده‌های کیفی استفاده می‌شود. متداول‌ترین روش برای جمع‌آوری این داده‌ها مصاحبه‌های حضوری، نظر سنجی‌ها و پرسیدن سوالات تشریحی است.

تحقیقات بازار به دو نوع اولیه و ثانویه تفکیک می‌شوند:

تحقیقات اولیه: این نوع تحقیق شامل اطلاعات اولیه از محصول و خدمت است که باید جمع‌آوری شود. منابعی مانند مصاحبه‌ها، نظر سنجی‌ها و گروه‌های تمرکز از نمونه‌های مناسب این نوع تحقیق می‌باشند.

تحقیقات ثانویه: این نوع تحقیقات عموماً به تحقیقات کتابخانه‌ای معروف‌اند. داده‌هایی که قبلاً توسط افراد دیگری جمع‌‌آوری شده‌‌اند و در بررسی بازار استفاده می‌شوند. منابع عمومی مانند کتابخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات مالی، دانشگاه‌ها، نشریات و جستجوی آنلاین، نمونه‌های خوبی برای جمع‌آوری داده در تحقیقات ثانویه می‌باشند.

 

:: سومین گام در مطالعه بازار تحلیل داده‌ها می‌باشد؛

حساس‌ترین و اساسی ترین مرحله در مطالعه بازار ، آنالیز و تحلیل اطلاعات ورودی می‌باشد. روش تحلیل داده‌ها با استفاده از ماتریس SWOT انجام می‌شود که نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در بازار را مورد بررسی قرار می‌دهد. ماهیت قوت و ضعف به درون سازمان مربوط می‌شود و فرصت‌ها و تهدیدها به محیط پیرامون سازمان مرتبط می‌باشد.

قوت؛ همان منابع و توانمندی‌های مجموعه است که در اختیار دارد و میتوان از آن به عنوان فاکتور رقابتی بهره جست.

ضعف‌ها؛ پرواضح است فقدان یکسری توانمندی‌ها، ضعف مجموعه محسوب می‌شود. اما این نکته قابل تامل است که امکان تبدیل ضعف به قوت و بالعکس در شرایط گوناگون ممکن است.

به طور مثال؛ ظرفیت بالای تولید می‌تواند یک مزیت و قوت برای شرکت محسوب شود اما همین ظرفیت بالا در شرایط رکود و تغییرات تکنولوژیکی می‌تواند باعث کاهش چابکی شرکت گردد و به آن لطمه وارد کند.

فرصت‌ها: در بررسی و شناخت محیط خارجی فرصت‌های ناب کشف می‌شوند که تاثیر بسزایی در موفقیت محصول در بازار هدف دارد.

تهدید‌ها: تغییر در متغیرهای خارجی می‌توانند تهدیدهایی جدی برای مجموعه باشند همانند تغییر در سبک سلیقه مشتری.

با تحلیل ماتریس SWOT نکاتی برای مجموعه آشکار می‌شود که زمینه‌ساز پیشرفت داخلی و خارجی شرکت را فراهم می‌کند. و به همین جهت یکی از اصلی‌ترین ارکان مطالعات بازار محسوب می‌شود.

درنهایت، به یاد داشته باشید که هوشمندانه عمل کردن مهم‌ترین اصل در تحقیقات بازاریابی است. انتخاب  درست در تیم مطالعات بازار و بهره‌مندی از بهترین ابزارها در تمامی مراحل می‌تواند نقش بسیار مهمی در اتخاذ تصمیم‌های مناسب داشه باشد. واحد مطالعات بازار شرکت بهین‌صنعت‌یاب ، با بهره گیری از کارشناسان خبره، نیازهای تحلیلی سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع جهت سنجش وضعیت بازار را پاسخ داده و فرصت­‌های بهینه سرمایه­‌گذاری را شناسایی و معرفی می‌کند.


شرکت دانش بنیان “مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب” دارای سابقه تهیه انواع طرح توجیهی با ارائه مشاوره به سرمایه‌گذاران عزیز برای تهیه طرح‌های توجیهی به‌روز و کارآمد آمادگی خود را درجهت بهبود کسب و کار شما اعلام می‌نماید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس